سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

طاقبستان آماده پذیرایی از گردشگران

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، از آماده شدن مجموعه تاریخی طاقبستان برای پذیرایی از گردشگران در نوروز ۹۴ خبر داد و گفت: فاز دوم ساماندهی این پروژه نیز تا تیر ۹۴ به پایان می رسد.

به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران علیرضا مرادی بیستونی  در خصوص ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان گفت: ساماندهی این پروژه در فاز اول به اتمام رسیده و فاز دوم آن نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه پس از اجرای فاز اول، مجموعه تاریخی می تواند پذیرای گردشگران در نوروز ۹۴ باشد، تصریح کرد: کار ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان و پروژه مطالعات و اجرایی آن از سال ۸۹  آغاز و در سال ۹۱ نیز کار مرمتی آن آغاز شد.

بیستونی افزود: با توجه به مطالعاتی که در زمینه آب مجموعه تاریخی طاقبستان انجام شد بیشترین و اولین هدف ما در این فاز دفع آب‌های سطحی بود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: به دلیل اینکه کف مجموعه تاریخی طاقبستان از سال‌ها پیش بالا آمده بود و به خاطر این بالا آمدن ورودی چشمه‌ها مسدود شده  و باعث می‌شد که آب به پشت طاق‌ها نفوذ کند این اقدام صورت گرفت.

وی افزود: وجود آب در جلوی طاق باعث برگشت پذیری آب مثل فلکه ای که شیر آن بسته شده باشد می‌شد و جلوی طاق که محل خروج آن بود از کف پوشانده شده بود و باعث جمع شدن آب جلوی طاق می شد، که این نیز باعث آسیب‌های به طاق شده و گیاهانی رشد کرده بودند که به بخش تاریخی مجموعه آسیب می زد.

بیستونی افزود: هم‌اکنون کف به حالت اولیه برگشت داده شده و با توجه به بررسی های انجام شده می‌توان گفت که طاق از نظر نفوذ آب نجات پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: کل مطالعات طاق در فاز اول انجام و تصاویر با اسکن لیزر گرفته و بررسی شده است که می‌توانیم تمام جزئیات را داشته باشیم که بعدها هم در مرمت کمک کند اگر مشکلی پیش آید جز به جز نقشه را داریم.

بیستونی گفت: در مجموع و با توجه به اقدامات انجام شده در مجموعه تاریخی می توان گفت حدود ۶۰ درصد ساماندهی انجام شده است و ضلع جنوبی نیز باید تملک انجام شود و مطالعاتی هم انجام دادیم.

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: بعد از این مرحله در راستای ساماندهی آن کار اجرای مبلمان محیطی مجموعه و نورپردازی مجموعه مد نظر است که به مرحله اجرا درآید.

اقدامات مد نظر برای فاز دوم ساماندهی

وی خاطرنشان کرد: نمی توان گفت فردا طرح گردشگری طاقبستان که ساماندهی مجموعه بخشی از آن است به اتمام می رسد و در واقع  حدود هزار هکتار در کل مجموعه و بخش های مختلف کار وجود دارد اما خود مجموعه تاریخی و تملک بخش های زیر دست اگر اعتبار داده شود سه سال زمان نیاز دارد تا به اتمام برسد و براساس مستندات موجود در صورتی که کبابی ها و دنده کبابی های زیردست برداشته شود وضعیت طاقبستان به صورت شکل قدیمی آن بر می‌گردد.

وی افزود: در فاز اول هنوز کف سازی پروژه انجام نشده و داخل محوطه تاریخی همان حالت شنی است اما در فاز دوم  کف سازی، احداث المان‌های ورودی،ایجاد مسیرهای دسترسی، تملک اراضی زیردریاچه  و آزادسازی و بازگرداندن تصرفات زیردریاچه، تهیه طرح برای اراضی زیر دست دریاچه، کف‌سازی طرح مطالعاتی مربوط به طاق‌، پروژه بررسی سنگ‌های پرمخاطره و تهیه طرح مرمتی جلوی طاق  در دستور کار و در دست اقدام است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اتمام فاز دوم ساماندهی تا پایان تیرماه ۹۴ خبرداد و گفت: همانگونه که گفته شد فاز اول مجموعه آماده و محوطه سازی مجموعه نیز برای نوروز انجام شده و پذیرای گردشگران است.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.