سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سوی نماینده کشورمان صورت گرفت

قرائت بیانیه 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در کنفرانس بازنگری NPT

بیانیه 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد از سوی نماینده کشورمان در کمیته خلع سلاح کنفرانس بازنگری ان پی تی قرائت شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در ادامه جلسات كنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک، روز جمعه رضا نجفی سفیر کشورمان نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به نمايندگی از 120 كشور عدم تعهد بيانيه اين گروه را قرائت كرد.

در اين بيانيه، خلع سلاح هسته‌ای و نابودی كامل اين سلاحها اولويت اول گروه کشورهای غیر متعهد عنوان شده و ضمن تاكيد بر خلع سلاح هسته‌ای به عنوان يكی از محورهای مهم معاهده اعلام شد كه اين معاهده صرفا در مورد عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نيست؛ بلكه كشورهای هسته‌ای تعهد قوی دارند كه در زمينه خلع سلاح و نابودی كامل اين سلاح‌ها اقدام نمايند.

همچنين بيانيه قرائت شده از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن يادآوري راي مشورتی ديوان بين المللی دادگستری در مورد اينكه تهديد يا استفاده از سلاح هسته‌ای خلاف قوانين انسان دوستانه بين المللی است، آمده كه استفاده از اين سلاحها جنايت عليه بشريت است و تنها تضمين مطمئن در مورد عدم استفاده اين سلاح‎ها نابودی كامل اين تسليحات است. همچنين کشورهای عدم تعهد نگرانی عمیق خود را از دكترين‎هاي دفاعی كشورهای هسته‌ای و ناتو كه بر منطق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای استوار است ابراز نمودند.

در این بيانيه جنبش عدم تعهد از عدم پيشرفت در اجراي تعهدات خلع سلاحی كشورهای هسته‌ای برای نابودی اين سلاحها ابراز نگرانی عميق شده و اعلام گرديده كه تمديد نا محدود معاهده به هيچ وجه به معنای نگهداری و حفظ اين سلاحها تا ابد نيست و تا رسيدن به نابودی كامل اين سلاحها، كشورهای هسته‌ای نبايد به تحت هیچ شرایطی كشورهای غير هسته‌ای عضو معاهده را با سلاح هسته‌ای، مورد تهديد قرار دهند. اين بيانيه شروع مذاكرات مربوطه در كنفرانس خلع سلاح و انعقاد يك كنوانسيون بين المللي جامع در مورد نابودی سلاح‌های هسته‌ای را مورد حمايت قرار داده و علاوه بر آن،  كشورمان به نمايندگي از عدم تعهد با ارائه 20 پيشنهاد مشخص در زمينه خلع سلاح و نابودی كامل سلاح‌ها، خواهان درج اين پيشنهادات در گزارش نهايی اين جلسه كنفرانس بازنگری NPT شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.