به گزارش
خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران؛ ابوالقاسم عیسیمراد مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در نشست خبری در ساختمان علاقمندان وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامههای هفته مشاغل افزود: نظام تعلیم و تربیت کلیدواژهها و مفاهیم گستردهای داشته و منظور از معرفی هفته مشاغل هدایت صحیح دانشآموزان به شاخهها، رشتههای تحصیلی شغلی به منظور ورود به بازار کار متناسب با استعداد، توانایی، شخصیت، ارزشها، علایق و رقبتها با توجه به امکانات و نیازهای جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی بیان داشت: بر این اساس دانشآموزان با مشاغل موجود در جامعه آشنا میشوند تا در نهایت بتوانند تصمیمگیری مناسبی در خصوص انتخاب رشته تحصیلی و شغلی بر اساس استعداد خود داشته باشند و در همین راستا اجرای برنامهها و فعالیتهای نمایشگاه متمرکز استانی معرفی مشاغل در مراکز استانها با همکاری سایر نهادها و موسسات شغلی و استانی به عنوان یک فرصت مناسب میتواند کمک شایانی در روند تصمیم گیری مسیر زندگی تحصیلی شغلی دانشآموزان باشد.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورشبا اشاره به مهمترین اهداف هفته معرفی مشاغل که بر هفته نخست اردیبهشتماه است، تصریح کرد: آشنایی دانشآموزان با شاخهها رشتههای تحصیلی و رشتههای دانشگاهی مرتبط، آشنا سازی دانشآموزان با مشاغل موجود در استان، منطقه محل سکونت و شرایط احراز آن، کمک به توزیع متوازن دانشآموزان در رشتههای تحصیلی متناسب با استعداد رقبت، شخصیت، ارزشها، علایق و نیازها و امکانات آموزش و پرورش و سایر نهادها، جلب مشارکت موسسات و مراکز موثر در انتخاب مسیر زندگی تحصیلی شغلی دانشآموزان، تقویت و کیفیت بخشی به موضوع مهم هدایت تحصیلی شغلی دانشآموزان و کمک به دانشآموزان در انتخاب مسیر شغلی متناسب با خود و نیازهای جامعه از جمله مهمترین اهداف هفته معرفی مشاغل به شمار میرود.
وی در ادامه افزود: برای انجام این ماموریت بر اساس بخشنامه مستندی که از سوی وزیر آموزش و پرورش به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده مسئولیت برگزاری هفته مشاغل بر عهده استاندار استان و مدیر کل آموزش و پرورش استان است.
عیسی مراد در خصوص اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی برای شناسایی استعداد و رقبت تحصیلی و شغلی دانشآموزان گفت: در این زمینه با در اختیار داشتن قریب به ۱۸ هزار مشاور در مدارس متوسطه کشور از مهمترین اقدامات آموزشی در این خصوص صورت پذیرفته.
وی تصریح کرد: اطلس مشاغل بومی ویژه ۳۲ استان کشور و هماهنگی ۹ نهاد و وزارتخانه تدوین شده است که به دنبال آن هستیم تا تصویری کلان از مراکز شغلی اقتصادی و بومی کشور برای شناخت ظرفیتهای اشتغال زایی در بخشهای مختلف به مسئولان مربوطه ارائه شود که در نهایت میتواند کمک شایانی برای ایجاد تحول ساختاری، ایجاد هماهنگی و همافزایی میان آموزش و پرورش و دستگاههای مختلف در رابطه با اشتغال و زمینهسازی ایجاد کند.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه معرفی مشاغل تا چه حد میتواند در توزیع متوازن دانشآموزان به شاخه و رشتههای تحصیلی نقش داشته باشد، عنوان کرد: معرفی مشاغل نقش بسیار موثری در روند هدایت تحصیلی دانشآموزان دارد زیرا فرآیند تولید، توزیع، ترویج، تبدیل، مصرف دانش در نظام تعلیم و تربیت باید با تحولات در بازار کار و ماهیت تقاضای شغلی در کشور که مرتب در حال تغییر است در همافزایی و انطباق باشد و دانشآموزان به عنوان برونداد مهم این نظام باید دراین فرآیند با شناخت ظرفیتهای شغلی و تحصیلی از طریق راهنمایی و مشاوره صحیح بهترین انتخاب را داشته باشند.
عیسی مراد تصریح کرد: به طور کلی با اجرایی شدن ساختار نظام آموزشی ۶-۳-۳ و انطباق آن با نیازهای بازار کار و نیاز سنجی رشتهها موثربوده که علاوه بر هدایت شغلی مناسب بر دانشآموزان میتواند اثرات بیبدیلی در تصمیم گیریهای کلان کشور در مقوله کار، اشتغال و ایجاد یا تعدیل رشتههای دانشگاهی با توجه به ظرفیت و نیازهای دانشآموزان داشته باشد.
وی با اشاره به آزمون مربوط به مربیان تربیتی خاطر نشان کرد: آزمون مربوط به مربیان تربیتی در سال ۹۴ برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/