سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یمن در آستانه تبدیل شدن به افغانستانی دیگر است

" فیرات دمیر،" کارشناس آمریکایی، ادامه جنگ یمن را تهدیدی برای تبدیل شدن این کشور به افغانستانی دیگر دانست.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی؛ " فیرات دمیر،" استاد دانشگاه اوکلاهاما  و کارشناس مسائل سیاسی معتقد است ادامه جنگ یمن این کشور را به افغانستانی دیگر تبدیل می‌کند.

"فیرات دمیر" در این باره گفت: نسبت به پیروزی نیروهای عربستانی بر گروه انصارالله اطمینان چندانی ندارم، اما اگر تصور کنیم این اتفاق رخ دهد پیامدهای منفی آن دامن‌گیر همه کشورهای منطقه می‌شود.

اهداف و خواسته های عربستان از جنگ یمن هنوز روشن نیست. آنها خواستار سرکوب کردن گروه شیعه انصارالله هستند اما برای پس از این سرکوب برنامه‌ای ندارند. انصارالله با گروه تروریستی القاعده در یمن و تروریستهای سوریه مقابله می‌کند. اگر این گروه نابود شود چه کسی  مقابل تروریستهای خطرناک منطقه ایستادگی می‌کند؟
 جمعیت اقلیت شیعه در عربستان هم با فشار زیاد و سرکوب مداوم نیروهای آل سعود مواجه است. عربستان نگران قدرت گرفتن جمعیت شیعه در منطقه است و ایران را حامی آنها می‌داند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: افشاگریهای ویکیلیکس هم مدرکی دال بر حمایت نظامی و یا مالی ایران از انصارالله نشان نداد. عربستان ادعای حمایت ایران از انصارالهی را بهانه ای برای حمله به یمن قرار داد. آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن، با مراحل پایانی تفاهم هسته ای لوزان میان ایران و آمریکا همزمان شد. 

عربستان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است و ترجیح می‌دهد مذاکرات هسته ای با ایران به نتیجه نرسد. زیرا توقف مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 موجب استمرار تحریم ها علیه این کشور می‌شود و عربستان نگرانی درمورد قدرت گرفتن ایران نخواهد داشت. 

وی در پایان گفت: امیدوار هستم شورای امنیت سازمان ملل متحد قبل از فراگیر شدن جنگ در منطقه خاورمیانه اقدامی در جهت توقف تجاوز نظامی عربستان به یمن انجام دهد.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.