سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف عنوان کرد:

تعطیلی فرش‌فروشی‌ها در پی رکود در بازار/ دولت به صادرکنندگان مشوق‌های صادراتی پرداخت کند

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با اشاره به رکود در بازار فرش دستباف گفت: کاهش صادرات منجر به رکود در بازار و در پی آن تعطیلی واحدهای صنفی شد.

سید مجتبی عراقچی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به رکود در بازار فرش دستباف گفت: متاسفانه این وضعیت روز به روز وخیم‌تر می‌شود و یکی از دلایل آن رکود صادرات است.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران افزود: بیش از 90 درصد فرش دستباف چه به صورت نو و یا کهنه صادر می‌شود و در حال حاضر با توجه به اینکه صادرات کاهش یافته شاهد رکود در این بخش هستیم.

وی با تاکید بر اینکه 80 درصد هزینه فرش دستباف صرف دستمزد می‌شود، گفت: یکی از دلایل گرانی فرش دستباف افزایش هزینه دستمزد بافنده‌ها است و با توجه به اینکه امسال نیز دستمزد 17 درصد افزایش یافته این خود عاملی برای افزایش قیمت فرش دستباف می‌شود.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، این گران تمام شدن فرش دستباف در کشور موجب کاهش قدرت رقابت ایران با سایر رقبا مانند هند و پاکستان می‌شود.

عراقچی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از دریافت مالیات از فرش فروشان گفت: پنج برابر شدن مالیاتی دریافت از فروشندگان فرش دستباف منجر به تعطیلی این واحدهای صنفی شده است و زمانی در بازار مغازه‌های فرش فروشی بسیار وجود داشت اما در حال حاضر بسیاری از این مغازه‌های تعطیل شده و لباس فروشی باز شده است.

وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان فرش از مالیات معاف هستند و صادرکنندگان مالیات نمی‌پردازند و در این بین فروشندگان موظف به پرداخت مالیات هستند در حالی که اگر دریافت مالیات از فرش فروشان نیز متوقف شود شاهد رونق در این بخش خواهیم بود و سرمایه‌هایی که به سمت ساخت و ساز می‌روند به این بازار روانه شده و شاهد تحول در این بخش خواهیم بود.

عراقچی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که اگر دولت برنامه‌ای تدوین کند تا صادرات فرش افزایش یابد هنوز هم فرش ایرانی بازار اصلی خود را در دست دارد و هیچ کشوری قدرت رقابت با فرش ایرانی را ندارد.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران یادآور شد: در چند سال گذشته دولت مشوق‌های صادراتی را برای صادرات در نظر گرفته بود که متاسفانه نزدیک به پنج سال است که به صادرکنندگان پرداخت نشده و اگر دولت به هر کس که فرش صادر می‌کند یارانه‌ای جهت صادرات بدهد و روند آن را تسهیل کند شاهد رونق در این بخش خواهیم بود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: فرش ، صادرات ، دستباف ، واردات ، کهنه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۱۹:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
بافنده گان فرش کم درامدترین قشر جامعه هستنددولت باید به فکر این قشر از جمعیت ایران باشند به نظر بنده متولیان فرش طراحان نقشه قا لی را بسیج کنند بهترین نقشه های مشتری پسند واصیل ایرانی با بهترین رنگ امیزی تهیه وبدست بافنده گان بسپارند بیشتر بافنده گان ازنقشه ها و رنگ امیزی ضعیف وقدیمی استفاده میکنند که بخاطر همین از فروش خوبی برخوردار نیستند.
مصطفی همتی سیسی
۱۶:۵۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
با سلام
به رئیس اتحادیه فروشندگان فرش تهران بفرمایید که کدام بافنده فرش با افزایش دستمزد 17 درصدی دستمزد گرفته است
اینجانب در روز 6 اردیبهشت فرشی 7.5 متری به که حدود 20 ماه تلاش روی آن شده بود با قیمت سال 92 مزد شد یعنی دستمزدمان کمتر هم شده ایشان باید جوابگو باشند.
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
الان یه فرش 6 متری طرح هریس 1.5 میلیون هزینه داره. و 4 یا 5 ماه بافتش طول میکشه و از بافنده دلالا حداکثر 2.5 میخرن.
یعنی ماهی 250 هزارتومن
همون دلال همین فرشو تو بازار کمش 4 تومن میفروشه.
دلالای فرش سود خودشونو ثابت نگه داشتن و هر چی بازار کساد تر بشه از مبلغ بافنده کم می کنن.
یکیشون می گفت: اگه من تو یه فرش 6 متری کمش 500 تا 1 تومن سود نکنم. اسمم تاجر نیس.
آدم بی سوادیم بود.
تابلو فرش میدن بافنده ببافه برا یه ماهش 100 تومن میدن. بعد خودشون همونو میفروشن 800 تومن یعنی 500 تومن سود.
کاش اتحادیه بافندگان فرشم بود تا حقشونو از فروشندگان فرش بگیرن. فروشندگان سود سرمایشونو با نرخ سود بانکی و اینا قیاس می کنن. و مبادا ضرر کنن. مثلا سود 19 درصد براشون ضرر حساب میشه. بافنده هم رعیته
الانم استادکارا نمی بافن میبرن میدن به اونایی که تازه شروع کردن و به هر قیمتی راضین.
هادی
۰۹:۱۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
فقط صنف فرش فروشان نیست همه اصناف بازار در حال ضرر دادن و در آستانه تعطیلی و ور شکستگی هستن
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
ولی فقط صنف فرش فروشان که همشون حاجی ان! و احترام دارن تو بازار!
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
کدام بافنده بیچاره ای 80 درصد مبلغ قالی بافته شده اش را دستمزد گرفته؟ بنده خودم تابلو فرش نفیسی بافته بودم که در تابلو فروشی ها بین 13 تا 15 میلیون قیمت فروش زده بودند ولی تابلو را از من 3 میلیون می خریدند اصلا فرض کنیم تابلو ایراداتی هم داشت نهایتش با یک میلیون ایرادات ان رفع میشد و حدود ده میلیون سود از فروش تابلو عاید مغازه دار میشد در صورتیکه من دو میلیون و ششصد هزار هزینه تابلو کرده بودم و دستمزدم فقط چهاصد هزار میشد
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
داداش حرص نخور منظورش دستمزد فروشنده هاس. بالاخره زحمت میکشن میان فرشو میزارن رو دوششون میندازن تو صندوق ماشین میبرن اونجا پهن میکنن تو مغازه و منتظر مشتری میشن. تازه سواد ایراد گذاشتن رو فرش بافنده و هلو نشون دادن برا خریدارم که مفتی به دس نیاوردن!