سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بیانیه سوئیس استقلال کشور را حفظ کرده است

مسئول بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: بیانیه هسته‌ای سوئیس استقلال کشور را حفظ کرده و اجازه نمی‌دهد زمینه سلطه بیگانه در کشور فراهم شود.

"حمیدرضا ترقی" در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با بیان‌اینکه بیانیه هسته‌ای سوئیس در حال حاضر هیچ ضمانتی برای اجرایی ندارد، اظهار داشت: این بیانیه نمونه‌ای از بیانیه قبلی است که در تهران تنظیم شد و اگر طرف مقابل اراده‌ای برای اجرایی شدن آن داشت این مسئله در دولت قبل حل و فصل شده بود.

مسئول بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه صرفا با صدور بیانیه مشکلی حل نخواهد شد ادامه داد: چارچوب این  بیانیه اهداف جمهوری اسلامی را مشخص می‌کند، اما به همین میزان و در همین سطح نیز اشکالاتی به بیانیه سوئیس وارد است.

وی اضافه کرد: اولین اشکال پروتکل الحاقی است که اجازه بازدید سرزده را برای طرف مقابل را فراهم می‌کند و پذیرش آن به صورت داوطلبانه نیز برای کشور مشکل ایجاد خواهد کرد. 

ترقی با تأکید بر اینکه روند غنی‌سازی براساس نیازها و دستاوردهای هسته‌ای داخل باید فراهم شود، گفت:با این رویکرد پس از آنکه قرارداد ما با روسیه برای نیروگاه بوشهر و سایر نیروگاه‌ها منقضی شد قادر خواهیم بود سوخت نیروگاه‌ها را  با اتکا به توان داخلی تأمین کنیم.

وی ضمن بیان اینکه پایه و اساس تحریم‌ها براساس آن بوده که فناوری هسته‌ای ایران صلح‌آمیز نیست، تصریح کرد: پس از تایید صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای ایران  تمام تحریم‌های وضع شده توسط کنگره، اتحادیه اروپا و ... باید لغو شود و نیازی به راستی آزمایی ندارد.  

مسئول بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: این موارد باید در توافق به صورت کاملا شفاف مشخص شود و متن هم قابل تأویل و تعبیر نباشد و در صورتی که ایرادات بیان شده برطرف شود این بیانیه به ضرر ایران نخواهد بود.

ترقی در پایان با بیان‌اینکه مقایسه بیانیه هسته‌ای سوئیس با قرارداد ترکمنچای بی‌انصافی است خاطر نشان کرد:این قیاس، قیاسی منصفانه نیست. چونبیانیه هسته‌ای سوئیس استقلال کشور را حفظ کرده و اجازه نمی‌دهد زمینه سلطه بیگانه در کشور فراهم شود، البته طبیعی است که در این توافق برد کامل با ما نیست بلکه برد 50 درصدی برای ایران و عقب‌نشینی 50 درصدی برای طرف مقابل را در‌پی داشته است.

انتهای پیام/ 
                            

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.