سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

خانواده یزدی تنها میراث‌دار هنر 800 ساله دارایی بافی

بقای این هنر 800 ساله اکنون در دستان یک خانواده یزدی(ملک ثابت)است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد صنعت نساجی به عنوان یك صنعت اصیل و سنتی است .این صنعت در این منطقه علاوه بر تاریخچه طولانی،‌پیشرفت و ترقی بسیار شایان توجهی نموده و به یقین می‌‌توان ادعا نمود میزان رشد و توسعه آن چشمگیر بوده است.

یكی از علل این پیشرفت در این منطقه را می توان وجود راه ابریشم كه یكی از رگهای اصلی اقتصادی مملكت بوده است، دانست.

دهقان،معاون صنایع دستی استان یزدگفت: نساجي استان يزد ، مهم ترين نقش را در اين صنعت در ايران دارد که از گذشته دور در اين خطه رواج داشته است. از سالها پيش در مناطقي از شهر يزد ، بسياري از مردم در اين حرفه فعاليت مي کردند و پارچه هاي دست بافته يزدي ها در کشور زبانزد بود.

وی افزود: در حال حاضر يزد بيشترين تنوع در توليد منسوجات را در ايران دارد و صنعت نساجي يزد را مي توان قطب صنعت نساجي ايران ناميد.
توليد انواع پارچه هاي رومبلي ، پارچه هاي پرده اي ،پيراهني، ملحفه اي، متقال و غيره از جمله توليدات نساجي استان يزد محسوب مي شود.

دارایی‌بافی که جزو صنایع ریسندگی دستی یزد به شمار می‌رود، بافته‌هایی زیبا و منحصر به فرد است که مواد اولیه آن، زمانی ابریشم طبیعی بود و اکنون از نخ ویسکوز برای بافت آن استفاده می‌شود.

درایران این شیوه بافت از گذشته‌های دور در مناطق مختلفی وجود داشته است اما در حال حاضر ایکات یا همان دارایی را تنها می‌توان در کارگاه‌های محدود شهر یزد مشاهده کرد.

دارایی دارای چند طرح محدود است اما برای بافت آن از رنگ‌های تندی مانند زرد، سبز، قرمز و ... استفاده می‌شود که انتخاب این رنگ‌های گرم و تند نیز خود حکایتی دارد.

کاربرد این پارچه در گذشته برای استفاده در رو لحافی، بقچه، بقچه‌سوزنی، آستری لحاف بوده و اکنون بیشتر به عنوان رومیزی‌های سنتی استفاده می‌شود.

دارایی بافی یکی از صنایع دستی یزد است که پس از سال ها فراموشی با همت خانواده یزدی رونق دوباره گرفت.

امیدواریم همچنان صدای دار دارایی بافی در کوچه پس کوچه های شهرمان شنیده شود.

انتهای پیام/س
برچسب ها: صنعت ، نساجی ، دارایی بافی ، بقا ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.