سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ردپای دلالان در قیمت‌گذاری نجومی نوبرانه‌ها

در بازار میوه و تره‌بار، نوبرانه‌ها همچنان ناباورانه رکورددار قیمت‌ها هستن و در نقاط مختلف پایتخت با قیمت‌هایی متفاوت و بعضا نجومی عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بالا بودن قیمت میوه‌های نوبرانه و سردرختی نسبت به سایر میوه‌ها، اتفاق تازه‌ای نیست و هر ساله شاهد آن هستیم اما در سال جاری برخی میوه‌های نوبرانه در بدو ورود با قیمتی بیش از 100 هزار تومان در بازار عرضه شدند که این نرخ برای گوجه‌سبز و چغاله بادام نسبت به سال‌های گذشته،‌ رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلوگرم چغاله بادام در ابتدای ورود به بازار بیش از 100 هزار تومان بود ولی اخیرا با افزایش عرضه این محصول قیمت آن به 20 تا 30 هزار تومان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه عرضه مناسب این نوبرانه در روزهای آتی، باز هم کاهش قیمت داشته باشد.

دیگر میوه پرطرفدار فصل بهار گوجه‌سبز است که البته به نوعی پربحث‌ترین میوه این فصل نیز محسوب می‌شود.

گوجه‌سبز نیز در اولین روزهای ورود به بازار با قیمتی بیش از 120 هزار تومان خود را به میوه فروشی‌ها سطح شهر رساند و خیلی زود لقب گران‌ترین میوه فصل را برای خودش دست و پا کرد.

هر کیلوگرم از این میوه تازه‌وارد، در برخی از مناطق تهران تا حدود 150 هزار تومان نیز قیمت‌گذاری شد و اینگونه خوشمزگی این نوبرانه برای خریدارانش گران تمام شد.

پیش‌تر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت نجومی میوه‌های نوبرانه در سال جاری را عرضه دیرهنگام این محصولات به سبب بارندگی‌های فروردین ماه توجیه کرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص دلایل گرانی میوه‌‌های نوبرانه عنوان کرد: علاوه بر سرما و برودت هوا، عدم برنامه‌ریزی صحیح باعث شد مقدار زیادی میوه به صورت قاچاق وارد کشور شود و این میوه‌ها (انگور، پرتقال، گلابی و نارنگی) با قیمت‌های گزافی به بازار عرضه شدند و این موضوع باعث افزایش توقع بازار شد.

صدرالدین نیاورانی گفت: قیمت هر کیلوگرم چغاله بادام 25 تا 15 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوجه‌سبز 30 تا 20 هزار تومان بسته به اندازه و کیفیت محصول در بازار قیمت‌گذاری شده‌اند.

نیاورانی با تأیید قیمت 100 هزار تومانی هر کیلوگرم گوجه‌سبز در برخی از مناطق تهران، اظهار داشت: این قیمت‌های نجومی مربوط به خرده‌فروشی‌ها است و مشکل اصلی ما نیز محسوب می‌شود و در صورت حل نشدن دلال بازی و فروش بی‌حساب بعضی از مغازه‌های میوه‌فروشی، تمام زحمات کشاورزان، مسئولین، سازمان حمل ونقل و ... در آخرین مرحله یعنی فروش از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: ایجاد فاکتور یکسان در سازمان میادین و سه نسخه‌ای شدن این فاکتورها راهکاری مناسب جهت حل این مشکل است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و سبزی افزود: با ورود نوبرانه‌های گیلاس و زردآلو در اواسط اردیبهشت ماه، گوجه‌سبز و چغاله بادام از حالت نوبرانگی خارج خواهند شد و قیمت این محصولات واقعی خواهد شد.

طبیعی است که در روزهای ابتدایی ورود نوبرانه‌ها به بازار به علت عرضه کم و تقاضای زیاد، قیمت این محصولات قابل کنترل نباشد اما پرواضح است که نبود متولی پرقدرت و بازوی نظارتی مناسب چه در بین نهادهای مردمی و چه در میان دولتی‌ها باعث شده که هر ساله نوسان عجیبی در قیمت این محصولات شاهد باشیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.