سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهبازوار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

مجازات سه ماه تا دو سال حبس تعزیری برای فرار مالیاتی

یک حقوقدان گفت: قانونگذار برای فرار مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه، مجازات تعزیری سه ماه تا 2 سال را پیش بینی کرده است.

«فرهاد شهبازوار» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی  باشگاه خبرنگاران،  با اشاره به اینکه امتناع از پرداخت مالیات سبب بروز جرایم اقتصادی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در کشورهای پیشرفته دولت از طریق اخذ مالیات کشور را اداره می‌کند بنابراین نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات در کشورمان امری ضروری است. 

وی ادامه داد:پ سازمان‌های مالیاتی و مؤدیان برای رفتار خود استدلال‌هایی دارند که آن هم در جای خود باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. 

این حقوقدان افزود: در هنگام مراجعه به ادارات و دوایر مالیاتی همواره عده زیادی از مودیان از برخی رفتارهای مأمورین مالیاتی ناخرسند هستند. 

شهبازوار تصریح کرد: طبیعی است که در صورت رفتار غیرواقعی از سوی ممیزان سازمان‌ها و ادرات مالیاتی اجرای قانون اخذ مالیات از اشخاص به طور درست اجرا نخواهد شد و سیر گردش این مبحث قانونی از اهداف کلان آن دور خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: برای تحقق و اجرای قانون مالیات‌های مستقیم نباید از نقش شورای عالی مالیاتی و دادستان انتظامی مالیاتی غافل بود زیرا برای اجرای قانون مالیات‌های مستقیم شورای عالی مالیاتی مطابق با ماده 255 این قانون در بند الف آن وظیفه تهیه آیین نامه و بخشنامه‌های مربوط به اجرای این قانون را برعهده دارند و نظرات و تهیه آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های اجرایی و شفاف و کاربردی در اجرایی شدن این قانون به طور واقعی در کشور می‌تواند موثر واقع شود.  
 
این حقوقدان ادامه داد: مطابق با ماده 264 از قانون مالیات‌های مستقیم، دادستان انتظامی وظیفه دارد ضمن کشف تخلفات و تأثیرات مأموران تشخیص مالیات، نمایندگان وزارت اموراقتصادی و دارایی در هیئت حل اختلاف مالیاتی و همچنین اعضای سه نفری موضوع بند سوم ماده 97 این قانون و سایر مأموران که طبق این قانون در امر وصول مالیات دخالت دارند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف مأموران مذبور را انجام می‌دهند تحت تعقیب قرار دهد.  
 
شهبازوار گفت: این نظارت و جلوگیری از تخلفات مأموران مالیاتی، اعتماد مردم و مؤدیان به سازمان‌های مالیاتی را دوچندان می‌کند. 

وی افزود: وظیفه اشخاص حقوقی و حقیقی در پرداخت مالیات وظیفه‌ای آمره و لازم‌الاتباع است که در این مورد نیازمند فرهنگ‌سازی و افزایش اعتماد مردم برای پرداخت مالیات مشاغل هستیم.  
 
این حقوقدان اظهار کرد: حتی قانونگذار برای فرار مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه مجازات تعزیری سه ماه تا 2 سال را پیش بینی کرده است.
 
شهبازوار در پایان خاطر نشان کرد: امتناع از پرداخت مالیات، عنوان مجرمانه خاصی دارد و ممکن است کسی که از پرداخت مالیات فرار می‌کند همزمان نیز مرتکب فساد اقتصادی شود.  

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.