سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روحانی پیش از عزیمت به ترکمنستان:

گسترش روابط با کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

رئیس جمهور پیش ار عزیمت به ترکمنستان گفت: گسترش روابط با کشورهای منطقه و بویژه همسایگان، از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی پیش از عزیمت به ترکمنستان در فرودگاه مهرآباد و در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: گسترش روابط با کشورهای منطقه و بویژه همسایگان، از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

رییس جمهوری سفر به ترکمنستان را پاسخی به دیدار همتای ترکمنستانی خود از تهران و دعوت وی برای دیدار رسمی از عشق آباد دانست و گفت: گسترش همکاری‌های تهران با کشورهای منطقه آسیای میانه اهمیت زیادی دارد و ایران و ترکمنستان چهار محور جاده ای و ریلی متصل به یکدیگر دارند و با این وجود یکی از محورهای مذاکرات در این سفر، گفت و گو برای گسترش مسیرهای حمل و نقل میان دو کشور است.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای گسترش و تقویت همکاریهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه، توسعه راههای ارتباطی اهمیت زیادی دارد، اظهارداشت: در این سفر مذاکراتی برای افزایش مبادلات و همکاریهای تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواهیم داشت تا سطح تعاملات دو کشور در این عرصه ارتقاء یابد که جزئیات آن پس از نهایی شدن و امضای اسناد رسمی، اعلام خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به توانمندی های کشورمان در عرصه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه های مختلف از جمله پتروشیمی، ساخت سد نیروگاه و پل ، تصریح کرد: امروز تخصص و تجارب بسیار خوبی در این زمینه ها در کشور داریم و کار در سطح کشورهای پیشرفته انجام می شود و می توانیم این زمینه از همکاریها و تعاملات را نیز گسترش دهیم.

دکتر روحانی به تبادل برق و گاز میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تمایل داریم علاوه بر تبادل گاز و برق ، حجم مبادلات دو کشور در سایر عرصه ها نیز بیش از پیش افزایش یابد.
رییس جمهوری با اشاره به عضویت ترکمنستان در سازمان همکاریهای اسلامی و سازمان اکو و نیز قرارداشتن این کشور در همسایگی کشورمان در دریای خزر گفت: قطعا در این زمینه ها نیز با رییس جمهوری ترکمنستان گفت و گوهایی خواهیم داشت.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز منطقه ما با معضل تروریسم و افراطی گری دست به گریبان است، افزود: در این دیدار درباره این مساله نیز گفت و گو می کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در سفرهای خارجی خود بویژه به کشورهای همسایه دیدار با تجار و بازرگان دو کشور را به طور مستمر پیگیری کرده است، اظهارداشت: در این سفر نیز علاوه بر ملاقات های سیاسی ، دیداری با تجار و بازرگانان خواهیم داشت تا بیش از پیش روابط تجاری دو کشور ارتقا یابد و امیدواریم این سفر در این عرصه ها تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.