سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

هنر ظریف 400 ساله در ایران

هنر ظریف ترمه بافی در ایران قدمتی ۴۰۰ ساله دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکزیزد مدیرکل میراث فرهنگی در جمع اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: اگر اصالت ترمه توسط افراد غیراصیل که با این صنعت آشنایی خاصی ندارند به دست گیرند این صنعت مهم که میراثی از گذشتگان است از بین می‌رود چرا که هنر ظریف ترمه بافی در ایران قدمتی ۴۰۰ ساله دارد.

مهندس شرافت ضمن تبریک سالروز ولادت امام جواد (ع) و خیرمقدم به مهمانان در این نشست که در اداره کل میراث فرهنگی و با حضور معاونت صنایع دستی استان برگزار شد گفت: آنچه در خصوص اين پارچه بسيار ظريف مي‌توان گفت اين است كه ذوق و سليقه و ابتكار ايرانيان در ظرافت بافت، جنس و طرح‌هاي خيال انگيز آن در جهان كم نظير است.

اين هنر در دوره شاه عباس صفوي به اوج شكوفايي و تكامل خود دست يافت كه شهره جهان گشت و به يكي از محصولات صادراتي ايران مبدل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: صنایع دستی بخشی از پیکره فرهنگی هر ملت و آیینه اندیشه‌ها، آرمان‌ها و باورهای آنان است.

فوران هنر در یکی از زیباترین و  بی‌نظیرترین این بافته‌ها ترمه می باشد. خلعت ارزشمندی که به پاس نیکی‌ها می‌بخشند و نام ترمه از سالیان دور با نام یزد عجین شده و ترمه بافی از صنایع دستی اصیل یزد و ترمه سوغات ارزشمند این دیار به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: اگر اصالت ترمه توسط افراد غیر اصیل که در این صنعت آشنایی خاصی ندارند به دست گیرند این صنعت مهم که میراثی از گذشتگان هست از بین می‌رود بنابراین باید برای جلوگیری از این امر همگی تدابیری اتخاذ نمایید زیرا هنر ظریف ترمه بافی در ایران قدمتی ۴۰۰ ساله دارد.

وی در ادامه گفت: در این صنعت اصالت طرح یکی از ضروری‌ترین و مهمترین مسائلی است که باید به بهترین نحو از آن پاسداری کرد و این امر میسر نمی‌شود مگر با اتحاد و همدلی هنرمندان این صنعت که باید خود در این زمینه تلاش کنند.

این مقام مسئول افزود: اصفهان، یزد و شیراز در صنعت گردشکری و میراث فرهنگی و صنایع دستی مکمل هم هستند و باید هنرمندان صنایع دستی ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند و تنها راه ارتباط در این صنعت ایجاد تشکل و اتحادیه در این راه می‌باشد که یکی از بدیهی‌ترین اتفاقی است که باید صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه تولیدکنندگان ترمه به بیان مشکلات در زمینه این صنعت پرداختند و خواستار همکاری دولت با بخش خصوصی به ویژه در این صنعت شدند.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: هنر ، ترمه ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.