به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران : واضح است که زبان شفاهی جزء اساسی انتقال اندیشهها، تعاملات اجتماعی و درک تحصیلی است و ارتباط ما یک کودک یا نو بودن مستلزم تسلط درزبان و نیز مهارتهای تکلم است،متأسفانه برخی کودکان با اختلال تکلم روبرو بوده و نمیتوانند اصوات را به خوبی تلفظ کنند.
بر این اساس متین السادات نصری روانشناس و مشاور با اشاره به اختلال تکلم در برخی کودکان اظهار داشت: برخی از کودکان در ارتباطات بیانی و یا دریافتی و یا هر دو دچار مشکل هستند که این موارد جزء اختلالات تکلم محسوب میشود.
وی تصریح کرد: کودک مبتلا به اختلال زبان، ذخیره واژگان محدودی دارد. با جملاتی ساده، کوتاه صحبت میکند و داستانها را به شکلی آشفته و به شیوهای ناقص بازگو میکند.
نصری افزود: کودک مبتلا به اختلال تکلم ممکن است، بکوشد از واژههای توصیفی مناسب استفاده کند اما در تلفظ صحیح اصوات کلامی مشکل دارد و احتمال حذف کردن بعضی از اصوات و یا جابجایی آنها در او وجود دارد.
این روانشناس تأکید کرد: علت این اختلال تکلم زبانی به طور قطع مشخص نیست اما نقش عوامل ژنتیکی و خانوادگی درآن میتواند سهم داشته باشد.
زیرا این کودکان مبتلا به اختلال تکلم، دچار نقایص شناختی و به خصوص کندی پردازش تکالیف مستلزم نام بردن اشیا و نیز تکالیف حرکتی ظریف هستند.
وی یادآور شد: گاهی اوقات والدین با کنترل رفتارهای کودک باعث بروز این اختلال میشوند.
گفتنی است برای درمان این مشکل، والدین فرزند دچار اختلال تکلم را به مراکز یا متخصصان گفتار درمانی برده و خود نیز برای مشاوره و چگونگی برخورد با این کودکان به روانشناسان کودک و خانواده مراجعه کنند.
انتهای پیام/