سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

زمان مصرف کود عاملی مهم در کاربرد صحيح کودها

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مقدار و زمان مصرف کود دو عامل مهم براي کاربرد صحيح کودها و افزايش بازده مصرفي آنها است.

موسی ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: استفاده‌ صحیح از کود شیمیایی و استفاده غالب از کود حیوانی می‌تواند سلامت محصولات و افزایش تولید محصولات کشاورزی را بدنبال داشته باشد و در این میان باید دقت لازم انجام شود تا افزایش تولید و تسریع در عمل‌آوری بر سلامت مردم و مصرف‌کنندگان تأثیر منفی نگذارد.

وی تصریح کرد: خاکها در اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدني و عناصر غذايي فقير مي شوند و نياز به کود پيدا مي کنند که براي جبران آن، مي توان طي يک برنامه زمانبندي مشخص اقدام به استفاده از کودهاي مختلف شيميايي، حيواني و گياهي نمود.

ایزدخواه ادامه داد: بديهي است که مقدار کود مصرفي، بر اساس مقدار عناصر غذايي موجود در خاک، ميزان جذب عناصر توسط گياه و نياز گياه در طول دوره رشد تعيين مي‌شود.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: خاک‌ها بر اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر می‌شوند و به کود نیاز می‌یابد که برای جبران آن، می‌توان طی یک برنامه‌ زمانبندی مشخص نسبت به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی اقدام کرد.

وی افزود: هدف از زمانبندی مصرف کود، به‌دست آوردن بهینه‌ترین واکنش گیاه به کود است.

ایزدخواه تاکید کرد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه ای، مصرف کودها نه تنها موثر واقع نمی‌شود، حتی در بعضی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضررهای اقتصادی فراوانی می کنند و به عنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه تنها افزایش عملکردی را به دنبال نداشته بلکه در بعضی مواقع منجر به کاهش آن نیز شده است.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.