سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازی‌های بومی و محلی استان مرکزی

بازی‌های بومی و محلی در میان مردم هر استان با اهداف گوناگونی انجام می‌گیرند، در حالی که امروزه با پیشرفت تکنولوژی کمتر به این بازی‌ها پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، استان مرکزی بازی‌های متنوعی دارد و در این بخش به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

کوشک بازی: نوعی بازی فیزیکی و پرتحرک که با سه نفر یا تعداد بیشتری بازیکن انجام می‌شود بازی به این صورت است که یک نفر دست‌ها را روی زانو قرار داده و خم می‌شود و سایر افراد به نوبت از روی او می‌پرند. بلندی و کوتاهی بازیکنان و مشکلات عبور از آنها لحظات شاد و مفرحی را برای بازیکنان فراهم می‌کند.

چارتقی: این بازی بیشتر در آشتیان انجام می‌شود. در این بازی بازیکنان به دو گروه پنج نفری تقسیم می‌شوند چهار نفر از بازیکنان یک گروه خم شده و هر یک از آنها با دست‌های خود کمر دو بازیکن کناری خود را می‌گیرند. نفر پنجم هم محافظ آنها می‌شود افراد گروه دیگر می‌کوشند که بر پشت آنها سوار شوند ولی محافظ آنها سعی می‌کند با پا آنها را زده و مانع شود و اگر بتواند یکی از افراد گروه مهاجم را با پا بزند، جای دو گروه عوض می‌شود.

اگر آن پنج نفر بتوانند بدون ضربه خوردن سوار خم شدگان بشوند، استاد مراقب است که اگر پای یکی از آنها به زمین برسد؛ او را با پا بزند، در چنین صورتی نیز جای دو گروه عوض می‌شود.

هفت سنگ: برای این بازی  به یک توپ تنیس و هفت عدد سنگ صاف و یک دست نیاز است.
افراد در این بازی به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند و هر کدام یکی از بازیکنان خود را به عنوان سردسته و رهبر برمی‌گزینند. یک گروه در فاصله معینی از محل هفت سنگی که روی هم چیده شده‌اند قرار می‌گیرند تا به نوبت با توپ تنیس سنگ‌ها را مورد هدف قرار داده و بزنند.

گروه دوم نیز در پشت هفت، منتظر نتیجه‌اند تا هر گاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد، فورا جایشان را با آن گروه عوض کنند ولی اگر توپ به سنگ‌ها برخورد کرد و سنگ‌ها به زمین افتادند و توپ را می‌گیرند و با پاس‌کاری و هدف‌گیری سعی می‌کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند و آنها را از دور بازی اخراج کنند.

همچنین نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست می‌آورند به سراغ سنگ‌ها می‌روند تا آنها را روی هم بچینند و یک امتیاز بدست آورند و مشخص است برای انجام چنین کاری، یکی از دوستان باید خود را به خطر انداخته و یارش را در مقابل ضربات توپ پوشش دهد و چنانچه اگر باز هم مورد ضرب توپ قرار گرفت و از بازی اخراج شد، دیگری کار را به اتمام می‌رساند ولی اگر دیگر بازیکنی نمانده باشد، بازی تمام شده و در دور بعد جای دو گروه با هم عوض می‌شود. در پایان، گروهی که زودتر هفت امتیاز را کسب نماید برنده مسابقه است.

هدف از برگزاری این بازی ایجاد روحیه همکاری، تقویت و مهارت در نشانه‌گیری، بهبود سرعت، پرورش روحیه ایثار، ایجاد رقابت سالم و تمرکز حواس است.

نتیجه‌ای که از این بازی بدست می‌آید به این شرح است: این بازی دسته جمعی است پس رشد اجتماعی و طبیعی کودک را فراهم و سرعت انجام و عکس‌العمل‌هایش را بالا می‌برد. در ضمن با مفاهیمی نظیر رهبری، همکاری، شکست و پیروزی آشنا می‌کند.

گفتنی است این بازی تقریبا در تمام استان‌های کشور انجام می‌شود و تنها مورد استفاده استان مرکزی نیست.

وسطی: در این بازی بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند و به قید قرعه یا شیر و خط یکی از گروه‌ها در وسط محوطه بازی می‌ماند و گروه دیگر، در دو قسمت به طرفین عرضی محوطه بازی روانه می‌شوند. بازی با پرتاب توپ به وسیله یکی از بازیکنان گروه کناری آغاز می‌شود. گروه کناری سعی بر این دارد که با نشانه رفتن و زدن افراد گروه وسطی باعث سوختن و اخراج آنها شوند و تلاش گروه داخلی هم بر این است که با حرکات سریع از اصابت توپ در امان بمانند و چنانچه اگر یار سوخته داشته باشند با ایثار و گرفتن توپ در فضا که یک امتیاز محسوب می‌شود، او را به بازی برگردانند.

حال شاید به این محله برسیم که تنها یک نفر از گروه وسطی، در داخل میدان بازی باشد که اگر تا 10 شماره پرتاب نتوانند او را هدف‌گیری کنند و بزنند، تمامی یاران سوخته گروهش را احیا می‌کند و همگی در وسط میدان باقی مانده و بازی را ادامه خواهند داد.
هدف از انجام این بازی آموزش ایثار و از خود گذشتگی، دقت در سرعت عمل، هوشیاری و همیاری، تقویت روحیه تعاون، انعطاف‌پذیری بدن، ایجاد هماهنگی بین اعضا و اعصاب و دقت در نشانه‌گیری است.

نتیجه‌ای که از انجام این بازی حاصل می‌شود به این شرح است: بازیکنان در این بازی با گرفتن توپ در هوا و احیای یار سوخته روحیه ایثار خود را تقویت کرده و همچنین با پرتاب توپ به سوی حریف و فرار از مقابل توپ دقت و سرعت انجام عمل‌ها و عکس‌العمل‌ها را تقویت کرده و با پاس‌کاری است که کودک برای همکاری‌های زندگی فردا آماده می‌شود.

یک قول، دو قول: برای انجام این بازی به پنج سنگ گرد و تعدادی شرکت‌کننده نیاز است.
برای شروع ابتدا پنج سنگ را شروع‌کننده‌ بازی روی زمین پخش می‌کند و یک سنگ را به عنوان کل انتخاب می‌کند و در مرحله اول سنگ کل را به بالا می‌اندازد و باید به صورت هم‌زمان یک سنگ را از زمین بردارد و سنگ کل را در هوا بگیرد و اگر نتواند سنگی را که به هوا انداخته است را بگیرد می‌سوزد.

اگر مرحله اول را به درستی تمام کردیم وارد مرحله دوم می‌شویم. در این بازیکن سنگ را به بالا انداخته و سنگ‌ها را دو به دو از روی زمین جمع می‌کند. در مرحله سوم اول سه سنگ و سپس یک سنگ را از روی زمین جمع می‌کند. در مرحله چهارم بازیکن باید به صورت یک جا چهار سنگ را از زمین بردارد و اگر موفق شود وارد مرحله بعد می‌شویم که از این مراحل جداست.

مرحله عروس و گل‌زنی: در این مرحله باید شصت، ‌سبابه و انگشت وسط را پایین می‌گذارند و یک سنگ را به هوا انداخته و در همین مرحله باید سنگ‌ها را دانه دانه به داخل آن انگشتان بیندازد و گل بزند، پس از تمام شدن این مرحله بازی تمام می‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.