سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بهار 94؛

ظرفیت ذخیره‌سازی بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد

ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی بندر صادارتی ماهشهر با راه‌اندازی منطقه استحصال بخش خشکی طرح ساماندهی این بندر در بهار سال آینده، 2.5 میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، مجری طرح بندر صادراتی ماهشهر اظهار داشت: بخش خشکی این طرح شامل سه قسمت خط انتقال، منطقه استحصال و نوسازی بندر قدیمی کنونی می شود.

محسن دینی با بیان این که منطقه استحصال سه ماه آینده (خرداد٩٣) به پایان خواهد رسید، افزود: در این بخش ٣٥ هکتار زمین استحصال و برای بارگذاری آماده و ١٢ مخزن نیز به ظرفیت هر یک ٤٠ هزار متر مکعب (در مجموع ٢,٥ میلیون بشکه) برای ذخیره سازی نفت کوره و نفت گاز ساخته شده است.

به گفته وی، ٤ مخزن برای ذخیره سازی نفت گاز و ٨ مخزن نیز به منظور ذخیره سازی نفت کوره تعبیه شده است.

دینی با بیان این که قسمت اول بخش خشکی طرح شامل خط انتقال ٣٢ کیلوولت می شود، ادامه داد: این بخش در شهریور سال ٩١ پایان یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین قسمت سوم بخش خشکی طرح شامل نوسازی و بازسازی بندر قدیم موجود است که در مهر سال آینده پیش راه اندازی و در بهمن ماه به راه اندازی کامل خواهد شد.

مجری طرح بندر صادراتی ماهشهر با بیان اینکه با راه اندازی این بخش، کل پروژه ساماندهی بندر ماهشهر به پایان می رسد، تصریح کرد: در این قسمت از پروژه ٥ مخزن سقف شناور بنزین به ظرفیت هرکدام ٤٠ هزار متر مکعب (مجموعا ١ میلیون بشکه) احداث شده است.

او ادامه داد: همچنین قرار است کل مسیر لوله کشی ها جدید و  اقداماتی از قبیل تجهیز مخازن موجود به سیستم کنترل جدید، ساخت ساختمان های جدید کنتر، پمپ خانه، مهمانسرا و ... در این طرح انجام شود.

وی با اشاره به افزایش زمان اجرای طرح نسبت به زمانبندی اولیه گفت: کار در بخش بندر قدیم به دلیل اینکه بندر نباید از سرویس خارج می شد، سخت تر از مابقی بخش ها بود.

 دینی ادامه داد: در بخشی از روند پروژه تامین نقدینگی، در برخی مواقع تامین تجهیزات و ... باعث کند شدن روند اجرای پروژه شده است که هم اکنون این موانع برطرف و طرح تا بهمن سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.

به گفته این مقام مسئول پیشرفت کلی پروژه در بخش خشکی ٩١ درصد است و سرمایه گزاری برای انجام کامل طرح ١٦٨ میلیارد تومان در بخش ریالی و ٣٣ میلیارد تومان در بخش ارزی است.

دینی اعلام کرد: در این طرح ٧٠ درصد کالاها از داخل کشور و مابقی از خارج تهیه شده است.

به گزارش شانا بندر صادراتی ماهشهر در منتهی الیه شمالی و فاصله ٤٧ مایلی خلیج فارس در کانال طبیعی ماهشهر و آبراه خور موسی در فاصله حدود ٥٠ مایلی بندر ماهشهر واقع شده که دارای قدمت بالای ٥٠ سال در امر صادرات و واردات فرآورده های نفتی است.

بندر صادراتی ماهشهر با ٦ اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی و تعداد زیادی مخازن ذخیره به عنوان یک سرمایه با ارزش برای صادرات/واردات فرآورده های نفتی مطرح است.

در طی سالهای گذشته به خاطر بهره برداری مستمر از تاسیسات این بندر و انجام نشدن هرگونه بازسازی عمده و نوسازی، توان بهره وری این بندر صادراتی به  کاهش  است یافته و تجهیزات قدیمی و فرسوده این بندر قادر به تامین نیازهای رو به رشد صادرات/واردات مواد نفتی در سالهای آینده نیست؛به همین دلیل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با درخواست پالایشگاه آبادان و بر اساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم به اجرای این طرح گرفته است.

این طرح با هدف روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره و توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و تجهیز اسکله و عملیات فرآیندی به سیستم هیا کنترل پیشرفته و توسعه اسکله برای قابلیت پهلودهی کشتیهای ٨ هزار تن در بندرگاه در قالب دو قسمت خشکی و دریا اجرایی شده است و هم اکنون در مرحله بیش از ٩٢ درصد پیشرفت قرار دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.