سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

نقش تاثیرگذار آب در مراحل مخلف رشد کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بروز کمبود آب در مراحل مختلف رشدی به ویژه دوره رشد زایشی کمیت و کیفیت روغن تولید شده در آن تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گزرش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریزایوب ایرانی فام  افزود: حفظ رطوبت براي جوانه زنی سريع لازم است، بنابراين پس از آبياری اول، تكرار آبياری بعد از 5 تا 7 روز ضروری است و تاخير در آبياری دوم موجب تاخير در رشد اوليه و كاهش مقاومت گياه به سرما می شود.

وی تصریح کرد: کلزا به دلیل کمی عمق کاشت و پایینی توان جذب آب طی دوران جوانه زنی و سبز شدن به تاخیر آبیاری و خشک شدن لایه سطحی خاک در این دوران حساس است به علاوه کمی عمق کاشت اجازه سِله شکنی روی ردیف های کاشت را طی دوران سبز شدن نمی دهد. 

ایرانی فام ادامه داد: كمبود آب در مرحله ساقه رَوی باعث كوتاه ماندن گياه و در نتيجه كاهش تعداد گل و شاخه در بوته مي شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: مقاومت کلزا به خشکی خاک از گندم و گلرنگ کمتر است.

وی افزود: آبياری اول در كلزا بايد سبک انجام شود و از غرقاب شدن و آب افتادگی مزرعه خودداری شود، اما بايد توجه داشت كه رطوبت پشته ها را فراگيرد.

ایرانی فام تاکید کرد: زمان آخرين آبياری در زراعت كلزا اهميت ويژه ای دارد و توصيه می شود حداكثر تا زمان 20 درصد رسيدگی كپسول های ساقه اصلی عمل آبياری انجام شود و در صورت تاخير در آن نه تنها عملكرد افزايش نمی يابد بلكه به دليل ايجاد شاخه های جانبی برداشت محصول با مشكل مواجه خواهد شد.
انتهای پیام/ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.