این طرح با هدف ارتقای جایگاه و منزلت معلمان طراحی و به عنوان یکی از اولویتهای نخست برنامههای آموزش و پرورش قرار گرفت.
در ابتدا مقرر شد، معلمان بر اساس رتبههای استادی، دانشیاری، استادیاری و مربیگری در آموزش و پرورش رتبه بندی شوند، در حالیکه به گفته وزیر رتبههای پایه، ارشد، خبره و عالی اساس تقسیم بندی این طرح را تشکیل میدهند.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نخستین اظهار نظرهای خود در شروع سال کاری 94، خبر از صدور احکام رتبه بندی معلمان از اول مهر ماه امسال میدهد و معتقد است: حقوق دریافتی معلمان بر اساس احکام جدید، مطابق رتبه بندی از 160 تا 600 هزار تومان افزایش خواهد یافت و 14 درصد افزایش حقوق کارکنان در سال 94 نیز به آن اضافه میشود.
بر این اساس، با اجرای این طرح، فعالیتهای آموزشی، فرهنگی، پژوهشی فرهنگیان از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود، چرا که به گفته قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معلمانی که فعالیتهای آموزشی و پرورشی مناسبی دارند، میتوانند بر اساس شاخصهایی رتبهای را دریافت کنند که به تبع این رتبه در میزان حقوق آنان تاثیر گذار خواهد بود، اما نکته دیگر این طرح، تشابهای است که رتبه بندی معلمان با رتبه بندی هیات علمی دانشگاهی دارد که بر اساس آن، با اجرای این طرح پایه حقوق معلمان متناسب با حقوق هیئت علمی دانشگاهها افزایش مییابد.
با تشریح ابعاد مختلف این طرح، سوالات بی پاسخ فراوانی همچنان در خصوص جزئیات این طرح در ذهنها تداعی شده که چند نمونه آن را مطرح میکنیم:
نخست، حداکثر افزایش حقوق، مشمول کدام گروه از معلمان میشود؟
دوم، اگر این طرح به دنبال تغییر معلمی از حالت شغل به یک فعالیت آموزشی – علمی است تا با پیروی از آن ارتقا جایگاه معلمان ایجاد شود، آیا در آموزش عالی نیز با اجرای این طرح چنین پیامدی روی داده است؟
سوم، آیا این طرح مهمترین انگیزه برای ارتقای توانمندیهای معلمان خواهد بود؟
حال آنکه این طرح بدون ارائه به مجلس توسط هیئت وزیران به تصویب رسیده است، منتظر جزئیات دقیق آن و پاسخ به سوالات مطرح شده میمانیم.
گزارش از آزاده مرادی
انتهای پیام/