سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

ثبت جهانی فرش دستباف یزد

رییس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان یزد از ثبت جهانی فرش دستباف این استان در سازمان جهانی مالکیت فکری موسوم به 'WIPO' خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛محمد مهدی نبی زاده گفت: فرش دستباف یزد در سال 92 به ثبت ملی رسید وبه مدت یکسال با پیگیریهای مرکزملی فرش کشور و اداره فرش استان، طی فرآیند کارشناسی مستمر مطابق با قوانین بین المللی به این موفقیت دست یافتیم و فرش دستباف استان بعنوان برند جهانی شناخته شد. 

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تصریح کرد: سوء استفاده رقبا از فرش دستباف استان قابلیت پیگیری جهانی دارد.

وی با بیان اینکه سالانه 200 هزار مترمربع فرش دستباف در استان یزد تولید می شود از فعالیت 40 هزار بافنده فعال در این خطه خبر داد.

نقشه های اصیل فرش یزد به نام های هراتی، گل و ماهی، سردار جنگل، کرمانی و نقوش مشابه بوده و 75 درصد فرش استان از خامه پشم و 25 درصد از خامه کرک بافته می شود. 

سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای توافقنامه ای در استکهلم در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.