سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

دیگی که برای مسگران نمی جوشد

دیگر از صدای کوبیدن چکش مسگرها در دالانهای باریک بازار خراسان شمالی خبری نیست و صدای دینگ دانگ دونگ چکش مسگری خاطره ای بیش نیست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مسگری یکی از صنایع دستی کهن ایران است اشیا و ظروف مسی دست ساز از زمانهای دور در موزه‌ها قابل مشاهده و پیشینه مسگری در ایران حداقل به پنج هزار سال پیش می‌رسد و به ظن غالب اولین فلز مکشوفه بدست انسان همین فلز مس بوده است و اولین فلزکاران نیز ایرانیان بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، علت بی رونقی بازار را از یکی از فروشندگان ظروف مسی در خراسان شمالی جویا شدیم که چنین می گوید: بازار کار ظروف مسی در گذشته بیشتر بوده و امروزه میل و رغبت مردم به سمت ظروف شیشه ای و لوکس و رنگارنگ بیشتر شده است.

  محمدی، یکی از شهروندان استان که 22سال سن دارد در این خصوص می گوید : در جایی که ظروف پیریکس و رنگارنگ در بازار وجود دارد نیازی به ظروف مسی در منازل نیست.

  یزدانی، یکی دیگر از شهروندان استان با 58 سال سن می گوید : در گذشته ظروف مسی جزئی از جهیزیه عروس بود .

 علی پور، یکی از مسگرهای استان می گوید : بعد از 50 سال چکش زدن برقامت مس ، امروز کارش سفیدگری شده و مدتهاست که ابزار کارش در گوشه انبار خاک می خورد.

وی علت ادامه ندادن به حرفه مسگری را نادیده گرفته شدن هنر مسگری می داند

اکنون دومین و آخرین مسگر خراسان شمالی آقای خراسانی که 70 سال سن دارد همچنان با عرقی که بر پیشانی دارد به جنگ گرمایی می رود که از دل کوره بلند می شود.

وی می افزاید: با فراموش شدن هنر مسگری دیگر هنرمندان این هنر نیز فراموش شده اند.

عابدی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی درباره احیای هنر مسگری در استان می گوید : ثبت این هنر کمکی به احیای هنر مسگری نمی کندبلکه ما باید به دنبال بازار فروش به لحاظ اقتصادی برای این هنر باشیم که این بازار یابی باعث تداوم هنرمسگری خواهد شد.

شمشیرگران کارشناس تغذیه خراسان شمالی می گوید: در گذشته به علت استفاده از ظروف مسی بیماری کم خونی بین افراد به نسبت امروزه بسیار کم و ناچیز بوده است .

و حالا سوال اینجا است که آیا قدم اول برای احیای هنر مسگری یعنی بازار یابی در خراسان شمالی برداشته شده است ؟

خراسانی مسگر استان می گوید : تا به امروز اگر نمایشگاهی هم در استان بر پا می شده میراث فرهنگی از مسگران سایر استان ها دعوت به حضور کرده است.

عابدی در پاسخ به این ادعا می گوید: خراسان شمالی مسگر ندارد بلکه تنها مس فروش دارد و به همین دلیل ما فرصت را به تولید کنندگان سایر استانها می دادیم.

  ما هم پیرو این صحبت معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان که می گویند خراسان شمالی تولیدکننده مس ندارد عابدی را با دو مسگر استان ( خراسانی و علی پور ) آشنا کردیم که در این دیدار عابدی قول مساعدت برای احیای هنر مسگری داد و گفت که از وجود این دو هنرمند در استان بی خبر بوده است .

در حال حاضر دو مسگر استان ( خراسانی و علیپور ) اعلام کردند در صورت حمایت صنایع دستی خراسان شمالی ، وظیفه آموزش رایگان به نسل امروز را برای احیای هنر مسگری برعهده خواهند گرفت .

انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.