سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

محیط زیست جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه ای از گونه های کمیاب است

محیط زیست گیاهی و جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه ای از گونه های نادر و کمیاب است، در همین راستا تمساح پوزه کوتاه، انواع آهو، قوچ، میش، خرس سیاه و گوره خر از جمله گونه های مختلف جانوری در این استان هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این استان با اختصاص بیش از 11 درصد وسعت کل کشور، پهناورترین استان ایران است، همچنین سیستان و بلوچستان از طبیعت منحصر بفرد با جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است.

در این گزارش تلاش کردیم ظرفیت های طبیعی استان را هرچه بیشتر شناخته و به دیگران معرفی شود.

الهام آبتین رئیس اداره محیط طبیعی اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با انواع گونه جانوری در استان، اظهار کرد: تفاوت خصوصیات اقلیمی در استان باعث شده است که زیستگاه های جنگلی، کویری و ... در سیستان و بلوچستان مشاهده شود و این یعنی پارادوکسی از طبیعت در این استان وجود دارد.

وی گفت: خرس سیاه، سنجاب راه راه، تمساح مردابی، انواعی از گونه های جانوری هستند که فقط در این استان مشاهده شده اند و انواع پرندگان در فصل های مهاجرت و در فصل های دیگر با توجه به شرایط خاص اقلیمی منطقه در سطح استان پراکنده هستند.

آبتین در ادامه اضافه کرد: اخیرا یک گونه از انواع مارها در استان معرفی شده اند به نام سیاه مار که برای اولین بار در سیستان و بلوچستان مشاهده و به دنیا معرفی شدند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: گونه مارمولک باقی هندی در مناطق مختلف استان مخصوصا سراوان پس از 100 سال در سطح استان رصد شدند.

وی در خصوص مناطق حفاظت شده استان، تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش هامون در منطقه سیستان، منطقه شکار ممنوع بلبل آب در زاهدان، منطقه شکار ممنوع مک سرخ در منطقه سیستان، منطقه شکار ممنوع بزمان در ایرانشهر و منطقه حفاظت شده جنگلی بیرک در سراوان از جمله مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان سیستان و بلوچستان هستند.

آبتین با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان باغ وحش نیز وجود دارد، بیان کرد: یکی از تخصصی ترین مراکز تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان مرکز تفرجی چاه نیمه در سیستان است که زیرنظر دانشگاه زابل فعالیت می کند و در این مرکز انواع گونه های جانوری نگهداری و سازمان محیط زیست بر عملکرد آنها بازرسی دقیق و کامل دارد.

* انواع گونه های جانوری در استان سیستان و بلوچستان

محیط زیست گیاهی و جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه ای از گونه های نادر و کمیاب است، در همین راستا تمساح پوزه کوتاه، انواع آهو، قوچ، میش، خرس سیاه و گوره خر از جمله گونه های مختلف جانوری در این استان هستند.

در پایان از مردم و مسئولان درخواست داریم با تصحیح رفتار خود نسبت به طبیعت اطراف خود در حفظ و نگهداری از این گنجینه الهی کوشا باشند.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.