سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

حرکت بنگاههای اقتصادی به سمت جهانی شدن/ هدف بنگاه اقتصادی نباید کسب سود باشد

شعری مقدم گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی گام‌های موثری در جهت اصلاح آن برداشته شده است بنابراین هدف هیچ بنگاه اقتصادی نباید کسب سود باشد بلکه باید مسیر تعالی را از طریق برآورده نمودن نیازهای اصلی جامعه آن هم به بهترین نحو ممکن طی نماید که این راز ماندگاری سازمان‌های اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عباس شرعی مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در پنجمین جشنواره جایزه تعالیم در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: امروزه بنگاه‌های اقتصادی کشورمان در مسیر جهانی شدن و پیوستن به نظام تجارت جهانی است که چندان اختیاری هم نیست با چالش‌های بی‌شماری مواجه است زیرا حضور در بازارهای جهانی و حتی در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است که به دلیل گستردگی و پیچیدگی فرایندها و ساختارها تنها کسانی می‌توانند در این صحنه رقابت به بقای خود ادامه دهند که بتوانند نسبت به خواسته‌ها و انتظارات مشتریان و ذینفعان خود پاسخگو بوده و در کنار آن گوشه چشمی هم به سودآوری و ثروت آفرینی داشته باشند. 

وی تصریح کرد: در این زمینه مطالعات متعددی از نظر شناسایی عوامل کلیدی موثر بر بهبود عملکرد سازمان‌ها صورت گرفته که جوایز ملی کیفیت و مدل‌های مختلف سازمانی نظیر دومینگ، بالدریچ از آن جمله است. 
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: مدل‌های تعالی سازمانی ابزارهای قوی هستند که برای سنجش میزان استقرار این عوامل در سازمان‌های مختلف بکار گرفته می‌شوند با بکارگیری این مدل‌ها سازمان‌ها می‌توانند از یک سو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه‌‌های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمان‌ها به ویژه با بهترین آنها مقایسه کنند. 

شرعی مقدم گفت: مدل‌های تعالی سازمانی پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می‌کند و چه برتری‌هایی بر رقبای خود دارند. 
 
وی گفت: امروز از کشورهای دنیا با تکیه بر این مدل‌ها جوایزی را در سطح ملی و منطقه‌ای برقرار کرده‌اند که محرک سازمان‌هایشان در تعالی رشد و ثروت‌آفرینی است مدل‌های تعالی با محور قرار دادن کیفیت محصول (کالا یا خدمات) و مشارکت همه اعضای سازمان می‌توانند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلافیت و نوع‌آوری تثیبت و ترویج کنند.

شرعی مقدم اظهار داشت: متأسفانه از یک صد سال پیش تاکنون اقتصاد ایران مبتلا به بیماری‌های متعددی بوده است که از مهترین آنها می‌توان به وابستگی نفت و ساختار دولتی کهنه و پرهزینه آن اشاره نمود. 
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تأکید کرد: خوشبختانه با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی گام‌های موثری در جهت اصلاح آن برداشته شده است در این شرایط شرکت ملی صنایع پتروشیمی مانند دیگر سازمان‌های توسعه‌ای لباسی نو برتن کرده است.

وی افزود: در این ساختار جدید اقدام به تبیین نقشه راهی شده است که به موجب آن جهشی دوباره در جهت توسعه حادث کرده است ولی این بار با سرمایه بخش خصوصی و مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بسیار امیدوار است که با توفیق گروه مذاکره کننده هسته‌ای به این مسیر راه قادر خواهد بود که جبران عقب ماندگی‌های گذشته را نموده و صنعت پتروشیمی کشور را به چشم اندازه سال 1404 برساند. 

شرعی مقدم خاطر نشان کرد: در این مسیر راه تمرکز و سامان دادن برنامه 5 ساله ششم توسعه پتروشیمی کشور برپایه اصول و موازین بهره‌وری است برنامه‌هایی که در آن بجای اتخاذ رویکرد تزریق مستمر منابع مالی دولتی برکارآمد نمودن نحوه استفاده از منابع بخش خصوصی و در نهایت تعالی سازمانی تأکید گردد. 

وی تصریح کرد: تعالی فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی و تلاش برای درک و پاسخگویی به انتظارات ذینفعان در جامعه است. 
 
شرعی مقدم گفت: سازمان‌های متعالی با ایجاد شفافیت و پاسخگویی مناسب به ذینفعانشان در قبال عملکرد خود رویکردهایی اخلاقی اتخاذ می‌کنند به مسئولیت‌های اجتماعی خویش و حفظ محیط زیست حال و آینده توجه شده و فعالانه این خصوصیات را ترویج می‌کنند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: زیرا مسئولیت‌های اجتماعی اینگونه سازمان‌ها در سند ارزش‌های آن تبیین و با سایر فعالیت‌های آنها یکپارچه شده است این سازمان‌ها انتظارات و الزامات قانونی اجتماعی، محلی و حتی منطقه‌ای خود را از طریق مشارکت در فعالیت‌های آزاد ذینفعان برآورده می‌کنند.

وی ادامه داد: این سازمان‌ها ضمن اینکه در مورد ریسک‌ها و مخاطرات مدیریت صحیحی را اعمال می‌کنند در تلاش برای اجرای پروژه‌هایی هستند که هم منافع سازمان و هم منافع جامعه را تأمین نماید و اطمینان کامل کلی ذینفعان را نیز در نظر دارند. 

شرعی مقدم گفت: آنها از تأثیرات حال و آینده سازمان برجامعه آگاه شده و مراقبت‌های لازم برای حداقل نمودن اثرات زیانبار احتمالی ناشی ا ز کسب و کار خود را اعمال می‌کنند.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: خوشبختانه در مدل جایزه فعالین بر صنعت پتروشیمی که امسال پنجمین دوره آن به اجرا در می‌آید ارزیابی‌ها با تکیه بر اهمیت منابع انسانی و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده است لذا نتایج بدست آمده قطعا همچون یک آیینه شفاف نشانگر نقاط قوت و ضعف کل این صنعت در کشور بوده و با عنوان سرمایه ارزشمند مسیر سیاستگذاری‌های آینده را روشن خواهد نمود.

شرعی مقدم خاطر نشان کرد: با بررسی اقدامات گذشته برنامه گسترده‌ای برای اجرای بهینه این مدل در سال‌های آتی تدوین خواهد شد. 
وی گفت: امیدواریم سال آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از شرکت‌ها در این آزمون تعالی باشیم و بتوانیم در عمل هم در توجه به مسئولیت‌های اجتماعی‌مان ثابت کنیم که اولویت اول ما خدمت به جامعه است و نه کسب سود به هر قیمتی.

شرعی مقدم افزود: باید بدانیم که سود برای بنگاه‌های اقتصادی به مثابه هوا است برای انسان همانطور که انسان بدون هوا می‌میرد یک بنگاه اقتصادی نیز بدون کسب سود از بین می‌رود.
 
وی خاطر نشان کرد:  هدف هیچ بنگاه اقتصادی نیز نباید کسب سود باشد بلکه باید مسیر تعالی را از طریق برآورده نمودن نیازهای اصلی جامعه آن هم به بهترین نحو ممکن طی نماید که این راز ماندگاری سازمان‌های اقتصادی است که بیش از یک قرن هنوز هم در صحنه کسب و کار فعالانه می‌درخشند.
 
انتهای پیام/



 




برچسب ها: عملکرد ، عوامل ، قدرتمند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.