به گزارش
خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، سانحه اخیر اتوبوس که منجر به کشته شدن 12 نفر از هموطنانمان شد، در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (دوم اردیبهشت) با حضور سرهنگ محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا و جواد هدایتی نماینده وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.
هدایتی در ابتدای برنامه در پاسخ به سؤال مجری پیرامون حادثه اخیر اتوبوس گفت: پس از اطلاع از حادثه عوامل مختلف بر سر صحنه حضور یافتند تا بر اساس مشاهدات گزارشات لازم و کارشناسی را تهیه کنند به گونه ای که پس از بازگشت و جمع بندی اطلاعات به این نتیجه رسیدیم که علت حادثه در ضعف و عدم توانایی راننده در کنترل اتوبوس بوده است.
نماینده وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بانکهای اطلاعاتی متعددی در و رازت راه و شهرسازی وجود دارد اظهار داشت: اطلاعات لازم را درباره راننده از طریق کارت معاینه فنی و کارت هوشمند راننده اخذ کردیم.
وی با اشاره به این که این وسیله در 8 آبان 93در شهر رشت اقدام به اخذ گواهی از سوی معاینه فنی کردیم و این گواهی تا تاریخ 8 اردیبهشت 94 اعتبار داشت.
هدایتی با اشاره به این که دو نوع بازرسی وجود دارد که یکی از آنها ادواری و دیگری فنی است افزود: معاینه فنی به صورت 6 ماهه است که برای ماشینهای بالای ده سال 3 ماه کاهش یافته است.
نماینده وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در کمیسیون ناوگان طرحی به اجرا رسیده است گفت: این بحث مربوط به فراخوان اتوبوسهای اسکانیا بوده به طوری که کل ماشینهای اسکانیا در سیستم برون شهری که مشغول به فعالیت هستند باید به شرکت عقاب افشان برای کسب مجوز مراجعه میکردند.
در سال 93 تمامی اتوبوسهای اسکانیا مجوز لازم را اخذ کردند
وی با بیان این که شروع این بازدید از اتوبوسهای اسکانیا بوده اظهار داشت: در پایان سال 93 کل اتوبوسها به این فراخوان جواب دادند به طوری که پس از آن موارد این چنینی که منجر به حادثه شود نداشتیم.
عدم توانایی راننده در کنترل خودرو در این حادثه محرز است
حمیدی در ادامه برنامه با اشاره به این که مدارک ظاهری راننده و خودرو صحیح بوده است گفت: عدم توانایی راننده در کنترل خودرو در این حادثه محرز است.
وحید مرندی مقدم در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون حادثه شب گذشته افزود: بر اساس اطلاعات پلیس ناجا توانستیم به اطلاعاتی دست یابیم.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد علت وقوع حادثه را عدم توانایی راننده در کنترل خودرو دانست و عنوان کرد: ما به استناد گزارش پلیس به این نتیجه دست یافتهایم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون مجازات راننده اتوبوس گفت: چنین برخوردهایی چاره ساز است اما به عنوان مسکن مجازات به حساب میآید.
وحید مرندی مقدم با اشاره به این که هر هواپیمایی قبل از پرواز مورد بازرسی قرار میگیرد ادامه داد: در نامه ای به وزارت راه درخواست بازرسی از اتوبوسها را قبل از حرکت داشتهایم به طوری که باید حلقه مفقوده را تکمیل کنیم.
اتوبوسها باید قبل از حرکت مورد بازرسی قرار بگیرند
معاون نظارت بر اجرای استاندارد با اشاره به این که هر اتوبوسی که از پایانه حرکت میکند باید مورد بازرسیهای اولیه قرار بگیرد اضافه کرد: در صورتی که کسی مجوزهای لازم را اخذ نکند باید از تردد خودرواش خودداری کرد
نامه پیشنهادی سازمان استاندارد وزارت راه و شهرسازی برای کنترل سلامت خودرو و راننده های بین شهری اجرا نشده است
در ادامه این برنامه مقدم در راستای اظهارات نماینده وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا این نامه در حال اجرایی شده است یا خیر گفت: ما گزارشی از اجرای این نامه را نداشتیم.
وی ادامه داد: نکته ای که در حال حاضر مشاهده میشود این است که متأسفانه امروزه میبینیم که هر راننده دارای گواهینامه پایه یک سوار اتوبوسهای جدیدی میشود که این اتوبوسها به یک سری لوازم هوشمند مجهزند که حتماً باید رانندهها به این سیستمها آشنا باشند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد تصریح کرد: اگر رانندهها برای استفاده از این اتوبوسها مهارت لازم را پیدا کنند عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه اتفاق نخواهد افتاد.
در ادامه این برنامه حمیدی در پاسخ به این که نظر شما در این باره چیست گفت:بحث معاینه فنی اتفاق میافتد و مدارک ظاهری آن نیز کنترل میشود و در خصوص این خودرو نیز باید گفت که خودرو از قبل نقص فنی نداشته اما باید بررسی کنیم که آیا خودرو در مسیر حرکت و شیب توانسته است خود را کنترل کند یا خیر.
راننده در کنترل وسیله نقلیه ضعیف عمل کرده است
حمیدی در ادامه در پاسخ به این که چرا بیشتر اوقات تقصیرها را گردن رانندهها میاندازیم گفت: بحث عامل انسانی یک بحث کلی است در صورتی که ما در خیلی از حوادث نقص خودرو و راه را میبینیم که صد درصد در شکل گیری حادثه نقش دارد و در این مورد نیز دلایل مختلف بروز حادثه در حال بررسی است اما آن چه که در خصوص این حادثه میتوان قطع به یقین گفته شود این است که راننده نتوانسته وسیله نقلیه را کنترل کند.
در بخش دیگری از برنامه حسین ملک زاهدی مدیر عامل شرکت عقاب افشان( اسکانیا) در پاسخ به این سؤال که چرا اکثر حوادث رانندگی در خودروهای اسکانیا دیده میشود اظهار داشت: مقدار آماری تصادفات را بر اساس آمار پایه و تعداد مسیرهای تردد و تعداد خودروها میسنجد و با توجه به این که بیشتر اتوبوسهای در تردد در مسیرهای حرکتی بخش عمده ای از آنها مربوط به اسکانیا است ما شاهد آمار بالایی از تصادفات در این خودروها هستیم.
وی تصریح کرد: البته به نوعی شاید تصادفات مربوط به اسکانیا های لایت شده و بیشتر اخبار آنها رسانه ای شده است.
ملک زاهدی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا تولیدات شما استاندارد چهل و یک شصت را گرفته است یا خیر اظهار داشت: ما افتخار داریم که شرکت عقاب به عنوان اولین و تنها شرکت تولید کننده اتوبوس در ایران است که تأییدیه آزمونهای تست پایداری و تست واژگونی را اخذ کرده است.
در ادامه این برنامه مقدم در تکمیل اظهارات زاهدی گفت: بر اساس بازدیدی که سال گذشته از اسکانیا داشتم این آزمون توسط شرکت ترکیه ای صورت گرفته بود و این فرمایش آقای ملک زاده که شرکت عقاب اولین شرکت دارای تأییدیه آزمونهای تست پایداری و تست واژگونی است به نوعی درست است ضمن این که باید بگویم خوشبختانه یکی از واحدهای تولیدی توانسته است ملزومات برگزاری این آزمون را در داخل کشور فراهم کند.
در بخش دیگری از برنامه حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا در خصوص استاندارد اسکانیا گفت: بعد از حوادث متعددی که برای اسکانیا اتفاق افتاد و بررسی علل بروز حوادث و شدت آسیبی که این خودروها داشتند شماره گذاری خودرو متوقف شد و بعد از آن اداره استاندارد، استانداردهای لازم را ارائه نکرد که این خودرو مجدداً بتواند شماره گذاری شود و به همین دلیل هم همچنان شماره گذاری این خودرو متوقف است و تا زمانی که استانداردها را ارائه نکند این توقف ادامه خواهد داشت.
در ادامه ملک زاهدی مدیر عامل شرکت اسکانیا در پاسخ به این سؤال که کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که پرونده تصادفات اسکانیا را بررسی میکرد چند ایراد به برخی از تجهیزات این خودرو گرفته بود که از جمله آن میتوان به مقاومت اتاق اسکانیا اشاره و آیا شما این موضوع را قبول دارید یا خیر گفت: این اتوبوسها با توجه به استانداردهایی که تعریف شده استاندارد لازم را پاس کردند ولی باید توجه داشت این استانداردها حداقلهای مورد نیاز است و باید آنها را با توجه به موقعیت نسبی حادثه سنجید.
در ادامه مقدم در پاسخ به این سؤال که موضع شما نسبت به اسکانیا چیست و آیا این که گفته میشود برخی افراد استانداردهای خودرو را تغییر میدهد درست است یا خیر گفت: متأسفانه زمانی که یک خودرو تعریف میشود استانداردهای لازم در آن لحاظ میگردد اما زمانی که خودرو ساخته شده و تحویل مصرف کننده شد و مصرف کننده به دلایل خاص سیستمهای خودرو را تغییر میدهد و آن را از استاندارد خارج میکند.
در ادامه اظهارات مقدم نماینده وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تغییر در سیستم استاندارد خودرو بخشی از تغییر در سیستم استاندارد خودرو نظارت آن از سوی مدیران فنی است و بخش دیگری نیز به کنترلهایی بر میگردد که توسط فراخوانی که اخیراً اظهار شده صورت میگیرد.
هدایتی با تاکید بر این که این فراخوان در حال اجرایی شده است گفت: ما بر اساس این نامه فراخوان اتوبوسهای اسکانیا از خرداد سال گذشته شروع کردیم و بحث کنترل سیستم برق، سوخت رسانی، سیستمهای ترمز و سیستمهایی که به نوعی بر کنترل اتوبوس تأثیر گذار هستند را مورد ارزیابی قرار دادیم و تا پایان سال نیز تمامی اتوبوسها را به پایان خواهیم رساند.
در پایان این برنامه نماینده وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت هواپیمایی مجاز است که مسافران خود را با وسایل نقلیه دیگری به مقصد برساند گفت: علی رغم این که مسئولین سازمان هواپیمایی باید در این مورد پاسخگو باشد اما به نظر میرسد که این مورد یک مورد توافقی شود.
انتهای پیام/
حالا تقصیر را انداختند گردن راننده اتوبوس که احتمالا فوت کرده و نمیتونه از خودش دفاع کنه - حتی اگه راننده هم مقصر باشه نباید سقف اینطوری پرس شه روی مسافران بیگناه
خواهشا در راستای ازادی بیان نظرم را سانسور و حذف نکنید .انتقاد سازنده باید باشه
اگه همیشه با مجری گری نجف زاده اجرا بشه بهتره
یاحق