به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛امروزه داشتن تناسب اندام و علاوه بر اینکه دغدغه افراد عادی اکثر جوامع شده است، دارندگان برندهای مختلف لباس نیز برای فروش بیشتر تولیدات خود به افرادی برای تبلیغ نیازمندند که به طور حتم این افراد برای جلوهی بیشتر تولیدات خود سراغ افرادی با تناسب اندام خوب میروند.به همین دلیل بحث فیت نس مدلینگ را انتخاب کردیم و در این خصوص با یکی از مدرسین این رشته گفتگو کردیم.
مسعود روشنی مدرس و مربی فیتنس مدلینگ و فیزیک به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: چندسالی است دشمنان فرهنگ و نظام اسلامی ما در تلاشند که ازمقوله فیت نس و مدلینگ به عنوان دست آویز ورود به حریم و چهارچوبهای پوششی و اخلاقی ما بهره ببرند که صد البته به دلیل فرهنگ غنی و مملو از تنوع ما ایرانیان خیالی واهی است.
وی ادامه داد: به دلیل گستردگی بحث فیتنس و مدلینگ نیاز هست تا ابتدا توضیحاتی در خصوص این که مدلینگ چیست و امروزه چه جایگاهی در صنعت دارد را مطرح کنم.از آنجایی که ما انسانها به صورت ذاتی به زیبایی و جمال علاقه وافر داریم و همیشه در تلاش هستیم تا موقرترین باشیم، گروهی در آن سوی مرزها برآن شدند تا از انسانها جهت معرفی کالاهای خود استفاده کنند .اوایل شروع این صنعت در جهان، معرفی کالاها و صنایع و یا هرآنچه که نیاز به معرفی داشت از طریق افراد معروف مثل ورزشکاران وقهرمانان و یا در برخی از موارد از رجال سیاسی استفاده میشد تا این که با طراحی های خاص و سیاستهای کلان این صنعت، از طریق فرهنگ غربی آمریکایی این مبدل به تبلیغ عقاید و سیاستهای ممالک بیگانه گردید که البته قصد ما ورود به این مقولهها نیست و توضیح این موارد فقط جهت اطلاع رسانی و آگاهی از سیاست کلی این صنعت است.
مدرس انجمن فیتنس در ایران گفت: با توجه به اینکه سالهاست که به آموزش و تلاش و تمرین و دست و پنجه نرم کردن با وزنهها پرداختهام ، همیشه معتقد بودم که پتانسیل جوانان ایرانی در هر دو جنسیت برای این ورزش بسیار بالاست. اما شاید گروهی براین تفکر باشند که نمیشود مدلینگ را اسلامی جلوه داد. من به صورت قاطع میگویم که اگر کمی سازماندهی و فرهنگ سازی دراین مورد انجام شود ما یکی از بهترینهای این عرصه خواهیم شد.
وی افزود: آیا تا به حال دقت کردهاید برخی از لباسهای عجیب و غریب مثل شلوارهای پاره وپیراهنهای ...چگونه وارد فرهنگ ما شدهاند. آن هم بدون هیچ سوال و جوابی؟! آیا تا به حال به نام برخی از برندهای معروف دنیا فکر کردهاید؟ مثلا نام آن شهر کوچک که بعد از اتمام جنگ نام آن شهر کوچک در کشور خودشان و در تمام دنیا مبدل به برند گردید.
بدون هیچ تعارفی اگر کمی به تاریخ مد و لباس و پوشش در نیاکان و فرهنگ خودمان نگاه کنیم متوجه میشویم که آن زمان که ایرانیان کفش به پا میکردند و در خیلی از همین ممالک به ظاهر متمدن افراد با پای برهنه در حال تردد بودند، پس با پشتوانه فرهنگی که داریم میتوانیم بحث فیت نس و مدلینگ را در غالب ایرانی و اسلامی مطرح کنیم و با موفقیت هم این راه را با توجه به ارزشهای اسلامی پیش ببریم.
چرا فیتنس مدلینگ؟
روشنی گفت: امروزه در ایران دیده میشود، هرکسی که عضلات موزونی داشته باشد خود را یک فیت نس مدلینگ میداند. کمااینکه بارها و بارها در عکسهای قهرمانان رشته بدنسازی دیده می شود که با فیگوری خاص در حال نشان دادن مثلا فلان شیء مورد نظر تبلیغی هستند که این از نظر حرفهای غلط است.
آن چیزی که امروزه ذائقه روحی و بدنی مردم ما است ، بدنهای ورزیده، متناسب ،بدون چربی والبته مقاوم است. امروزه دیگر کمتر کسی سراغ بازوهای خیلی بزرگ و سایزهای عجیب و غریب میگردد و آن هم به دلیل این که در سایزهای بالا و بدنهای ورزیده، قهرمانان مشکل لباس و تنوع انتخاب را دارند.
وی ادامه داد:در چهارچوبهای استاندارد فیتنس و مدلینگ در دنیا شرایط قدی- وزنی و حتی سن بسیار مهم است .به طور مثلا در اجرای زنده برای آقایان حداقل قد 185 سانتی متر و وزن 73 تا 77 کیلوگرم و برای خانمها قد 175 سانتی متر وزن 60 تا 65 کیلوگرم و سایز هم در نهایت 36 الی 40 خواهد بود که این بخشی از استانداردهای اجراهای زنده است که ما باید برای فیت نس و مدلینگ ایرانی این استانداردها را کمی به دلایل دینی و عرفی تغییر دهیم و خودمان مبتکر یک استاندارد باشیم. من همیشه در همایشها و جلسات آموزشی فیت نس و مدلینگ تاکید کردهام که اگر به خودباوری این مطلب برسیم که میتوانیم باعث تغییر و تحولات اساسی در هر مقولهای باشیم به طور حتم موفق خواهیم شد.
وی ادامه داد: بعد از شرایط قدی و وزنی قرارمان شکستن استانداردها است.به طوری که حتی افراد کوتاه قد نیز بتوانند با داشتن سایر استاندارهای مناسب به اندام متناسب دست یافته و در عرصه مدلینگ و فیت نس وارد شوند.
تفاوت پرورش اندام و فیتنس
مدرس و مربی بدنسازی گفت:اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه تفاوت پرورش اندام و فیتنس را توضیح دهیم باید بگویم ما درفیت نس برخلاف پرورش اندام به دنبال سایزهای عجیب و غریب نیستیم و فقط و فقط ساختن بدنهایی با چگالی بالای عضله و آماده سروکار خواهیم داشت. بدن هایی که امروزه جایگاه ویژهای در نگاه مردم دنیا دارند. در واقع به اعتقاد من دوباره بدنسازی به اصل خود بازگشته و زیبایی اندام معنی پیدا کرده است.
وی افزود: در فیتنس مدلینگ تمام هدف ما صرفا آمادگی جسمانی و پرداختن به عضله سازی آن هم در نوع پرچگالی و منسجم است. در دنیای بدنسازی وقتی قرار است به کسی برنامهای بدهیم هدف رشد و توسعه تمام عضلات و حجیم کردن آنها است اما در دنیای فیتنس مدلینگ چهارچوبهای قدی و وزنی و استایلی به ما تا جایی اجازه خواهند داد که از خط قرمزها عبور نکنیم و این خط قرمزها یعنی هر آن چیزی که غیر از آداب و سنن فرهنگ ماست.یعنی تبلیغ برندها و صنایعی که هیچ ریشه ای در فرهنگ ما نداشته و هیچ سنخیتی هم با عرف جامعه ما ندارند.
وی ادامه داد: آیا تا به حال هیچ فکر کردهاید که چرا لباسی که قرار بود یک لباس کارگری و کاری باشد تبدیل به یک پوشاک مدروز و گران شد؟ بعضی وقتها نداشتن آگاهی مردم میلیاردها تومان سود و منفعت مالی برای کسانی دارد که از این ناآگاهی سوء استفاده میکنند یا مثلا همین شلوارهای وصله و پینه دار و یا پاره چگونه مد شد؟
قرار بود مثلا مدلین یک شرکت معروف به شکل یک فرد فقیر لباس بپوشد تا ... اما به چشم بر هم زدنی شلوارها و لباسهای نخ کش شده و پاره مد شد بدون آن که متوجه شویم چه بر سر ما آمده است. به همین دلیل بهتر است تا با پرورش بدنهایی شکیل و زیبا البته با استانداردهای جدید وبا استفاده از پیشینه خوب در مبحث پوشاک ایران زمین، آنچه در عرف جامعه امروزی ماست نشان بدهیم تا جوانان ایرانی به جای تقلید کورکورانه از پوشش و تناسب اندامی که مورد تایید استانداردهای غربی است،به زیبایی اندام و پوشش مناسب با هنجارهای جامعه ایرانی و اسلامی برسند.
انتهای پیام/