سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدور اعلامیه بالفور، منافع مشترک صهیونیستها و انگلیسی ها

از امضای اعلامیه بالفور 96 سال می‌گذرد، اعلامیه شومی که با دستور انگلیس، یهودیان را صاحب "حقی" در سرزمین فلسطین کرد که هیچ حقی در آن نداشتند، اما با نگاهی دقیق مشخص می‌شود این اعلامیه‌ که رنج‌های بسیاری را برای مردم فلسطین به بار آورده است بنابر اصول قانونی و تاریخی باطل است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران صدور اعلامیه بالفور ، كه در تولد دولت یهودی – صهیونیستی اسرائیل سهم بسیار داشت ، ناشی از اشتراك منافع صهیونیست ها و انگلیسی ها بود ؛

زیرا از یك سو انگلیس برای حفظ منافع خویش در كانال سوئز و مصر و به پاس قدردانی از كمك های مادی و معنوی یهودیان جهان به انگلیس و اهداف جنگی آن كشور در جنگ جهانی اول و در پاسخ به تلاش یهودیان آمریكا برای پیوستن آن كشور به انگلیس در جنگ بزرگ و به منظور كسب حمایت یهودیان روسیه برای جلوگیری از تسلیم شدن آن كشور به متحدین و نیز برای خنثی كردن توطئه آلمان در جذب و جلب پشتیبانی صهیونیسم و سرانجام برای قدردانی از خدمات "وایزمن" در پیشبرد اهداف جنگی دولت‌های متفق ، به حمایتی جدی از هدف‌ها و خواسته‌های صهیونیستی پرداخت.

 

              

 
96 سال از امضای اعلامیه بالفور می‌گذرد، اعلامیه شومی که با دستور انگلیس، یهودیان را صاحب "حقی" در سرزمین فلسطین کرد که هیچ حقی در آن نداشتند، اما با نگاهی دقیق مشخص می‌شود این اعلامیه‌ که رنج‌های بسیاری را برای مردم فلسطین به بار آورده است بنابر اصول قانونی و تاریخی باطل است.
 
گرچه بريتانيا در اوايل قرن بيستم قدرت مسلط جهان بود، اما اعلاميه بالفور هيچ اصل و ارزش حقوقي نداشت، چون وی سرزمينی را می‌بخشيد كه متعلق به انگلیس نبود و هنوز فلسطين به اشغال كامل نيروهای انگليسي در نيامده بود. اشغال فلسطين از ۷ نوامبر ۱۹۱۷ از غزه شروع شد و بيت‌المقدس در ۹ دسمامبر به اشغال در آمد، فلسطين تا آن زمان بخشي از ايالت طرابلس‌ بيروت در دولت عثمانی بود كه نامه بالفور را رد كرده بود.

               
 
با وجود اینکه در بیانیه بالفور به صورت علنی منتشر شده بود که در اشغال سرزمین‌های فلسطین نباید به ساکنان آسیبی وارد شود، اما در اسنادی که سال‌ها بعد منتشر شد، اعلام شده بود که دولت انگلیس و دیگر ابرقدرت‌ها قصد مراعات حال فلسطینیان را نداشته و تشکیل دولت صهیونیستی، خوب یا بد، فراتر از خواسته‌های ۷۰۰ هزار عرب ساکن در آن است، بنابراین به هر طریق ممکن دولت اسرائیل باید شکل بگیرد.

 
به روایت اسناد، در زمان صدور بیانیه بالفور، ویلسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز با تشکیل حکومت صهیونیستی موافق بوده و از آن دفاع می‌کرد. 

اما با گذشت سال‌های متمادی از زمان صدور این اعلامیه بسیاری متفکران از آن ابراز شرم‌ساری کرده و سرزمین‌های اشغالی را حق مسلم اعراب فلسطینی می‌دانند، آتشی که بیانیه بالفور برافروخت تا همین امروز دامان فلسطینیان را گرفته و دولت‌های بزرگ که منافع خود را در آن می‌بینند اجازه خاموش شدن به این آتش را نمی‌دهند.


 انتهای پیام/

برچسب ها: اعلامیه ، بالفور ، انگلیس ، یهود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.