سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

برج سنگي از شاهکارهای معماری مهندسان دوره هخامنشی در فارس

برج سنگي از نگاه معماری و هنری یکی از شاهکارهای مهندسان و هنرمندان هخامنشی در فارس به شمار می­آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: يکي از بناهای بسيار زيبای مجموعه پاسارگاد برج سنگی است که ساخت آن مربوط به آغاز دوره هخامنشيان است. بنایي چهار گوش برج مانند که اکنون تنها يک ديواره از آن باقي مانده است.

امیری ادامه داد: ارتفاع برج نزديک به 14 متر و قاعده آن 27/7 در 23/7 متر است که بر سکويي سه پله اي قرار گرفته است.

وی افزود: ورودي بنا به سوی شمال غربي تعبيه شده است و نزديک به 50/7 متر از سطح زمين ارتفاع دارد که با يک پلکان 29 پله­اي به اتاق بالاي برج دسترسی داشته­اند.

این مسئول بیان کرد: این بنا از نگاه معماری و هنری یکی از شاهکارهای مهندسان و هنرمندان هخامنشی به شمار می­آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: بلوکهای سنگی به گونه­ای روی هم قرار گرفته­اند که در برخی از رجها به سختی می­توان دو بلوک را از هم تشخیص داد.

امیری با بیان اینکه سنگهای به کار رفته در ساخت بنا از گونه سنگهای سفید مرمر نما است که از معدن کوه سیوند آورده شده­اند افزود: مقداری هم سنگ سیاه آهکی در پنجره های کور استفاده شده است.

وی ادامه داد: نمای دیواره دارای تعداد زیادی تو رفتگی مستطیل شکل است که احتمالا جهت زیباسازی یا در ارتباط با کارکرد بنا بوده است. 10 عدد گودي پنجره مانند که پنجره کور ناميده مي شده است در دیوارهای آن در آورده اند و اين پنجره ها را با سنگ هاي سياه قاب گرفته اند.

این مسئول با بیان اینکه در مورد کاربری بنا نظرهای گوناگونی مطرح است افزود: گروهي آن را مقبره کمبوجيه پسر و جانشين کوروش مي دانند و بعضي هم آن را آتشکده يا نيايشگاه به شمار مي آورند و برخي نیز آن را (گنج خانه کوروش) خوانده اند که در آن اسناد و مدارک مهم دولت هخامنشی بایگانی می­شده است. به احتمال زیاد این بنا با توجه نقشه و معماری آن کارکردی آیینی داشته است. نمونه ای از این بنا در نقش رستم با نام کعبه زرتشت وجود دارد که از روی این بنا الگو­­­­­برداری شده است.

انتهای پیام/س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.