سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست شورای امنيت درباره اوضاع انسانی در يمن بی نتيجه ماند

دیپلمات ها روز جمعه از شکست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در توافق درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه برای برقراری آتش بس بشر دوستانه بین گروه های درگیر در یمن خبر دادند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل، ویتالی چورکین سفیر روسیه در پایان این رایزنی در پشت درهای بسته اعلام کرد اعضای شورای امنیت فرصتی را برای رایزنی با پایتخت کشورهای خود درباره پیشنهاد روسیه خواستار شدند.
چورکین در جمع خبرنگاران گفت: « ما دست کم به آتش بس بشر دوستانه منظم نیاز داریم تا زمینه برای توزیع کمک بشر دوستانه فراهم شود. آنها موفق نشدند در این زمینه به توافق برسند .»
یک دیپلمات غربی اعلام کرد دیگر اعضای شورای امنیت پیش نویس قطعنامه روسیه را رد نکردند اما برای اعلام نظر به زمان نیاز دارند.
یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: « ما از توزیع بدون مانع کمک بشر دوستانه در یمن از جمله آتش بس بشر دوستانه برای فراهم کردن زمینه ورود غذا، دارو و سوخت به این کشور به صورت کامل حمایت می کنیم .»
اما این مقام آمریکایی مسئولیت این بحران انسانی و بن بست سیاسی را تنها متوجه حوثی ها کرد و گفت: « این بحران انسانی نتیجه اقدامات یک جانبه حوثی ها و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین است .»
حوثی ها از 26 مارس زیر حملات ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی قرار دارند.
روسیه این نشست را درباره وضع بشر دوستانه فاجعه بار در یمن خواستار شده بود.
روسیه از شورای امنیت خواست با انتشار بیانیه ای « آتش بس بشر دوستانه فوری را به منظور تسهیل کمک انسانی فراهم کند .»
چورکین از « انفعال غیر قابل تصور شورای امنیت درباره این پیش نویس ابراز تاسف کرد .»
روسیه در پیش نویس این قطعنامه همچنین حمایت شورای امنیت را از اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده جدید سازمان ملل متحد به یمن و تسریع تلاش برای یافتن راه سیاسی پایدار خواستار شده بود.
کشورهای حاشیه خلیج فارس بر برگزاری این مذاکرت در ریاض تاکید دارند و ایران آن را رد می کند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به گروه های درگیر هشدار داد از حمله به بیمارستان و مراکز تامین سوخت خودداری کنند و در غیر این صورت کمک بشر دوستانه در روزهای آینده متوقف خواهد شد.
مناقشه یمن طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت به کشته شدن بیش از 120 هزار نفر و زخمی شدن بیش از 5000 نفر از نیمه مارس منجر شده است.
به رغم درخواست ها برای برقراری آتش بس، درگیری بین حوثی ها و طرفداران عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری ادامه دارد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.