سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی شکست دیپلماسی صلح در یمن در گفت‌وگو با سیدافقهی

کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان نسبت به تحقق صلح در یمن کارشکنی می‌کند، گفت: عربستان تلاش می‌کند با نابود کردن زیرساخت‌های یمن از طریق حملات هوایی، مردم این کشور را تحت فشار قرار دهد و آنها را تسلیم خواسته‌های خود کند.

سید هادی سید افقهی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در بیان علت نتیجه ندادن وساطت‌‌ها و راه حل‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ در یمن اضهار داشت: عربستان هنوز به اهداف خود در جنگ با یمن نرسیده است و تلاش می‌کند همچنان جنگ را ادامه دهد تا به خواسته‌های خود برسد.

وی خلع سلاح انصارالله و عقب نشاندن آنها به منطقه مرکزی و زادگاهشان در شمال غرب یمن و بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن را از اهداف عربستان دانست و اظهارداشت: عربستان سعودی همواره کشور یمن را حیاط خلوت خود می‌دانست و هرگز اجازه نمی‌داد حکومت مستقل، آزاد و صاحب اختیار در این کشور در رأس کار قرار گیرد. زیرا این موضوع را برای منافع و امنیتش مضر می‌دانست.

وی با بیان اینکه اکنون مردم یمن در مقابل این خواسته عربستان به شدت مقاومت می‌کنند گفت: حدود یک ماه از جنگ یمن می‌گذرد و عربستان سعودی هنوز نتوانسته به هیچ یک از اهداف خود برسد. 

این کارشناس مسایل خاورمیانه ادامه داد: باتوجه به این وقایع دو اتفاق متحمل است؛ نخست اینکه عربستان سعودی اعلام آتش بس یک جانبه کند که این موضوع بعید است! زیرا در این صورت باید شکست مفتضحانه‌ای را تحمل کند و بازتاب آن نیز برای این کشور، بسیار بد است و احتمال دوم نیز این است که انصارالله به پیشروی خود ادامه دهد و این موضوع و فشار افکار عمومی موجب می‌شود تا عربستان دست از جنگ بکشد و به دیپلماسی و مذاکره تن دهد.

وی تصریح کرد: عربستان تلاش می‌کند با نابود کردن زیرساخت‌های یمن از طریق حملات هوایی، مردم این کشور را تحت فشار قرار دهد و آنها را تسلیم خواسته‌های خود کند، اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
 
سید افقهی افزود: امید دیگر عربستان سعودی این است که گروه‌های القاعده و داعش در یمن بتوانند انصارالله را شکست دهند که این اتفاق نیز هرگز روی نخواهد داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.