سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک جامعه شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

افزایش فاصله طبقاتی نتیجه گسترش شکاف آگاهی

یک جامعه شناسی گفت: رسانه‌ها می توانند برای کاهش شکاف آگاهی در جامعه با ایجاد حساسیتهای رسانه‌ای به علاقه‌مند کردن مخاطبان بپردازند.

محسن آشوری، جامعه شناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه موضوع شکاف آگاهی برگرفته از مسئله رسانه‌هاست، اظهار کرد: رسانه‌ها در شیوه ارتباطی خود تاثیرات بسزایی بر جمعیت یک کشور دارند. 

آشوری افزود: نظریه شکاف آگاهی در دهه 1970 زمانی که رسانه‌های همگانی به عنوان عامل ایجاد اختلاف در میزان دانش و آگاهی افراد بود، مطرح شد. 

وی تصریح کرد: دراین نظریه تمامی اطلاعات و آگاهی هایی که در جامعه از طریق رسانه‌ های جمعی منتقل می‌شود، در اختیار تمامی مردم قرار نمی‌گیرد بلکه این اطلاعات به گروه خاصی از جمعیت منتقل می شود که تحصیل کرده و روشن‌فکر هستند ومی‌توانند در مورد مسائلی که در رسانه‌ةا مطرح است، اظهار نظر کنند. 

آشوری در خصوص عدم دسترسی اطلاعات به گروه دیگر از جمعیت اشاره کرد و گفت: گروه دوم شامل افرادی است که آگاهی آنها در مورد مسائل و موضوعات اطراف و پیرامونشان اندک است و لذا آن افرادی که از نظر پایگاه اقتصادی ، ضعیف‌تر هستند در سطح پایین‌تر قرار دارند و دسترسی آنها به رسانه کمتر است، در نتیجه نمی‌توانند ارتباط مداومی با رویدادهای جامعه داشته باشند و از مسائلی که در پیرامونشان اتفاق می افتد ، بی‌اطلاعند. 

وی در ادامه گفت: مسئله شکاف آگاهی در این قالب مطرح می‌شود که افراد روشن فکر و تحصیل کرده در طبقه بالای جامعه جای می گیرند و طبقات پایین‌تر مختص افراد کم سواد است. در اینجا رسانه‌ها نمی توانند عاملی در جهت بهبود وضع زندگی مردم باشند بلکه این رسانه‌ها هستند که موجب افزایش اختلاف و فاصله بین افراد جامعه می‌شوند. 

این جامعه‌شناسان عنوان کرد: در واقع افرادی که در قالب توانمندی‌های لازم قرار دارند، روشن فکر و تحصیل کرده‌اند و می توانند از رویدادهایی که در جامعه اتفاق می‌افتد بهره‌ ببرند اما کسانیکه نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند در وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و ... پایین‌تری قرار دارند. 

آشوری تصریح کرد: افرادی که در معرض اطلاعات کمتری قرار دارند، بخاطر پایین بودن سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی ازاین اطلاعات محرومند و نمی توانند تصمیمات منطقی و اصولی درخصوص هر یک از رویدادهای اجتماعی خود داشته باشند. بنابراین این مسئله در خصوص اختلاف طبقاتی بین افراد جامعه است و رسانه‌های جمعی علل اساسی در ایجاد این اختلاف هستند. 

وی اضافه کرد: دراین بین مخاطبین هستند که ریزش اطلاعات و آگاهی را توسط رسانه‌های جمعی و دریافت می کنند. 

آشوری افزود: اینترنت می‌تواند نقش بسیار مهمی برای دسترسی افراد به اطلاعات داشته باشد و به عنوان یک رسانه‌ای که مورد نیاز یکایک افراد است، استفاده شود. 

وی تصریح کرد: به طور کلی نمی توان شکاف آگاهی در جامعه را از بین برد . اما می‌توان آن را محدود کرد. در اینجا رسانه ها می‌توانند نوعی حساسیت رسانه‌ای در مخاطبین خود ایجاد کنند که باعث علاقمند شدن آنها به رسانه شوند. 

وی اضافه کرد: همچنین اگر مخاطبین توانمندی در کسب اطلاعات را نداشته باشند، این توانمندی را می‌توان از طریق افراد مطلع و آگاه کسب کرد و کسب این اطلاعات منوط به این است که روابط اجتماعی افراد با یکدیگر افزایش یابد. 

آشوری در پایان گفت: انتقال اطلاعات مسئله ایست که مربوط به یکایک افراد جامعه است و نمی‌توان آن را مختص گروه خاصی از جامعه دانست. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.