سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

120 ميليارد متر مکعب آب پايه در کشور برداشت شده است

دبير اجرایی کنگره ملی آبياری گفت: 90 درصد توليد محصولات کشاورزی در کشور به شيوه آبی است و تاکنون 120 ميليارد متر مکعب آب پايه در کشور (از زير زمين )برداشت شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عليزاه در خصوص وضع منابع آبي کشور افزود: اکنون در وضع خاص آبي قرار داريم و اين مشکلات بخاطر غفلت در سالهاي گذشته بوجود آمده است.

عليزاده اظهار داشت: اگر کشورمان سابقه سه الي چهار هزار ساله آبياري کشاورزي دارد بخاطر اين است که علاوه بر وارد کردن آب، زهکشي يعني خارج کردن آب از زمين هم انجام مي شد.

دبير اجرايي کنگره ملي آبياري گفت: تاکنون 120 ميليارد متر مکعب آب پايه در کشور از زير زمين برداشت و استفاده شده است و اين درحاليست که اين آبهاي زير زميني پايه آبي کشور است و ما حق استفاده از اين آب را نداريم .

وی با استناد به اينکه معمولا وضعيت آبي هر منطقه بر اساس مقدار آبي که وجود دارد و جمعيتي که در منطقه آب مصرف مي کنند محاسبه مي شود افزود: اکنون در کشور ما هر نفر سالانه 

حدود1400 متر مکعب آب مصرف مي کند و اگر در آينده نيز با کمبود باران و افزايش جمعيت روبرو شويم وضع بسيار شديد و بحراني خواهد شد.

عليزاده با بيان اينکه در کشورهاي ديگر اگر بيشتر از چهل در صد تجديدپذيري آب مورد استفاده قرار گيرد بحران آب شکل گرفته است، بيان کرد: اين آب در مشهد 23 و يک دهم درصد استفاده شده يعني بيست و سه درصد از آب تجديد ناپذير استفاده شده که قابل تجديد نيست.

وی ادامه داد : يک پنجم کسري آب کشور مربوط به خراسان رضويست.
عليزاده  با اشاره به جمعيت زياد و حضور فراوان زائران امام رضا (ع) در مشهد و وجود نداشتن رودخانه دائمي و آب سطحي در خراسان رضوي اظهار کرد: اگر مقدار آب موجود در اين استان را بر تعداد افراد حاضر در آن تقسيم کنيم نشان هشدارنمايان است.

مديرگروه آب دانشگاه فردوسي تصريح کرد: چون بيشترين هجمه ها متوجه بخش کشاورزي،آبياري و زهکشي کشور است قرار است دانشگاه فردوسي مشهد با همکاري انجمن آبياري و زهکشي ايران براي نخستين بار کنفرانس هايي در سطح بالا که تمام ابعاد اين قضيه را در بر بگيرد به نام کنگره ملي آبياري و زهکشي برگزار نمايد.

مديرگروه آب دانشگاه فردوسي مشهد همچنين از برگزاري اولين کنگره ملي آبياري و زهکشي استان خراسان رضوي در 23 ارديبهشت 94 در دانشگاه فردوسي مشهد با حضور مسئولان، اساتيد دانشگاهي و صاحبنظران خبر داد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.