سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوروز کجا بریم؛

جاذبه‌های گردشگری مشهد مقدس

مشهد با وسعت 10450 کیلومتر مربع و از سطح دریا 980 متر ارتفاع دارد و مرکز استان خراسان رضوی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، شهرستان مشهد با وسعت 10450 کیلومتر مربع و از سطح دریا 980 متر ارتفاع دارد و مرکز استان خراسان رضوی است. مشهد که در شمال شرق ایران واقع است از تهران 934 کیلومتر فاصله دارد.

شهر مشهد از شمال به کلات از شرق به شهرستان های سرخس و تربت جام، از جنوب به تربت حیدریه و از غرب به شهرستان های نیشابور و از شمال غربی به شهرستان درگز مربوط است. 

رشته کوه های مشهد 

مهم ترین رشته کوه مشهد هزار مسجد است که در شمال شرق و شرق این شهر قرار دارد و مهم ترین قله ان به نام اژدرکوه در 30 کیلومتری مشهد واقع است. رشته کوه بینالود که در غرب و جنوب غربی این شهر سر برآورده است. 

آب و هوای مشهد 

آب و هوای مشهد معتدل و متغیر است و وزش باد ها بیشتر در جهت جنوب شرقی به شمال غربی است. بیشترین درجه حرارت در تابستان 35 درجه بالای صفر و کمترین آن در زمستان 15 درجه زیر صفر می باشد. 

ویژگی های اقتصادی 

فعالیت های اقتصادی مشهد متکی به خدمات، صنعت و کشاورزی است. مهم ترین محصولات کشاورزی مشهد غلات، چغندرقند و محصولات جالیزی است و معادن مهم آن نیز سنگ گچ، نمک، فلدسپات، کرومیت و سنگ مرمر می باشد. مهم ترین صنایع موجود در مشهد، غذایی، پوشاکی، چرم، تولید مصالح ساختمانی، صنایع فلزی و صنایع دستی است. تقریبا 40 درصد کل صنایع مشهد را صنایع غذایی به خود اختصاص داده است. 

ویژگی های فرهنگی 

شهر مشهد خاستگاه اندیشه های سترگ و مردان بزرگ بوده است. از میان مفاخر بی شمار شهر مشهد و شهر توس می توان به افرادی همجون حکیم ابوالقاسم فردوسی، محمد کاظم آخوند خراسانی، احمد دقیقی، شیخ طبرسی، محمد تقی ملک الشعرای بهار، ثنایی مشهدی، حر عاملی، خدیوجم، رستم ساعاتی، سلطان علی مشهدی، امام محمد غزالی، خواجه نصرالدین توسی، خواجه نظام الملک و مهدی اخوان ثالث اشاره کرد. 

تاریخچه مشهد 

شهر مشهد یکی از شهر های بزرگ ایران و مرکز استان پهناور خراسان رضوی است. خراسان در زبان پهلوی خوراسان KHURASAN تلفظ می شود که به معنای سرزمین خورشید یا خاورزمین یا محل طلوع آفتاب است. سابقه تاریخی مشهد با شهر طوس کاملا مرتبط است. مشهد امروز جزء کوچکی از شهر نوغان است که بنا به اعتقاد باستان شناسان و براساس آثار یافت شده در اطراف کشف رود دارای پیشینه ای هشتصد هزار ساله می باشد. در افسانه ها آمده است که جمشید، از سلسله کیانیان طوس را بنا کرد و به جانشین خود کیخسرو سپرد. 

در سال 193 هجری قمری هارون الرشید خلیفه بزرگ عباسی از خراسان به ماوراء النهر لشکرکشی کرد. لیکن در بین راه بیمار شد و درگذشت و در قریه ای به نام سناباد از مضافات نوغان به خاک سپرده شد. دو سال بعد مامون خلیفه عباسی پسر او رهسپار زیارت قبر پدر شد و در این سفر علی بن موسی (ع) هشتمین امام شیعیان، با او همراه بود.

مامون عباسی، امام رضا را با توطئه ای به قتل رساند و برای سرپوش گذاردن بر عمل خویش او را نیز کنار قبر پدر خود به خاک سپرد و بقعه ای به روی هر دو قبرساخت.

و چند سال بعد دهکده ای در اطراف بقعه پدید آمد و چون عقیده عموم مردم شیعه بر آن بود که هشتمین پیشوای آن ها با توطئه ای به شهید شده بدان مناسبت آن دهکده را مشهد (MASHHAD) که به معنای محل شهادت است نامیدند. بعد ها در طول تاریخ به دلیل مهاجرت های پی درپی به این منطقه این شهر روز به روز وسعت یافت و توسعه یافت و آباد گردید. 

در قرن دهم میلادی قسمت اصلی بقعه و ساختمان های اطراف آن ویران شد. سلطان محمود غزنوی در قرن چهارم هجری ساختمان جدیدی به روی هر دو قبر بنا کرد.

پس از درگذشت تیمور لنگ، فرزند او شاهرخ در آبادانی و زیبایی مرقد امام رضا (ع) سعی فراوانی کرد. مشهد از قرن شانزدهم میلادی که سلسله شیعی مذهب صفویان بر ایران تسلط یافتند و دارای تعصبات شدید ملی و مذهبی بودند رو به آبادانی و توسعه گذاشت.

زیارت قبر امام رضا (ع) از این زمان متداول گشت و در زمان شاه عباس اول بناهای دیگری به مرقد افزوده شد. در زمان نادرشاه افشار، مشهد به عنوان پایتخت وی، به حد اعلایی به رونق و آبادانی رسید. 

آثار و ابنیه تاریخی - فرهنگی شهرستان مشهد 

به دلیل وسعت استان و تنوع جلوه های زیبای طبیعی و تاریخی شهرستان مشهد، ذکر تمامی جاذبه های سیاحتی در اینجا مقدور نمی باشد.

مجموعه معماری - آرامگاهی حرم حضرت امام رضا (ع) 

اهمیت و ارزش فراوان شهر مشهد ارتباط مستقیمی با بارگاه مطهر رضوی دارد. با توجه به ارزش معنوی و والای این بنا، بهترین و باشکوه ترین هنر های اسلامی را در این مجموعه زیارتی می توان مشاهده نمود.

این حرم با شکوه و مجموعه تاریخی و هنرمندانه آن شامل صحن ها، ایوان ها، رواق ها، موزه غنی و کتابخانه مرکزی آستان قدس برای مسلمانان از اهمیت زیادی برخوردار است و برای آن ها مهم ترین مکان دیدنی و زیارتی محسوب می شود.

این مجموعه مشتمل بر چهار ایوان مرتفع به نام های عباسی، طلا، شرقی (نقارخانه) و ایوان غربی و پنج صحن انقلاب، آزادی، امام خمینی، جمهوری اسلامی و قدس می باشد. 

کاشی کاری های زیبای دوره سلجوقیان مزین به آیات کریمه و احادیث جلوه خاصی به حرم مقدس امام رضا (ع) بخشیده است.

تمامی قسمت بالایی دیوار ها و سقف زیر گنبد با مقرنس های آینه کاری شده تزیین گردیده است.

از دیگر آثار با شکوه داخل حرم، سه محراب زیبا مربوط به قرن هفتم هجری (13 میلادی) و ضریح طلا پوش روی مضجع امام رضا (ع) است که با خطوط ثلث نستعلیق، آیات قران مجید و اشعار فارسی مزین شده است.

همچنین این مجموعه 24 رواق را در بر می‌گیرد که از میان آن‌ها می‌توان به رواق‌های دارالحفاظ، دارالسعاده، دارالسرور، دارالذکر، دارالعزه و غیره اشاره نمود.

به طور کلی حرم مطهر امام رضا (ع) در حال حاضر یکی از جامع ترین و زیبا ترین ابنیه معماری جهان اسلام به شمار می رود و دایره المعارف کاملی از هنر های معماری، کاشی کاری، آینه کاری، مقرنس و گچبری دوره های مختلف اسلامی است. 

مسجد گوهرشاد 

این بنا عظیم ترین مسجد چهار ایوانی ایران است که در سال 821 هجری قمری به دستور گوهرشاد آغا همسر شاهرخ تیموری و با معماری قوام الدین شیرازی در مجموعه حرم امام رضا (ع) ساخته شده است.

این مسجد با وسعت 9410 متر مربع دارای چهار ایوان به نام های: مقصوره، دارالسیاده، حاجی حسن و آب و هفت شبستان می باشد.

بزرگترین ایوان مسجد، مقصوره آن است که با مقرنس کاری و کتیبه خط ثلث بایسنغر میرزا و کاشی کاری بسیار زیبایی تزئین شده است. از دیگر جلوه های مسجد جامع گوهرشاد منبر صاحب الزمان است. 

موزه مرکزی آستان قدس رضوی 

این موزه در سال 1324 هجری قمری افتتاح شده و از غنی ترین موزه های ایران محسوب می شود.

موزه مرکزی در ضلع شمال شرقی صحن امام خمینی (ره) قرار دارد و مجموعه ای از سکه های بی نظیر از دوره های مختلف تاریخی، اشیای عتیقه مسی، سنگی، طلایی، مفرغی و... در آن نگهداری می شود.

همچنین چندین کتیبه تاریخی و نسخ ارزشمند تاریخی دیگر در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد. امروزه اشیاء نفیس و گرانبهای این مکان منحصرا در یازده مورد جداگانه به نمایش در آمده است. 
مدرسه پریزاد 

این مدرسه که به پریزاد خانم، ندیمه گوهرشاد منسوب است به سال 823 هجری قمری در نزدیکی مسجد گوهرشاد ساخته شده است. پریزاد مدرسه ای کوچک و 4 ایوانی مشتمل بر غرفه‌ها و حجره هایی می باشد و تزئینات آن عبارت است از: آجرکاری سردر ایوان ها و کاشیکاری با نقوش اسلیمی بر سردر غرفه های همکف مدرسه. 

مدرسه دودر 

این بنا در جوار حرم مطهر و مقابل مدرسه پریزاد واقع است و بر اساس کتیبه سردر آن به سال 843 هجری قمری در دوران حکومت شاهرخ تیموری به همت غیاث الدین خواجه بهار ساخته شده است.

این مدرسه 4 ایوانی بوده و مشتمل بر غرفه ها و حجره هایی در دو طبقه، دو گنبد فیروزه ای رنگ و تزئینات کاشی های معرق و یکرنگ است. این بنا در عصر صفوی 1088 مرمت گردیده است. 

تابران توس 

ولایت توس در قرون پیشین به منطقه ای در میان دو رشته کوه بینالود در جنوب و هزار مسجد در شمال اطلاق می شده است.

این ولایت مشتمل بر چهار شهر تابران، رادکان، نوغان و تروغبذ بوده و تابران که اکنون به توس مشهور است در قرن 4 هجری قمری بزرگترین شهر منطقه محسوب می شده است.

آنچه از تابران توس قدیم بر جای مانده عبارتند از: باروی شهر، ارگ توس، گنبد هارونیه، بقایای مسجد جامع تابران باغ و بنای نوساز آرامگاه فردوسی.

1.حصارکهن دژ تابران توس 

بارو و یا حصار توس دیوار عظیمی از خشت و گل است که حدود 6 کیلومتر بر گرد شهر تابران کشیده شده و امروزه در 24 کیلومتری شمال شهر مشهد واقع است.

این بخش از شهر در زمان رونق خود دارای 9 دروازه و 106 برج بوده و در حال حاضر 4 دروازه آن قابل تشخیص است. کهن دژ در گذشته شامل ابنیه حکومتی و عمارات شاهی و... بوده است.

2.بنای هارونیه 

این مکان تاریخی در حدود 600 متری از آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار گرفته و منحصرا خانقاه و یا مقبره‌ای است که در سده هشتم هجری بر روی بنا های کهن شهر تابران بنیاد گردیده است.

در کنار این بنا سنگ سیاهی به عنوان یادبود امام محمد غزالی از عرفای سده پنجم و ششم هجری دیده می شود. 

3.آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی 

بنا به روایات منصوربن حسن ملقب به ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هجری قمری در پاژ به دنیا آمد.

گویند وی از نجیب زادگان توس و از طبقه دهقانان بود. فردوسی چهل ساله بود که کار هزار بیت سروده دقیقی توسی را دنبال نمود. وی نظم داستان های ملی را آغاز و آن را با شصت هزار بیت به اتمام رساند.

در 65 سالگی زمینه ارتباطش با سلطان محمود فراهم آمد اما این رابطه حسنه چند سال بیشتر دوام نیافت.

سرانجام فردوسی سال های پایانی عمر خود را در بینوایی بسر برد تا اینکه به سال 411 و بنا به قولی 416 قمری در توس درگذشت.

بنای فعلی آرامگاه وی پس از یک سلسله تحولات معماری با زیر بنای 945 متر مربع در سال 1345 ساخته شده است.
 
4.مقبره الشعرا 

آرامگاه سرایندگان خراسانی در ضلع شرقی بلوار پردیس توس مشرف به میدان ورودی آرامگاه فردوسی واقع است.

این مکان با وسعت 2000 متر مربع در سال 1378 احداث شده و بنای نمادین آن استوانه ای است مرمرین با اشعاری که پیرامون آن نوشته شده است. 

5.بقایای مسجد جامع تابران 

در جریان کاوش های باستان شناسی در 150 متری جنوب غربی هارونیه قدیمی ترین مسجد موجود در خراسان و یکی از منحصر به فرد ترین مساجد اولیه ایران کشف گردید.

بقایای این مسجد با طول 94 متر و عرض 53 متر به سبک شبستانی ستوندار اولیه (خراسانی) ساخته شده و احتمالا متعلق به اواسط سده پنجم هجری است.

امروزه این مکان به صورت یک سایت باستان شناسی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. 
مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه (مسجد 72 تن) 

این اثر تاریخی که در بازار بزرگ واقع شده، از بنا های قرن نهم هجری قمری و مشتمل بر فضای چهار طاقی گنبد دو پوش، دو مناره و یک ایوان است.

بنای کنونی ابتدا مقبره ای بوده که امیر غیاث الدین بین سال های 807 تا 817 برای خود بنا کرده و در دوره های بعد به مسجد تبدیل شده است. در حال حاضر این اثر تاریخی به مسجد 72 تن معروف است. 

مصلای پایین خیابان 

این بنا در قسمت شرقی شهر مشهد در حاشیه بلوار مصلی واقع شده و تاریخ بنیان آن 1087 قمری است.

ساختمان این بنا از یک ایوان بلند، دو رواق در طرفین ان و یک گنبد آجری تشکیل شده و دارای کاشیکاری های معرق و مقرنس گچی است.

مصلی تاریخی پایین خیابان، در آینده نزدیک به مجموعه فرهنگی - تاریخی تغییر کاربری خواهد داد. 

گنبد سبز 

بنای تاریخی گنبد سبز در خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدانی به همین نام واقع شده است.

وجه تسمیه بنا گنبد مزین به کاشی کاری فیروزه ای متمایل به سبز آن می باشد. پلان گنبد سبز 8 ضلعی و دارای 4 ایوان است.

علاوه بر ایوان و طاق نما ها، کاشی کاری زیبای آن به بقعه جلوه خاص بخشیده است. گنبد سبز، مدفن شیخ محمد مومن عارف می‌باشد که احتمالا در سال 1036 قمری بنیان و در سال های 1055 و 1058 تکمیل و تزئین شده است . 

باغ خونی 

در اوایل قاجاریه، در بخش جنوبی خارج از حصار های شهر مشهد نمادی از باغ ایرانی با وسعت 5/6 هکتار ساخته شد که به باغ خونی و یا به واسطه وجود چشمه ای در آن به باغ چشمه موسوم گردیده است.

این باغ دارای سه عمارت مستقل بوده که دو ساختمان آن تخریب شده است.

بنا بر روایات تاریخی در سال 1330 شمسی 1912 میلادی از این باغ مسجد گوهرشاد را به توپ بستند. این مکان امروزه در ضلع شمال شرقی میدان بسیج و در محدوده خیابان عنصری واقع است . 

پاژ 

پاژ نام زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و روستایی است واقع در تقاطع جاده کارده به کلات نادری و 15 کیلومتری شمال شهر مشهد، در میانه روستای پاژ و در 700 متری شمال غرب آن دو تپه باستانی به چشم می خورد که به آثار و بقایای پاژ قدیم مربوط می باشند و موید تداوم مدنیت این منطقه در سده های اولیه بعد از اسلام تا قرن نهم و دهم هجری است . 

چهار طاقی بازه هور 

این بنای سنگی متعلق به دوره ساسانی و در فاصله تقریبی 80 کیلومتری جنوب شهر مشهد در مجاورت روستای رباط سفید بر کنار جاده قدیم مشهد - تربت جام واقع شده است. بنای بازه هور دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع است . 

آرامگاه خواجه مراد 

این مجموعه در فاصله 13 کیلومتری شرق شهر مشهد در حاشیه جاده مشهد به فریمان قرار دارد.

نام خواجه مراد هرثمه بن اعین است. آرامگاه وی در کنار جاده نیست ، اندکی دورتر، در شکاف کوه پنهان است و تنها گنبد سبز و کوچک آن از کوه سر بیرون آورده است.

در کنار آرامگاه وی که در کمرگاه ساکت و دور افتاده کوه قرار دارد چشمه آبی است، ایوان داخل آرامگاه به همت متولی خواجه اباصلت آینه کاری شده است و بر پیشانی بنا به کاشی نوشته اند"مقبر" شریفه هرثمه بن اعین مشهور به خواجه مراد که در سنه 210 وفات یافت.

آرامگاه نادر شاه افشار 

نادر شاه افشار اولین پادشاه از سلسله افشاریان است که در زمان خود با رشادت و پایمردی ایران را از انحطاط صفویان و تسلط افغان ها نجات بخشید. اما به خاطر تندخوئی هایی که در اخر عمر دچار شده بود، در سال 1160 قمری به دست سرداران خود کشته شد.

او که در زمان حیات برای خود آرامگاهی شبیه به تاج محل هندوستان تدارک دیده بود، اما نتوانست آن را به پایان برساند.

بنای کنونی آرامگاه نادر در سال 1340 شمسی به اتمام رسید. این بنا مشتمل بر اتاق آرامگاه، تالار موزه، راهرو ها، تالار پذیرایی، باغ و جوی های سنگی و آب نما های زیبا است.

مجسمه مفرغی نادر سوار بر اسب، با طراحی ابوالحسن صدیقی، هنرمند معاصر ایرانی ساخته شده که ریخته گری آن در ایتالیا انجام و هم اکنون متصل به آرامگاه است . 

مقبره پیر پالان دوز 

این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است و در شمال شرقی مجموعه حرم مقدس حضرت رضا (ع) قرار دارد. بنای مزبور چهار ضلعی بوده و دارای گنبد پیازی شکل و ایوان آجری زیبا است.

در داخل بقعه بر سقف ها بقایای نقاشی هایی از دوران صفویه وجود دارد. بنا با کاشی های ساده فیروزه ای رنگ تزئین شده است . تاریخ ساخت بنا مربوط به سال 985 قمری می باشد . 

مدرسه نواب (صالحیه نواب)

این بنا به همت ابوصالح رضوی در دوره سلطنت شاه سلیمان صفوی به سال 1086 قمری بنا شده است.

مدرسه نواب در خیابان شیرازی مشهد واقع گردیده که پس از تغییرات معماری، تجدید بنا شده است.

بنای فوق شامل دو طبقه با 75 حجره می باشد که با کاشی های الوان مزین گردیده است . 

مدرسه میرزا جعفر 

این مدرسه در ضلع شمالی صحن انقلاب واقع گردیده و از بنا های با ارزش دوره صفویه به شمار می آید که به سال 1059 قمری به همت شخصی به نام میرزا جعفر سروقدی ساخته شده و سال 1285 قمری با کاشی های معرق و سبک معماری بسیار ممتازی تزئین گشته است .

مصلی طرق 

این بنا در جنوب شرقی مشهد در روستای طرق واقع شده است. مصلی طرق مشتمل بر یک ایوان بلند مرکزی، ایوانچه هایی بر طرفین، محراب و اتاق های گوشواره است.

تزئینات این بنا منحصر به کتیبه خط ثلث، قاب ها و کار بندی های گچی بر سقف ایوان می باشد. این مصلی تاریخی در سال 837 قمری بنیان گردیده است . 

رباط طرق 

این رباط دو ایوانی در ابتدای جاده مشهد - نیشابور قرار دارد و شامل دو کاروانسرا متعلق به عهد صفویه و قاجار می باشد اهمیت این رباط از آن جهت است که عموما به عنوان آخرین منزل شهر مشهد، محل وداع یا استقبال محسوب می شده است . 

میل ایاز 

این بنا در 40 کیلو متری جنوب شرقی مشهد جاده فریمان در ناحیه سنگ بست واقع شده است.

بنای آرامگاه امیر ارسلان جاذب حکمران توس در زمان سلطنت سلطان محمود غزنوی ساخته شده است.

این مقبره که مربع شکل است دارای گنبدی نیز می باشد. بر روی سقف داخلی این گنبد کتیبه‌هایی به خط کوفی نگاشته شده. زمینه این کتیبه گلدار و نوشته های آن آبی رنگ است .

جاغرق

روستایی ییلاقی جاغرق در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فاصلۀ 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.

جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، باغ های میوه و دره های سر سبز و پرآب می باشد. این ناحیه اقامتگاه های موقت و رستوران هایی برای استراحت و تفریح گردشگران دارد .

زشک

روستای زشک در منطقه غرب شهر مشهد ، از مسیر انتهای بلوار وکیل آباد ، پس از منطقه ییلاقی شاندیز واقع شده است و به لحاظ طبیعی یکی از مصفاترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد است .

دره آل

شمال شرق شهر مشهد ، از مسیر انتهای بلوار خواجه ربیع کیلومتر 45 جاده کلات ، در نزدیکی روستای آل از دهستان چولایی واقع شده است و دره ای نسبتا عریض با جریان دائمی آب دارد که از کوه های هزار مسجد سر چشمه می گیرد این دره به زواندرخ در روستایی به همین نام منتهی می‌شود و سد کارده در قسمتی از این دره حد فاصل روستای اندرخ و کارده، دره را قطع می‌کند هر دو قسمت دره دارای جاذبه های خاص طبیعی و مورد توجه علاقه مندان به طبیعت و کوهنوردان است و دره انجیر یکی از جاذبه های دره آل است که با عرض کم و موانع صخره ای و پوشیده از درختان انجیر وحشی دارای منظره دیدنی و جالب است . 

شاندیز این مکان یکی از نواحی ییلاقی مشهد است که در 38 کیلومتری غرب شهر مشهد ، از مسیر انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است.

چشمه سارها و باغ‌های فراوان، فضای سرسبز و رودخانه، چشم اندازی بدیع به این منطقه بخشیده است.

این ناحیه یکی از نواحی عمده تولیدات صنایع دستی و بومی نظیر پوشاک چرمی و پوستی، اشیاء چوبی و انواع یافته های گیاهی می باشد.

حصار

روستای حصار در منطقه غرب شهر مشهد، از مسیر انتهای بلوار وکیل آباد ، قبل از منطقه ییلاقی طرقبه واقع شده است و دارای های وسیع، آب و هوای مفرح و چشم اندازهای زیبا می‌باشد.

بند طرق

بند قدیم طرق در ابتدای مسیر جاده مشهد به نیشابور به فاصله 10 کیلومتری از شهر مشهد واقع است.

این سد یکی از سد‌های باستانی ناحیه طوس می‌باشد که در زمان تیموریان و ظاهرا از بناهای ساخته شده توسط امیر علی شیر نوایی است. 

بند گلستان

در منطقه غرب شهر مشهد، از مسیر انتهای بلوار وکیل آباد، قبل از منطقه ییلاقی طرقبه واقع شده است. بند قدیمی گلستان بر روی رودخانه گلستان قرار دارد.

این بند در حوالی 400 الی 500 سال قبل در دوره تیموریان بنا شده که در سالهای اخیر مرمت و بازسازی شده است.

بند گلستان در فصل بهار که به واسطه بارندگی، آب آن زیاد می شود ، منظره بسیار جالب و زیبایی دارد.

رودخانه و سد کارده

در منطقه شمال شهر مشهد ، از انتهای بلوار خواجه ربیع ، کلیومتر 20 جاده مشهد به کلات واقع شده و در اطراف خود مناظر شگفت انگیز و بدیعی خلق کرده است.

پارک جنگلی وکیل آباد

یکی دیگر از تفریحگاههای قدیمی شهر مشهد منطقه ای است به نام وکیل آباد که در انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است. در گذشته از املاک حاج حسین ملک بوده است. از مهمترین ویژگی های این مکان وجود درختان سر به فلک کشیده چنار و کاج می باشد.

امروزه با ایجاد معابر و محوطه سازی داخل مجموعه پیاده روی و نظاره طبیعت زیبا و استفاده از فضای مطبوع به آسانی صورت می گیرد.

و در کنار آن باغ وحش وکیل آباد می باشد.

چالیدره

مجموعه چالیدره با مساحتی حدود 140 هکتار در منطقه شهرستان طرقبه و در 10 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. این منطقه بادارا بودن اکوسیستم های طبیعی خاص ، پوشش گیاهی ، وجود دریاچه 14 هکتاری ، توپو گرافی تپه ماهوری و شرایط آ وهوایی مطلوب و .... به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب گشته است.

هفت حوض

یکی از معدود جاذبه های طبیعی با مناظر چشم نواز جنوب شرقی مشهد بوستان هفت حوض با وسعت 570 هکتار می باشد که از نظر موقعیت در هفت کیلومتری این شهر واقع گردیده است 

برای دیدار از این منطقه طبیعی و کوهسار باید پس از طی مسیر در شهرک سیدی، سه کیلومتر جاده خلج را پیمود . نام این بوستان به دلیل حوضچه های طبیعی است که در طی سال ها و قرون متمادی با وجود ریزش آب از ارتفاع و نوع کانی ایجاد شده است.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.