سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنچه در مهر ماه 93 در وزارت نیرو گذشت؛

قطع آب و جیره‌بندی در صورت عدم همکاری مردم/ صادرات برق به عراق متوقف نشده

بحران ، تنش و بی آبی بیشترین جملات و مباحثی بود که در این ماه از زبان مسولان وزارت نیرو شنیده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مهرماه 93 در حالی پشت سر گذاشته شد که هنوز بحث کم آبی یکی از معضلات اصلی کشور مطرح می شد.

*تهران آذرماه مشکل جدی کم‌آبی دارد 


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از ادامه روند کاهش بارش در تهران و بویژه مشکل آبی درآذرماه خبرداد و از آخرین وضعیت سدهای تهران در آن زمان اینطور گفت:در 5 سد استان تهران 420 میلیون مترمکعب آب وجود دارد که تنها 250 میلیون متر مکعب آن قابل استحصال است که این عدد در سال قبل 470 میلیون متر مکعب آب بوده و این امر نشان از کاهش 50 میلیون متر مکعبی آب پشت سدهای این استان دارد. 

وی همچنین خبر از مرگ لار و لتیان در این روزها داد و گفت: در حال حاضر حجم آب پشت این دوسد به ظرفیت مرده خود رسیده است.

ارتقایی در ادامه افزود: در ارتفاعات چشمه‌ها خشک شده است و از 150 چاهی که آب استان تهران را تامین می‌کرد تعداد زیادی از مدار خارج شد.  و در این ماه بازهم از مردم درخواست مدیریت مصرف شد.

*افت کیفیت و شوری آب تهران تکذیب شد 


با کم شدن بارش ها، تنش آبی و افزایش سهم آب های زیرزمینی در تامین آب تهران نگاه‌ها به سمت کاهش کیفیت آب تهران معطوف شد و نگرانی ها از این بابت افزایش یافت ،البته در این خصوص مدير دفتر مديريت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب و فاضلاب کشور هر گونه جيره بندی يا شوری آب شرب تهران را که در برخی رسانه‌ها مطرح شده را تکذيب و رد کرد.

مدير دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: خشکسالی در کشور پايدار شده است و کاهش منابع آب زيرزمينی چاه‌ها و چشمه‌ها هم سبب شده است روستاهای بيشتری با مشکل تأمين آب شرب مواجه شوند و بايد مديريت طرف های تقاضا در الويت باشد و مردم همکاری کنند.

*مشترکان پرمصرف باید هزينه آب را پرداخت کنند 


مسولان وزارت نیرو از مردم در روزهای بحران آبی کشور درخواست داشتند که با 20 درصد صرفه جویی در مصرف آب به عبور از این شرایط کمک کنند موضوعی که با کمک 5 درصدی مردم همراه شد.

و در اینجا بود که بازهم برخورد بامشترکین پرمصرف قوت گرفت موضوعی که از ابتدای تابستان مطرح بود اما تنها برای چندساعت آن هم در تهران به آن جامعه عمل پوشانده شد.

رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور هم همچنان به استمرار مشکل کمبود آب در برخي مناطق کشور به ويژه کلانشهرها اشاره می کرد واز ساماندهي وضع بحران آب و قانوني شدن جرائم مشترکان پرمصرف در کنار توسعه اقتصاد‌ آب سخن می گفت.

وی تعرفه هاي نامتناسب را عامل افزايش مصرف بي رويه آب عنوان می کرد وبهترين روش مقابله با بحران کم‌آبي در کشور را مديريت تقاضا و ترویج روش‌هاي گوناگون مصرف بهينه آب در جامعه می دانست.

موضوعی که هم از چشم مسولان امر و هم مردم تا حدودی مقفول مانده بود.

*قطع آب و جیره‌بندی در صورت عدم همکاری مردم

اما وزیرنیرویی که هیچ وقت از جیره بندی آب صحبت نمی کرد این بار جور دیگر گفت: ما در شرایط خاصی هستیم و این انتظار را داریم که مردم کمال همکاری را با ما داشته باشند چرا که همکاری مردم به نفع خودشان خواهد بود و ما ناچار به قطع آب و جیره‌بندی نشویم.

وی افزود: اگر وضع چنین باشد ناچاریم سیاست های مدیریت مصرف را با دقت بیشتری به اجرا بگذاریم. 

*الویت تفکیک آب شرب با شهرهای تنش زده


وقتی که بحران آب بالا گرفت بحث تفکیک آب شرب و بهداشتی  هم جدی شد تا حدی که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  از اجرای طرح تنوع تولید محصول آب و تفکیک آب شرب از آب بهداشتی که به‌طور جدی در دستور کار وزارت نیرو و شرکت‌مهندسی آبفای کشور قرارداشت خبرداد.

جانباز با اشاره به اولویت‌های پیاده‌سازی طرح، گفت: درنظر داریم ابتدا در شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند، مجوز اجرا را بگیریم و آب موردنیاز این مناطق را از دو سامانه مجزا تامین کنیم.

 البته با وجود آنکه پیش از این اعلام شد در مشهد این طرح انجام شده اما مسولان آبفای خراسان رضوی این موضوع را تایید نکردند.

*افزایش قیمت آب و برق در سال آینده / تعرفه‌های جدید در حال بررسی است 

بالاخره وزارت نیرو لب باز کرد و از پیشنهادات اش به دولت برای افزایش قیمت آب و برق سخن گفت والبته در تمام آن روزها بازهم تاکید کرد که افزایش تعرفه ها منوط به تصمیم هیات دولت است.

اما دایمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه ریزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا قیمت آب و برق در سال آینده افزایش می یابد؟ گفت: در سال آینده قیمت آب و برق باید متناسب با تورم تعدیل یابد.

وی افزود: اینکه میزان این افزایش به اندازه تورم باشد یا خیر هنوز مورد کارشناسی قرار نگرفته است.

دایمی اظهار داشت: وقتی در کشور تمام کالاها متناسب با تورم افزایش قیمت پیدا‌ می‌کند باید قیمت آب و برق نیز از این امر مستثنی نباشد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش از پیشنهاد قیمت آب و برق باید هزینه تمام شده آن را بدست آوریم افزود: تاکنون پیشنهادی به روی میز دولت نداده‌ایم. و ماجرای افزایش قیمت آب تا کنون مسکوت باقی مانده است و وزارت نیرو همه چیز را به دولت سپرده است.

*صادرات برق به عراق متوقف نشده 


تحولات عراق موضوعی بود که در سال گذشته بحث صادرات برق به عراق را می توانست تحت تاثیر قرار دهد اما فلاحتیان معاون وزیر نیرو در این خصوص گفت: تحولات اخیر عراق بحث صادرات برق به این کشور را متوقف نکرده و صادرات برق بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که خبرهایی مبنی بر اینکه تحولات اخیر عراق بحث صادرات برق را محدود کرده چقدر صحت دارد گفت: شدیدا این موضوع را تکذیب می‌کنم.

*خداحافظی لامپ‌های مدادی از بخش تجاری 


در سال 93 بالاخره لامپ های مدادی هم از بخش تجاری جمع آوری شد و البته تا پیوستن تا تاریخ همچنان فاصله زیادی دارد چراکه هنوز هم در سطح شهر این لامپ های پرمصرف دیده می شود.

حسین سجادی مدیرعامل شرکت بهره وری انرژی این خبر را اعلام کرد وگفت: جمع‌آوری لامپ‌های مدادی در بخش تجاری با همکاری شرکت‌های توزیع صورت می گیرد.

وی از لامپ های مدادی به عنوان لامپ های پرمصرف یاد کرد و افزود:این لامپ ها که بیشتر در اماکن تجاری از آنها استفاده می‌شدبا اقدامات موثر شرکت‌های توزیع تعداد زیادی از این لامپ ها جمع آوری شده و شرکت‌های توزیع این کار را به‌خوبی مدیریت کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، تجاری ، تنش ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.