سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابراهیم جعفری از آمادگی عراق برای میانجیگری بین تهران و ریاض خبر داد

وزیر خارجه عراق در گفتگوی اختصاصی با الجزیره انگلیسی تاکید کرد عراق حاضر است میان ایران و عربستان میانجیگری کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، خبرنگار این شبکه از ابراهیم جعفری پرسید ایران نقشی حیاتی در نبرد علیه داعش در عراق ایفا می کند. ایران کمکهای نظامی در اختیار دولت عراق قرار داده است، مستشاران نظامی ایران در عراق حضور دارند. آیا می توان گفت در آینده ، عراق، ایران و آمریکاییها می توانند عملیات نظامی علیه داعش را با یکدیگر هماهنگ کنند؟

ابراهیم جعفری گفت اگر حملات در خاک عراق باشد، در آن صورت تصمیم گیری با عراق است. گرچه اگر آنها با یکدیگر توافق کنند ، و هر زمان که عناصر مشترک بین آنها وجود داشته باشد، و دشمن مشترک بین آنها وجود داشته باشد، اول ابتکار عمل باید از طرف عراق باشد زیرا هر چه در خاک عراق اتفاق می افتد باید تحت حاکمیت، قوانین و قانون اساسی عراق باشد. بنابراین هر کاری باید با هماهنگی دولت عراق انجام گیرد و نباید به عراق دیکته شود. 

ابراهیم جعفری درباره بحران یمن و مخالفت با حملات عربستان به یمن گفت ما شرکت در اجلاس سران عرب را رد کردیم زیرا جزء اصول ماست که هیچ گونه مداخله ای را در امور داخلی کشورهای عرب نمی پذیریم به ویژه اگر این مداخله نظامی باشد زیرا چنین مداخله ای منطقه را به سمت جنگ میان برادران سوق داده و خساراتی وارد کرده است که برای مدتی طولانی باقی خواهد ماند. این یکی از سیاستهای ثابت راهبردی ماست. به نظر ما بهترین راه برون رفت از بحران یمن گفتگو میان احزاب است زیرا حوثیهای یمن مثل داعش در عراق نیستند. داعش از ابتدا متشکل از افرادی از 62 کشور جهان بوده اند. آنها از خارج عراق به عراق آمده اند. اما حوثی ها بخشی از مردم یمن هستند. 

خبرنگار گفت برخی از کشورهای منطقه حوثیها را متهم می کنند تحت کنترل ایران هستند و ایران از طریق آنها ایدئولوژی افراطی شیعه را در منطقه گسترش می دهد و عربستان سعودی را بی ثبات می کند؟

ابراهیم جعفری گفت من نظری در این خصوص ندارم. من هیچ اعداد و ارقامی در این خصوص ندارم. به نظر من میان ترویج و گسترش ایدئولوژی و سیاسی کردن یک مسئله فرق وجود دارد. آنچه مهم است سیاسی کردن مسائل با استفاده از پول یک کشور برای بسیج کردن و سیاسی کردن و ایجاد کردن مشکلات داخلی است. در هر حال من اعداد و ارقامی در این خصوص ندارم که این مسئله را ثابت کند. حوثیها بخشی از مردم یمن هستند. آنها صرفا عرب هستند. اگر آنها برای اهل بیت پیامبر احترام قائلند و از آنها پیروی می کنند این یک افتخار است و من مخالفتی با آن ندارم. در عین حال ما برای صحابه پیامبر نیز احترام قائلیم و با آنها دعوا نداریم. ما همگی مسلمان هستیم و همه می گوییم هیچ خدایی جز الله نیست و محمد(ص) پیامبر اوست. ما اکنون به نقطه جدیدی رسیده ایم، نقطه ای که در آن گفته می شود اگر شما حوثی هستید پس شیعه هستید و اگر شیعه هستید پس ایرانی هستید. اینها با انگیزه های فرقه ای عنوان می شود و باعث نابسامانی و هرج و مرج می شود. دقیقا مثل کسانی شده است که ایران فارسی و ایران شیعه را مطرح می کنند. آنها می گویند حوثی های یمنی و حوثیهای عرب و حوثیهای شیعه ، ما باید بدانیم معنای حوثی چیست. آنها وفادار به اهل بیت پیامبر هستند. مگر چه اشکالی وجود دارد.
ابراهیم جعفری افزود ما ملاحظاتی درباره تشکیل قوای عربی مشترک داریم اما هر گونه مداخله در یمن را رد می کنیم. بنابراین معنای ملاحظه داشتن با مخالف بودن فرق می کند و ما با تشکیل نیروی مشترک مخالفت نکردیم. مشکلی که درباره تشکیل نیروی مشترک عربی وجود دارد این است که فضایی مناسب را ایجاد نکرده است. در واقع پیش از تشکیل چنین نیروی مشترکی می بایست گفتگوهای کافی انجام می شد و زمینه آن به درستی فراهم می شد و به خوبی شرایط آن مشخص می شد. تشکیل چنین نیرویی نباید یکباره و ناگهانی می بود و باید مقدمات آن فراهم می شد. مشکلی که این نیروی مشترک دارد این است که عناصر لازم برای موفقیت آن وجود نداشت. 

ابراهیم جعفری درباره امکان وساطت عراق میان ایران و عربستان گفت هیچ مشکلی نیست که راه حل سیاسی نداشته باشد. اگر همه طرفها حسن نیت نشان دهند، آماده ایم روی این مسئله کار کنیم. ما معتقدیم امکان پیدا کردن زمینه مشترک وجود دارد. منافع مشترکی میان ما وجود دارد و به ویژه اینکه هرگز میان سعودیها و ایرانیها جنگ اتفاق نیفتاده است. به علاوه هر دوی آنها همسایه ما هستند. ما امیدواریم و تلاش می کنیم آنها را به یکدیگر نزدیکتر کنیم. ما عراقیها زبان و قومیت مشترک با سعودیها داریم و با ایران همسایگی داریم. در ایران هم شیعه هست و هم سنی هست. البته اکثریت جمعیت ایران شیعه هستند. در عراق نیز شیعه و سنی هست. ما در عراق نشان داده ایم می توانیم با برادران سنی خود در صلح و آرامش زندگی کنیم. ما همچنین می خواهیم میان سنیها و شیعیان عراق همزیستی ایجاد کنیم. قبل از اینکه منطقه دچار خطر شود، لازم است دو طرف به حساسیت این مسئله پی ببرند. ما روابط خوبی با هر دو طرف ایران و عربستان سعودی داریم و تلاش می کنیم این روابط خوب را با هر دو کشور حفظ کنیم همانطور که با ترکیه و سوریه نیز روابط خوبی داریم. ما دنبال روابط خوب با هر دو طرف هستیم گرچه میان دو طرف اختلافاتی وجود دارد. ما از سیاست جنگ طلبی دوری می کنیم و سعی می کنیم خود را داخل مناقشه و درگیری نکنیم. در هر حال ما آماده ایم میان این کشورها نزدیکی ایجاد کنیم زیرا معتقدیم به نفع منطقه است.

ابراهیم جعفری درباره امکان وساطت میان سوریه و آمریکا برای حل بحران سوریه گفت یک بار وزیر خارجه آمریکا از من خواست تا پیامی را به طرف سوری بدهم و به آنها اطلاع بدهم آمریکا قرار است پایگاههای داعش را در خاک سوریه هدف قرار دهد. البته من گفتم ملاحظاتی دارم. من گفتم این حملات نباید علیه مناطق مسکونی غیرنظامی باشد و نباید هیچ هدف غیرنظامی زده شود و نباید در امور نظام سوریه مداخله شود. من تاکید کردم اکنون وقت آن نیست که جنگ با حکومت سوریه شروع شود. در هر حال ما در امور کشور دیگری مداخله نمی کنیم. اما اگر شرایطی باشد که بتوانیم برای متوقف کردن جنگ میانجیگری کنیم، آماده ایم. اگر مداخله ما شکاف میان طرفها را کمتر کند و از کشتار بیشتر افراد بیگناه جلوگیری کند ، در آن صورت آماده ایم. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.