سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماری هارف : موضع ما درباره تحريم های ايران تغييری نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: موضع ما درباره تحریم های ایران تغییری نکرده است.

به گزارشسرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران،  مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، ماری هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال حضور ظریف در نشست بازنگری ان پی تی گفت: این احتمال وجود دارد ظریف در این نشست شرکت کند. وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به نیویورک می رود و ما صبح روز سه شنبه باز می گردیم.
وی درباره احتمال این که ایران پس از توافق جامع دارایی های مسدود شده خود را دریافت کند،گفت: نکاتی در این زمینه وجود دارد.من فکر می کردم این خبر برگرفته از گزارش افراد به کنگره باشد و من با افرادی که به کنگره گزارش دادند ،گفتگو کردم.من فکر می کنم مردم درباره این که این گزارش به چه چیزی اشاره دارد مقداری مبهوت شدند زیرا همانطور که ما گفتیم و دیروز نیز آن را تکرار کردم،ایرانی ها براساس توافق جامع پس از برداشتن گام های اصلی مربوط به هسته ای تخفیف تحریم ها را دریافت خواهند کرد.جزییات درباره نحوه و زمان آن بخشی از مذاکرات است اما درباره برخی از مشخصه ها در این گزارش باید بگویم آنها (کسانی که این گزارش را مطرح می کنند )نمی دانند این گزارش به چه چیزی اشاره دارد. من فکر می کنم شاید این براساس گمان برخی از افراد باشد.
خبرنگار پرسید آیا این به معنای آن است وقتی شما از تخفیف تحریم ها پس از برداشتن گام های مربوط به هسته ای حرف می زنید، این شامل آزادی دارایی های مسدود شده می شود؟
ماری هارف گفت:آزادی دارایی های مسدود شده فقط بخشی از آن است.آنها در جریان طرح اقدام مشترک دسترسی به بخش کوچکی از این دارایی ها در خارج کشور را پیدا کرده اند.این بخشی از طرح اقدام مشترک است. بنابراین من نمی توانم پیش بینی کنم پس از توافق احتمالی چه اتفاقی خواهد افتاد زیرا ما گفته ایم تخفیف تحریم ها فقط زمانی رخ خواهد داد که آنها گام های اصلی مربوط به هسته ای را برداشته باشند اما این تخفیف(آزادی بخشی از دارایی های مسدود شده ) بخشی از طرح اقدام مشترک است.بنابراین تمام جزییات درباره این که روز اول یا دوم یا پانزدهم چه اتفاقی خواهد افتاد،همچنان مورد مذاکره است.
خبرنگاربا تکرار سوال خود پرسید آیا شما آزادی وجوه مسدود شده را بخشی از تخفیف تحریم ها می دانید؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:به طور کلی، درباره تخفیف تحریم ها باید بگویم هم تعلیق برخی از تحریم های خاص فعلی وهم دسترسی به برخی از وجوه که براساس طرح اقدام مشترک به آن دست یافته اند، جزیی از تخفیف تحریم ها است اما درباره این که در روز نخست چه جوری خواهد بود،نمی خواهم پیش بینی کنم.هنوز باید درباره تمام جزییات خاص در این مورد کار شود.
خبرنگار پرسید پس این احتمال وجود دارد پس از اتمام توافق در سی ام ژوئن،ایرانی ها پولی دریافت کنند.
ماری هارف گفت:من نمی خواهم بگویم ممکن است یا ممکن نیست زیرا گفتگوها در اتاق مذاکره روی می دهد و من نمی خواهم در حال حاضر هیچ چیزی را رد کنم. آنها به بخشی از وجوه دسترسی پیدا کرده اند و این کار به عنوان بخشی از طرح اقدام مشترک انجام شده است. من فکر می کنم پرسش بزرگ این است که آیا این روند ادامه پیدا می کندیا نمی کند. من واقعا نمی توانم در این زمینه حدس بزنم.هنوز باید درباره جزییات کار شود و ما در حال حاضر برای گفتگوهای بیشتر با یکدیگر نشست خواهیم داشت.
بنابراین برخی از این گزارش های خبری براساس حدس وگمان است.کسانی که به کنگره گزارش دادند،گفتند که ما در این زمینه صحبتی نکرده ایم. بنابراین مقداری ابهام وجود دارد.حدس و گمان به هیچ وجه به معنای درست بودن یک مطلب نیست.من نمی گویم این امکان وجود دارد یا ندارد.گفتگوها در داخل اتاق مذاکرات انجام می شود.
آنها به بخشی از این دارایی ها در جریان طرح اقدام مشترک دسترسی پیدا کرده اند.بنابراین این که پس از طرح جامع اقدام مشترک چه اتفاقی می افتد،پرسش فنی است و ما در حال حاضر جزییات زیادی برای کار داریم.
خبرنگاری پرسید دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا و در جاهای دیگر چقدر است؟
وی گفت:من باید بررسی کنم.
خبرنگار پرسید ایرانی ها پس از شروع طرح اقدام مشترک چه مقدار از این وجوه را دریافت کرده اند؟
ماری هارف گفت:آنها فقط مقدار کمی از پول را براساس مقررات دریافت کرده اند.من این مسئله را با وزارت خزانه داری بررسی می کنم و رقم دقیق آن را می گویم.
خبرنگاری پرسید چند هفته پیش ما در لوزان شنیدیم که آنها (ایرانی ها )گفتند بسیاری از این وجوه پس از تکمیل توافق آزاد خواهد شد؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:ما همواره گفتیم تخفیف تحریم ها از جمله این مسئله (آزادی وجوه ) زمانی اتفاق خواهد افتاد که آنها گام ها را برداشته باشند.هیچ تغییری در سیاست ما درباره تخفیف تحریم ها روی نداده است.ما گفته ایم درباره بسیاری از جزییات باید کار شود.این که دقیقا آنها چه گام های هسته ای باید بردارند،دقیقا این که چه تحریم هایی باید تخفیف یابند همه این ها جزییاتی است که هنوز نیاز به کار دارند اما هیچ تغییری در سیاست ما درباره اصول روی نداده است.آزادی وجوه یک بخشی از تخفیف تحریم ها است.
من این مطلب را از پارامتر ( چارچوب توافق اولیه ) برای شما می خوانم.تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا مربوط به هسته ای پس از راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره برداشتن تمام گام های اصلی هسته ای به وسیله ایران به حالت تعلیق در خواهد آمد.این مطلبی است که در پارامتر آمده است. ما درباره زمان وجزییات دیگر هنوز کار نکرده ایم.
ماری هارف گفت:موضع ما درباره تحریم های ایران هیچ تغییری نکرده است.
خبرنگاری پرسید آیا موضع شما درباره خط لوله گازی ایران -پاکستان -هند تغییر کرده است؟آیا شما از آن استقبال می کنید یا همان موضع قبلی را دارید؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:ما موضع خود در این زمینه را به صورت صریح بیان کرده ایم.موضع ما تغییری نکرده است.
خبرنگاری پرسید دیدگاه شما درباره افزایش واردات نفت ایران به هند چیست؟
ماری هارف گفت:محدودیت درباره خرید های نفت از ایران براساس طرح اقدام مشترک سر جای خود باقی است اما هنوز نمی دانم پس از طرح جامع اقدام مشترک چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی درباره پیشنهاد ایران برای حل بحران در یمن گفت:ما مطمئنا از گزارش ها مطلع هستیم.آنچه که نیاز است اتفاق بیافتد،گفتگوی سیاسی است.ما می توانیم به شیوه های مختلف در این زمینه کمک کنیم وضرورت دارد این کار انجام شود.
ما از گفتگوهای سیاسی حمایت می کنیم.من همه جزییات طرح ایران را نمی دانم اما همانطور که گفتیم راهی برای انجام این کار تحت نظارت سازمان ملل متحد وجود دارد.
خبرنگاری پرسید وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که آتش بس در یمن امروز اعلام شود.آیا شما دلیلی دارید که حرف وی درست باشد؟
ماری هارف گفت:ما مطمئنا امیدواریم آتش بس بتواند هر چه زودتر اعلام شود اما نمی خواهم پیش بینی کنم.من هیچ حرفی در این زمینه ندارم.
خبرنگاری پرسید جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفته است دولت آمریکا شواهدی دارد که نشان می دهد ایرانی ها در حال تامین تسلیحات و دیگر حمایت ها از حوثی ها هستند.چه نوع شواهدی وجود دارد. آیا می توانید به ما بگویید؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:این متاسفانه موضوع جدیدی است.ما مدتها درباره حمایت ها از تامین مالی تا تسلیحاتی ایرانی ها برای حوثی ها صحبت کردیم.این رابطه مدت طولانی است که وجود دارد. من بررسی خواهم کرد که آیا شواهد بیشتری بدست آمده است اما ما بارها در این زمینه ابراز نگرانی کرده ایم.
ماری هارف درباره گزارش ها در خصوص ارسال تسلیحات با کشتی های ایران به انصارالله گفت:ما مسلما همه این گزارش ها را جدی می گیریم.من نمی خواهم به صورت خاص بگویم درباره آنچه که ایران انجام می دهد یا نحوه انجام آن چه می دانیم.من فکر می کنم وزارت دفاع امروز در کنفرانس خود به این مسئله پرداخته باشد اما گزارشهایی درباره حرکت این کشتی های آمریکایی مطرح شده است.باید بگویم اعزام این کشتی ها برای رهگیری کشتی های ایرانی و چنین موضوعاتی نیست.هدف حرکت این کشتی های آمریکایی فقط برای اطمینان از باز بودن خطوط کشتیرانی و امنیت آنها است.من فکر می کنم دراین زمینه گزارش اشتباه داده شده است و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.هدف اقدامی علیه کشتی های ایرانی نیست.
وی گفت:اکنون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقال تسلیحات به یمن را منع می کند.
خبرنگاری پرسید چرا شما پیامی به ایران نمی فرستید که باید از قطعنامه شورای امنیت درباره یمن تبعیت کند؟ 
ماری هارف گفت:من فکر می کنم راههایی برای ارسال این پیام وجود دارد.ما به صورت علنی و از این تریبون گفتیم.همکاران من در کاخ سفید و وزارت دفاع و دیگران نیز این مطلب را گفته اند.من فکر می کنم گزارش های اشتباه زیادی در این زمینه منتشر شده است.این مطلب که کشتی های آمریکایی برای رهگیری کشتی های ایران به آنجا رفته اند،به وضوح نادرست است.بنابراین این حرکت احتیاطی برای استفاده از منابع آمریکا برای هدف خاص است.ما راههای مختلفی برای ارسال پیام داریم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.