سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طراحی سامانه هوشمند اطفا حریق مخازن نفت خام

رئيس امور مهندسی طرح‌های شرکت پايانه‌های نفتی ايران از پايان طراحی سامانه هوشمند اطفا حريق مخازن ذخيره‎سازی نفت خام در جزيره خارک خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، پيمان انتظام با بيان اينکه اين سامانه با استفاده از توان و دانش فني کارشناسان داخلي اجرا شده است، گفت: اين طرح يکي از بزرگترين و مهمترين طرح هايي است که در سطحي وسيع ، تأسيسات ذخيره‌سازي يکي از بزرگترين پايانه هاي نفتي جهان را در جزيره خارک پوشش مي‌دهد.

وي افزود: با اجراي اين طرح در 2 سال آينده ، جزيره خارک مجهز به يکي از کارآمدترين تاسيسات اعلام و اطفاء حريق خواهد شد.

انتظام با تاکيد بر اينکه در طراحي اين سامانه ، از هيچ نمونه مشابه ديگري الگوبرداري نشده است، افزود: مدلسازي وضع تأسيسات ذخيره‎سازي خارک نتيجه بهره‎گيري از استانداردها و دستورالعمل هاي طراحي است و از تجربيات ارزشمند ، اطفاء حريق مخازن خارک در حملات هوايي جنگ تحميلي و حوادث غير مترقبه در تاريخ 55 ساله بهره‎برداري از تأسيسات يادشده بدست آمده است.

جانشين مدير مهندسي و ساختمان و رئيس امور مهندسي پروژه هاي شرکت پايانه هاي نفتي ايران گفت: اين سامانه در آتش سوزي ها ، از سرايت آتش به مخازن جانبي بيشتر به نحو اثر بخشي پيشگيري مي کند. با تجهيز اين سيستم به سامانه‎هاي روزآمد کنترل هوشمند ، ضمن اطلاع‎رساني فوري ، تا زمان حضور گروه‎هاي اطفاء حريق ، عمليات اطفاء را با دقت و خودکار آغاز و از توسعه زود هنگام حريق جلوگيري مي کند.

انتظام تاکيد کرد که هزينه‎هاي بسيار سنگين ناشي از کاهش ظرفيت ذخيره‎سازي در يک پايانه نفتي فقط شامل هزينه بازسازي مخزن نمي شود.

وي افزود: هزينه‎هاي تأمين و اجاره مخزن جايگزين که بتواند فرآيند صادرات پايدار و مطابق با برنامه را محقق کند، خسارتهاي احتمالي ناشي از محقق نشدن بعضي تعهدها به مشتريان در روزهاي اوليه ، از دست دادن ظرفيت ذخيره‎سازي و در عين حال هرز رفتن نفت خام در آتش سوزي جزو اصلي‎ترين خسارتهاي ناشي از کاهش ظرفيت ذخيره‎سازي است.

وي يادآور شد که اجراي اين طرح در ارتقا قابليت اطمينان و عملکرد پايدار پايانه خارک موثر است.

انتظام  افزود: بهره‎برداران از اين طرح اعم از امور بين‎الملل وزارت نفت ، شرکت ملي نفت ايران و شرکت پايانه‎هاي نفتي ايران براي جلب رضايت و اطمينان خاطر مشتريان فرصتها و اطمينان بيشتري خواهند داشت.

مجري سامانه هوشمند اطفاء حريق مخازن ذخيره‎سازي نفت خام در جزيره خارک ابراز اميدواري کرد که پس از تامين اعتبار اجرايي طرح که بالغ بر 1400 ميليارد ريال است ، در حداقل زمان ممکن اين طرح به انجام برسد. 

انتظام افزود: اين طرح در همه مخازن ذخيره سازي موجود در جزيره خارک اجرا مي شود و ظرفيت ذخيره سازي بيش از 26 ميليون بشکه نفت ، ايمن سازي هوشمند مي شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.