سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار؛

سالمندان هنگام افسردگی دست به این کار می‌زنند

به دلیل افزایش آمار افسردگی در جامعه معضلاتی چون آسیب رساندن به خود بیشتر مشاهده می‌شوند.

علی ناظری روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: به طور کلی پدیده خودکشی و آسیب رساندن به خود به عنوان یکی از موارد اضطرار در رشته روانشناسی شناخته شده است. در آمارهای جهانی و بررسی‌های پزشکی اکثر افرادی که دست به این اقدام می‌زنند، دچار افسردگی بوده و 80 درصد موارد را شامل می‌شوند. افسردگی می‌تواند در انواع بیماری‌های اعصاب و روان در فرد بروز کند و تنها حالت افسردگی در این افراد مشترک است.

ناظری در ادامه اذعان کرد: درصد کمی از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند ممکن است دارای بیماری‌های شخصیتی باشند که زمان بروز مشکلات، بحران‌ها، ناملایمات و یا برای جلب توجه از این شیوه‌ی مخرب استفاده می‌کنند که البته ممکن است منجر به مرگ آنها نیز شود. این‌ها برخلاف افرادی که افسرده‌اند یک انگیزه‌ی قوی قبلی و از پیش تعیین شده نداشته‌اند بلکه به صورت لحظه‌ای این تصمیم را عملی کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: در فرهنگ ایرانی ترجیح داده می‌شود که این معضل به عنوان بیماری مطرح نشود چرا که از دید روانشناسان ایرانی نابه‌هنجار تلقی می‌شود و ضمنا روانشناسان معتقدند که فرد دچار بیماری روانپزشکی یا دارای شخصیتی نامتوازن و آسیب‌پذیر است.

وی افزود: نکته‌ی حائز اهمیت فکری است که فرد را به سوی این اقدام سوق داده و معمولا افراد افسرده در ناامیدی، پوچی و ناتوانی دست به خودکشی می‌زنند،‌ بنابراین افراد به ناامیدی مطلق رسیده و تصور می‌کنند امکان بهتر شدن شرایط به هیچ عنوان وجود ندارد.
معمولا افراد از قبل به روش‌های این کار فکر می‌کنند که این روش‌ها در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بسته به امکانات در دسترس، آنچه که در رسانه‌ها خوانده و شنیده‌اند و سطح سواد و جنسیت انتخاب می‌شوند.

وی در پایان افزود: درصد بسیار کمی از افراد هم در اثر جنون مانند اسکیزوفرنی و بر اساس دستوری که توهمات به آنان می‌دهند این کار را انجام می‌دهند.

شایان ذکر است که خودکشی در تمامی سنین دیده می‌شود اما در دوره‌هایی از عمر این عمل و یا تفکر راجع به آن اوج می‌گیرد که این دوره معمولا میانسالی است.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.