سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس اتحاديه گل و گياه:

امسال 110 ميليون دلار گل و گياه صادر شد

رئيس اتحاديه گل و گياه كشور گفت: امسال 110 ميليون دلار گل و گياه صادر شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سلطان محمدي با اشاره به اين كه سال گذشته 150 ميليون دلار گل و گياه از كشور صادر شد افزود: صادرات گل و گياه امسال در مقايسه با سال گذشته 30 درصد كاهش يافته است.

وي قاچاق گل و گياه به كشور را از مهمترين عوامل افزايش واردات و كاهش صادرات دانست و گفت: گرچه وزارت جهاد كشاورزي واردات گل و گياه را به كشور ممنوع كرده است اما انواع و اقسام گل و گياه قاچاق در گلفروشي ها عرضه مي شود كه همين مورد به توليد و صادرات آسيب زده است.

رئيس اتحاديه گل و گياه كشور افزود: انواع و اقسام اركيده ، لاكي بامبو و گياهان بن ساي به صورت قاچاق وارد مي شود كه اين واردات با توجه به آمار قابل توجه توليد گل و گياه در كشور كه معادل 2 ميليارد و 100 ميليون شاخه گل است و آسيب جدي به توليد كنندگان وارد كرده است.

سلطان محمدي گفت: اين گونه ها به راحتي در داخل كشور تكثير و توليد مي شود اما از آنجا كه قيمت گل هاي وارداتي کمتر از قيمت توليدات داخل است مي تواند تهديدي جدي براي توليدات داخلي باشد.

وي افزود: زماني که گل و گياه با قيمت ارزانتر وارد مي شود ديگر توليد كننده رغبتي براي توليد ندارد اين مسئله توليد كنندگان گل و گياه را متضرر كرده است.

رئيس اتحاديه گل و گياه كشور تاكيد كرد: وزارت جهاد كشاورزي بايد در برابر واردات گل و گياه مقاومت و مبادي واردات قاچاق را شناسايي و مسدود كند تا توليد كنندگان حضور موفق تري در زمينه توليد گل ها و گياهان جديد در كشور و در بازارهاي جهاني داشته باشند.

سلطان محمدي گفت: توليد كنندگان به لحاظ دانش فني و تجهيزات شرايط مطلوبي دارند و به راحتي مي توانند گل و گياهاني که در كشورهايي مثل هلند و مالزي توليد مي شود، تكثير و عرضه كنند.

وي برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه هاي گل و گياه را اقدام ديگري براي افزايش توليد و فروش دانست و افزود: در آستانه عيد نوروز و بهار جشنواره فروش نوروزي گل و گياه در بازارچه ميدان امام حسين (ع) و خيابان هفده شهريور ايجاد شده است كه در اين بازارچه 250 گونه گياهي با 25 درصد تخفيف به علاقمندان عرضه مي شود.

رئيس اتحاديه گل و گياه كشور گفت: در اين بازارچه كه از 10 صبح تا 21 شب فعال است انواع گل هاي رز هلندي ، سنبل ، سنيره ، شب بو ، لاله و بنفشه و ديگر گل هاي نوروزي عرضه مي شود.

8500 توليد كننده گل و گياه در كشور فعالند كه 2250 گلخانه آن در استان تهران مستقر است.

جمهوري اسلامي ايران به لحاظ توليد انواع گل و گياه در جهان در مقام هفدهم و از لحاظ صادرات در جايگاه 107 قرار دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، گل ، گیاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.