سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرستاده سازمان ملل: گروه جوان حاکم سعودي در باتلاق يمن گرفتار شده‌اند

جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل متحد به یمن که از سمتش استعفا کرده گفته است گروه جوانی که اداره عربستان را به دست گرفته است « در باتلاق یمن گرفتار شده‌اند.»

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی خبری روزنامه المنار فلسطین با اعلام این خبر افزود : منابع مطلع به این روزنامه به نقل از افراد نزدیک به جمال بن عمر گفتند جمال بن عمر در جلسات غیر علنی تأکید کرده است مداخله مکرر عربستان در بحران یمن باعث شد تلاشها برای دستیابی به توافق نهایی درباره بحران سیاسی که یمن از آن رنج می برد به نتیجه نرسد. 

این منابع گفتند جمال بن عمر به هنگام این تلاشها که هدف از آن نزدیک کردن بین گروههای سیاسی بود با فشارهای زیادی مواجه بود.

آنها افزودند ریاض هرگونه توافقی را که به جنبش انصار الله در معادله سیاسی یمن نقشی بدهد ، توافقنامه « مشکوک » و غیر قابل قبول می‌دانست و از طریق برخی شخصیتهای یمنی طرفدار عربستان برای به شکست کشاندن آن تلاش می کرد.

این منابع گفتند سران سعودی که جنگ علیه یمن را فرماندهی می کنند اکنون به بزرگی مخمصه‌ای که در آن خودشان را با تجاوز نظامی به یمن گرفتار کرده‌اند پی برده‌اند اما نمی توانند عقب نشینی یا پیشروی کنند همچنین اگر اوضاع به همین منوال بماند و به حملات هوایی بسنده شود هیچ پیشرفتی برای طرحی که عربستان برای آن طراحی کرده بود حاصل نخواهد شد. 
در همین حال این منابع به نقل از برخی محافل امنیتی غربی گفتند ثبات نسبی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رو به اتمام و متلاشی شدن است و ماجراجویی سران جدید عربستان بر امنیت این کشورها به ویژه عربستان تأثیر منفی خواهد داشت.

این محافل گفتند: سران « جوان » نظام جدید سعودی که عملا حکومت را در عربستان به دست گرفته‌اند به اشتباه تصور می کنند پول می تواند ائتلاف به رهبری عربستان را حفظ کند و کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف سربازان خود را به باتلاق یمن خواهند فرستاد تا بر اساس تمایلات شاهزادگان جوان عمل کنند اما نادرستی این اعتقاد به سرعت پس از مخالفت پاکستان برای شرکت در عملیات زمینی در جنگ یمن و تداوم سیاست کشورهای دیگر در « پس کشیدن پاها» از اعزام نیروی زمینی به مرزهای عربستان با یمن معلوم شد. 

این محافل گفتند :« محور بازنده » در عملیات انتقال حکومت پس از مرگ عبد الله بن عبد العزیز که متعب بن عبد الله از برجسته‌ترین شخصیتهای این محور است در انتظار نتایج ماجراجویی سبکسرانه به رهبری محور برنده است و محور بازنده دعا می کند که محور برنده بیش از پیش در باتلاق یمن فرو رود. 

این محافل تأکید می کنند منازعه بین قطبهای دو محور تا به امروز پایان نیافته است و آشفتگی و فریبکاری با وجود انتقال قدرت به سلمان بن عبد العزیز همچنان ادامه دارد.

این محافل تأکید کردند سلمان از ضعف در تمرکز کردن رنج می برند به همین سبب نمی تواند به طور دائم از عملیات اداره امور کشور اطلاع داشته باشد و تصمیم گیری در دست نسل جوانی است که جویای پیروزیهای سریعی است تا موقعیت خود را در داخل خاندان حاکم مستحکم کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.