سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نریمان مصطفایی:

سازمان های مردم نهاد زمینه ساز ارتقای حقوق شهروندی هستند

مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن‌ها) می‌توانند با انجام برنامه‌های مختلف توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و... نقش به سزایی در ارتقای حقوق شهروندی و کیفیت زندگی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان ساکن این‌گونه سکونت‌گاه‌ها با کمک و مشارکت خودشان ایفا نمایند.

نریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بابیان اینکه فعالیت‌هایی همانند بازارچه سمن‌ها و کارآفرینان عمران و بهسازی شهری با توجه به مشارکت‌ محور بودن فرآیند بازآفرینی شهری سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان حلقه واسط بین شهروندان و دولت، می‌توانند نقش به‌سزایی در شبکه‌سازی، راهبری پایدار امورات داشته باشد، افزود: حل مسائل و مشکلات اجتماعی، بهداشتی و آسیب‌های اجتماعی و اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی  از دیگر فعالیت های بازارچه سمن ها و کار آفرینان عمران  به شمار می رود.

وی درادامه افزود: هم‌چنین رسانه‌های شنیداری، دیداری، روزنامه‌ها و... نیز نقش به‌سزایی در اطلاع‌رسانی بهتر، اعتمادسازی، آگاه‌سازی، آموزش و شبکه‌سازی فعالیت‌هایی از این دست ایفا می‌کنند.

مصطفایی در ادامه تصریح کرد: تشکیل کميته‌های اقتصادي با همکاری و هماهنگي سمن‌ها، تهیه بسته‌ها و خوشه‌های کسب و کار، اجرای برنامه‌های ارتقای مهارت‌های پایه و فنی و حرفه‌ای، تأمین مالی خرد برای ارتقای معیشت خانوارها، تخصصی شدن فعالیت‌های دستگاه‌های مرتبط با ارتقای اقتصادی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در این‌گونه سکونت‌گاه‌ها از قبیل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای، صنعت و معدن و تجارت و... از جملة این اقدامات است.

مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری توضیح داد:‌ هم‌چنین آموزش، تولید و بازاریابی، ايجاد خانه محله به عنوان حلقه ارتباط جامعه هدف با موسسه‌های مردم نهاد، ایجاد بازارچه یا نمایشگاه‌های فصلي يا محلي براي عرضه محصولات و توليدات ساکنان سکونت‌گاههاي غير رسمي، بسترسازی برای استفاده از توان و نيروي انساني آموزشديده سکونت‌گاههاي غير رسمي، بازاریابی مناسب محصولات از طریق ایجاد سایت و... در داخل و خارج از کشور تقویت فرصت‌های شغلی از طریق ایجاد فن‌بازار و ... پشتیبانی از افراد کارآفرین با ارائه تسهیلات از دیگر مواردی است که برای تسری و توسعه فعالیت‌هایی همچون بازاچه‌های خیریه می‌تواند مؤثر باشد.

مصطفایی با اشاره به اینکه فکر می‌کنم هرگاه دولت، جامعة مدنی و مردم با هم باشند کارها و امورات پیشرفت بهتری خواهند داشت افزود:  با توجه به این‌که مشارکت شهروندی در ارتقای کیفیت زندگی به عنوان شاکله اصلی فرایند بازآفرینی شهری محلات هدف بهسازی شهری (بافت‌های فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و...) به حساب می‌آید.

وی در ادامه اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن‌ها) می‌توانند با انجام برنامه‌های مختلف توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و... نقش به سزایی در ارتقای حقوق شهروندی و کیفیت زندگی  و ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان ساکن این‌گونه سکونت‌گاه‌ها با کمک و مشارکت خودشان ایفا نمایند.

مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری اظهار داشت:  بازارچه‌هایی همچون بازارچه سمن‌ها و کارآفرینان به عنوان راه‌انداز چرخه و فعالیت برای ارتباط بیش‌تر دولت، جامعه مدنی و مردم در عرصه ارتقای اقتصادی و فرصت‌های شغلی برای ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی عمل کنند و سپس در سراسر کشور به صورت منطقه‌ای در تمام استان‌های کشور تسری و ادامه یابد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.