سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دوباره زمان صعود به بلندترین قله جهان فرا رسید

کوهنوردان سراسر جهان می‌توانند از این هفته صعود به قله اورست را آغاز کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی؛ صدها کوهنورد از سراسر جهان این هفته خود را به نپال می‌رسانند تا فصل جدید اورست نوردی را آغاز کنند. صعود به بلندترین قله رشته کوههای هیمالیا یعنی " اورست " همیشه با خطرات جانی و دشواریهای فراوانی همراه بوده است.


در فصل گذشته اورست نوردی ، 18 آوریل 2014( 29 فروردین 93) 18 شرپا- کارگران مخصوص حمل لوازم کوهنوردان-  بر اثر سقوط بهمن جان خود را از دست دادند. مقامات محلی برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه تاسف‌باری، امنیت بیشتری در مسیر صعود بوجود آورده‌اند.

حادثه سال گذشته، خشم و نارضایتی زیادی میان کارگران شرپا و راهنمایان قله‌نوردی بوجود آورد. آنها از مقامات دولتی دستمزد بالاتر، بیمه عمر مطمئن و ایمن سازی مسیر صعود را مطالبه کردند. پس از ماجرای سقوط بهمن، شرپاها برای گرامی داشت یاد کشته شدگان، دست از کار کشیدند و هیچ کوهنوردی نتوانست به اورست صعود کند.


با گذشت یک سال از آن حادثه، دولت نپال بخش اصلی خواسته شرپاها را برآورده کرد و آنها راضی شدند سر کار خود برگردند.

اولین صعود به قله 8 هزار و 848 متری اورست در سال 1953 (1332) انجام شد. بیش از 4 هزار کوهنورد موفق به فتح این قله شده‌اند؛ اما 200 کوهنورد دیگر در مسیر رسیدن به قله جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.