سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رفیعی در نشست خبری مطرح کرد:

اجرای طرح تنبلی چشم برای بیش از دو میلیون کودک / اختصاص بودجه 750 میلیون تومانی برای طرح خشونت خانگی

معاون پیشگیری از ماموریت‌های سازمان بهزیستی کشور، گفت: در سال 93 دو میلیون و 900 هزار کودک در طرح تنبلی چشم معاینه شده‌اند که 15 هزار نفر از آن‌‌ها اختلال بینایی داشتند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مینو رفیعی معاون پیشگیری از ماموریت‌های سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز (یکشنبه) با اشاره به فعالیت‌های حوزه پیشگیری، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها در بین گروه‌های 15 تا 45 سال زنان باردار که عمدتا در روستاها و مناطق دور افتاده که افراد امکان دسترسی به اطلاعات را ندارند، اقدام به اجرای طرح پیشگری از معلولیت‌ها کرده است.

وی ادامه داد: پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی کشور است که با عنوان پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از حوادث رانندگی به آن پرداخته می‌شود که این طرح در سال‌های گذشته توسط سازمان بهزیستی اجرایی شده و در سال 94 با گسترش آن در استان‌های پر تردد کشور تصمیم داریم تا حد بالایی از معلولیت‌های ناشی از حوادث رانندگی جلوگیری کنیم.

وی به طرح پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از مین اشاره کرد و افزود: این طرح توسط سازمان بهزیستی در 5 استان مرزی کشور برای کشاورزان، معلمان، دانش آموزان و ... برگزار شده، که در جهت آموزش در برابر رویارویی با مین صورت گرفته است.

رفیعی با تاکید بر اینکه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از دوران سالمندی در سال گذشته در 5 استان کشور برگزار شد، بیان داشت: سازمان بهزیستی کشور با اجرای طرح مشاوره ژنتیک در نظر دارد تا حد بالایی از معلولیت‌های ناشی از ژنتیک و بیماری‌های مادرزادی جلوگیری کند که این امر برای مادران بالای 35 سال، زنان مرده زا و ازدواج‌های فامیلی ضرورت دارد و سازمان بهزیستی به آن توجه ویژه دارد.

معاون پیشگیری از ماموریت‌های سازمان بهزیستی کشور، بیان کرد: بحث مشاوره پیش از ازدواج یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی کشور بوده که در سال 93 در چهار شهرستان بوشهر، میبد، شاهرود و آبادان به صورت پایلوت اجرا شده و در سه ماهه آخر امسال تمامی ازدواج‌هایی که در این شهرستان‌ها اتفاق افتاده، اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور در سال 93،  40 مرکز مشاوره ژنتیک راه اندازی کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر 240 مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور وجود دارد که 30 واحد دولتی بوده و مابقی غیر دولتی هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 ، 100 هزار مشاوره ژنتیکی در سطح کشور انجام شده، گفت: سه نوع معلولیت شایع در سطح کشور وجود دارد که از آن جمله می‌توان به عقب ماندگی ذهنی، نابیایی و ناشنوایی اشاره کرد.

وی ادامه داد: 50 درصد این بیماری‌ها ژنتیکی بوده که با تشخیص و مداخله به هنگام و انجام مشاوره ژنتیک می‌توان تا حد زیادی از این امر جلوگیری کرد.

رفیعی با تاکید بر اینکه 65 درصد کودکان در سال 93 در طرح غربالگری شنوایی شرکت داشته‌اند، افزود: یک میلیون و 950 کودک در طرح غربالگری شنوایی در سال 93 مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

معاون پیشگیری از ماموریت‌های سازمان بهزیستی کشور در پایان تصریح کرد: طرح تنبلی چشم یکی از اقدامات سازمان بهزیستی برای گروه‌های سنی 3 تا 5 سال است که در این طرح 2 میلیون و 800 هزار کودک درسال 93 شرکت کرده‌اند که در این کودکان 15 هزار اختلال بینایی تشخیص داده شد.
 
*اختصاص بودجه 750 میلیون تومانی برای طرح خشونت خانگی

همچنین نور الدین قایقی مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه بودجه امسال حوزه پیشگیری 7 میلیارد تومان بوده است، گفت:بودجه امسال حوزه پیشگیری 7 میلیارد تومان بوده که 750 میلیون تومان آن توسط وزارت راه، کار و تعاون اجتماعی به استان‌ها در قالب طرح خشونت خانگی با محوریت همسر آزاری ابلاغ شده است.

قایقی افزود: آموزش مهارت‌های زندگی یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی کشور است که از دوره پیش از دبستان‌ آغاز و تا دوره دانشگاه ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: طرح آموزش مهارت‌های زندگی در محلات و محیط‌های کار نیز اجرا با هدف پیشگیری از‌‌ آسیب‌های اجتماعی که در سال 93 برای بیش از 97 هزار نفر اجرا می‌شود.

مدیر کل دفتر پیشگیری از اسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: آموزش مهارت‌های زندگی در محلات برای 300 هزار نفر، مقاطع راهنمایی 250 هزار نفر، دبستان 320 هزار نفر و پیش دبستان 300 هزار نفر اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی در نظر دارد طرح بشیر را در سال آینده گسترش دهد، همچنین این سازمان نرم افزاری را برای پیشگیری از‌ آسیب‌های اجتماعی طراحی کرده که انشالله در سال 94 وارد تلفن‌های همراه مردم می‌شود و می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در آگاه سازی جوانان داشته باشد.

قایقی با اشاره به اینکه بودجه این حوزه در سال 93 ، هفت میلیارد تومان بوده است، بیان داشت: از این میان 750 میلیون تومان اعتبار توسط وزارت راه، کار و تعاون اجتماعی به استان‌ها در قالب طرح خشونت خانگی با تاکید بر محوریت همسر آزاری ابلاغ شده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری از اسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طرح خشونت خانگی در 6 استان (اردبیل، آذربایجان شرقی، اذربایجان غربی، قزوین، کهکیلویه و بویر احمد و کرمان) به صورت پایلوت اجرا شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.