سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علیرضا قربانی در آیین رونمایی از آلبوم «گذار»:

متولیان نگاه محترمانه تری به موسیقی داشته باشند

علیرضا قربانی گفت: متولیان فرهنگی برای پویا کردن جریان موسیقی و کمک کردن به تولیدکنندگان این عرصه، نگاهی محترمانه تر به موسیقی جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین رونمایی از 3 آلبوم انتشارات ساز و آواز با عنوان گذار که در مجموع آلبوم های "دور نهان"، "راح روح" و "ترنمی برای صبح" است در شهر کتاب فرشته باحضور "علیرضا قربانی" و "حمیدرضا نوربخش" مدیر عامل خانه موسیقی برگزار شد.

"امیر مردانه" مدیر عامل شرکت ساز و آواز در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم گفت: مجموعه انتشارات ساز و آواز به منظور نیازی که احساس شده در حوزه انتشارات و پخش محصولات هنری از جمله آلبوم های موسیقی به وجود آمده است. 


وی ادامه داد: بنده این موسسه را به اتفاق "سیامک جهانگیری" تشکیل داده و ایده انتشار این آلبوم ها با چنین شکل و شمایلی توسط "مجید کاشانی" مشاور هنری و گرافیست مجموعه ساز و آواز پیشنهاد شد تا سه آلبوم در یک مجموعه منتشر کنیم.

مردانه در ادامه افزود: در ابتدا قرار بود محموعه «گذار» شامل 4 آلبوم باشد که متاسفانه یکی از آلبوم ها موفق نشد که خود را به زمان انتشار برساند. مهم ترین دلیل انتشار این آلبوم ها در یک پکیج به این خاطر بود که اعتقاد داریم هرکس خودش به تنهایی یک مجموعه کامل نیست و در ارتباط با دیگران است که این مجموعه کامل می شود.

وی تصریح کرد: موسیقی ایران امروز بسیار نیازمند توجه و عنایت بیشتری است. در زمینه موسیقی سازی و دو نوازی و تک نوازی که متاسفانه کمبود ناشرها باعث شده ما هم در این مسئله وارد شویم. البته که متاسفانه بازار اینگونه از آلبوم ها بین مردم کم است که دلیلش حمایت نکردن دولت و عدم فرهنگسازی دولت است.

در ادامه عوامل تولید آلبوم "ترنمی برای صبح" از جمله "سیامک جهانگیری"، "علی اصغر عربشاهی" و "المیرا مردانه" به روی صحنه آمدند.


"سیامک جهانگیری" در ابتدا گفت: این جا یک ضیافت موسیقایی است زیرا ما نوازنده ها خیلی وقت نمی کنیم دوستان موزیسینمان را ببینیم و در انتها تشکر می کنم از دوستانی که با من همکاری کردند.

"علی اصغر عربشاهی" گفت: باعث افتخار من است که در کنار میثم جهانگیری ساز زدم و نقش گوچکی در تولید آلبوم ایفا کردم.

"المیرا مردانه" از گروه "ترنمی برای صبح" در انتها عنوان کرد: "میثم جهانگیری" به شدت حق استادی گردن من دارد و امیدوارم که برقرار باشند و سایه شان بالای سر ما باشد.

در ادامه مراسم قطعه "شعرو جویبار" از آلبوم "ترنمی برای صبح" براساس شعری از "شفیعی کدکنی"  و اجرای در دستگاه همایون برای حاضران در شهر کتاب فرشته پخش شد.

در ادامه از "حمیدرضا نوربخش" مدیر عامل خانه موسیقی دعوت شد تا چند کلامی را حرف بزند. 


وی در ابتدا گفت: این ها هنرمندانی هستند که کارشان را بدون هیاهو انجام می دهند و به دنبال موسیقی هستند که این خیلی ارزش دارد. جا دارد تبریک بگویم به همه پدیدآورندگان این آثار، که اتفاق  قابل ستایشی برای موسیقی ایران صورت گرفته است.

وی افزود: آثاری از این دست امروزه مغتنم و ارجمند هستند زیرا جان مایه و بن موسیقی ما در واقع همین ساز و آواز است و بقیه نقش تزئینی دارند. متاسفانه امروزه آثاری از این دست کم هستند. البته که در این راستا ما خودمان وظیفه داریم برای انتشار این سبک از آلبوم ها تلاش کنیم.

نوربخش ادامه داد: که مهم ترین تلاش در این راستا این است که هنرمندان خود در تقویت بنیه هنری خود گام بردارند. متاسفانه هنرمندان ما یک مقداری آن بن و جان ماه موسیقی را فراموس کرده اند. در بخش آموزش موسیقی نیز در حال حاضر بسیار ضعیف عمل می کنیم. متاسفانه یک اثر در حال حاضر عبارت است از چندین قطعه ساخته شده و فقط همین.

وی تصریح کرد: در بخش کپی رایت نیز در یک سال و نیم گذشته تلاش هایی را داشتیم که خود می تواند کمک کننده باشد و تحولی را در اقتصاد موسیقی به وجود آورد.

در ادامه از "هادی آذرپیرا" و "علی بهرامی فر" عوامل تولید آلبوم "راح روح" دعوت شد که درباره آلبومشان توضیحاتی را ارائه دهند.

"علی بهرامی فر" گفت: امیدوارم تیراژ فروش موسیقی جدی و بی کلام در ایران به اندازه موسیقی با کلام باشد. همیشه می گویند فرهنگ یک کشور را تیراژ کتاب های خوانده شده اش مشخص می کند اینجا باید اعلام کنم که فرهنگ یک کشور در کنار کتاب هاش تعداد آلبوم های بی کلامی است که منتشر می شود.

در ادامه قطعه آخر آلبوم "راح و روح" با عنوان "رنگ نوا" پخش شد.



در انتها از "حسین زمانی" و "علی اصغر عربشاهی"عوامل تولید آلبوم "دور نهان" دعوت به عمل آمد تا درباره آلبوم شان حرف بزنند.

عربشاهی گفت: آلبوم "دور نهان" مجموعه ای سازی است با محوریت تک نوازی ساز تار در دو بخش بیات اصفهان و آواز اصفهان قدیم و چهارگاه و سعی شده فرم های گذشته مثل رنگ و پیش درآمد به شیوه دیگری اجرا شود. البته که بعضی از قطعات در فرم های متفاوتی نواخته شده است.

در ادامه قطعه "بی قرار" از آلبوم "دور نهان" پخش شد.

پس از پخش قطعات از "علیرضا قربانی" گفت: همه آن چه را که بایستی گفته می شد به ترتیب دوستان بیان کردند. اما چند نکته است که جا دارد بگویم. در ابتدا بسیار خوشحالم که چنین اتفاق هایی هرزچندگاهی رخ می دهد تا دوستان را ببینیم و خوشحالم این وقایع جاهایی چون شهر کتاب برگزار می شود چون اعتقاد دارم شهر کتاب ها جز میخانه های مجوزدار است.

وی افزود: سپاس ویژه دارم از همه دوستانی کمک کردند تا کارهای بی کلام بتواند دیده و شنیده شود شاید اینجور حرکت ها و حمایت ها بتواند به موسیقی بی کلام کمک کند. تک تک این دوستان را از دیرباز می شناسم و خوشحالم که این بچه ها دور هم جمع شدند و کار می کنند. این ها موزیسین هایی جدی و پایبند به اصول و قوائد خودشان هستند.

قربانی در ادامه عنوان کرد: بایستی کمک کنیم به تولیدکنندگان تا جریان پویاتری را شاهد باشیم. وظیفه متولیان فرهنگی این است نگاهی محترمانه تر به موسیقی جدی داشته باشند به جهت اینکه مرجع مهم و نگاه مهم موسیقی به همین دوستانی که کار جدی می کنند بازمی گردد.


گفتنی است در پایان از 3 آلبوم «گذار» با حضور عوامل تولید و "حمیدرضا نوربخش" و "علیرضا قربانی" رونمایی شد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.