سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی خبر داد:

ایجاد دو نیروگاه کوچک در جزایر مکران و سواحل خلیج فارس/ روی نیروگاه‌های 50 و 100مگابایت کار می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی از ایجاد دو نیروگاه کوچک در جزایر مکران و سواحل خلیج فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی  با حضور در استودیو  خبر 14 سیما  به دستاوردهای  هسته‌ای کشورمان پرداخت و گفت: نیروگاه‌های هسته‌ای دارای ابعادهای مختلف هستند یعنی می‌توان نیروگاه‌های بالای هزار مگابایت و یا می‌توان پایین‌تر از آن را داشت.
 
وی ادامه داد: تا مدت‌ها فکر می‌کردم که هرچه قدر نیروگاه‌ها بزرگ‌تر باشد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، اما الان مدتی است  که به این نتیجه رسیده‌ام هرچه نیروگاه‌ها کوچکتر باشد از جهات مختلف مفید‌تر خواهد بود.

صالحی تاکید کرد: با توجه به شرایط ویژه صنعتی کشور ایران تصمیم گرفتیم از این به بعد روی نیروگاه‌های 50 و 100مگابایت کار کنیم علت آن این است که این نیروگاه ها می‌توانند در جای جای مختلف کشورمان تعبیه شوند و به آب فراوان و خطوط انتقال برق نیاز ندارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر این نیروگاه ها در سواحل خلیج فارس و دریای خزر به کار روند می‌توانند دو منظوره استفاده شوند که هم بتوانند آب را شیرین کنند و هم برق را تولید کنند ضمن اینکه صنعت ما در شرایطی است که اگر نیروگاه کوچک باشد چون که عناصر تشکیل دهنده نیروگاه به تناسب کوچک می‌شود می‌تواند مولفه‌های مختلف نیروگاه را به راحتی تولید  کند.

صالحی با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر در  این راستا مشغول مذاکره با چندین کشور هستیم تصریح کرد: تقریبا پیشرفت‌های خوبی داشتیم و اگر با امید به خدا به توافق نهایی برسد دو نیروگاه  کوچک را در جزایر مکران و سواحل خلیج فارس ‌آغاز خواهیم کرد.

وی اضافه  کرد:‌ مقدمات این برنامه  و خواستگاهش مشخص شده است اما هنوز به توافق منجر نشده است، لذا استراتژی جمهوری اسلامی ایران این است که به طرف نیروگاه‌های کوچک برود چون که هم متناسب با شرایط اقلیمی و صنعتی ماست.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری به استفاده از انرژی هسته‌ای در جهت شیرین کردن آب دریا اشاره کردند درباره اجرایی شدن این طرح گفت:‌ در دو نیروگاهی که قرار است در جنب نیروگاهی فعلی بوشهر ایجاد شود، قرار دادش با روسیه منعقد شده  و کار ساختمانی‌اش آغاز شده است.

وی افزود: این نیروگاه‌ها قرار شده ضمن تولید برق  آب دریا را شیرین کند، هر نیروگاهی که 1000مگابایت است قریب به 250هزار تا 300هزار متر مکعب در روز می‌تواند آب شیرین کند، لذا آن نیروگاهی که ما در دست داریم و قرار است در افق ده ساله به نتیجه برسد قریب به 600هزار متر مکعب است که می‌توانیم برای بوشهر آب تزریق کنیم.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: کل آب مصرفی استان بوشهر کمتر از 4هزار متر مکعب در روز است با تزریق شدن 600هزار متر مکعب آب باید دید که چه تحولی در رشد اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در سطح این استان ایجاد خواهد شد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.