سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

لباس کردی سوغاتی از دیار کردستان

لباس و پوشاک كردان از تنوع و غنای فوق‌العاده‌ای برخوردار است كه در زينت‌ها و رنگ‌های لباس به چشم می‌خورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج، لباس كردی هرگز يک‌رنگ و تيره‌گون نيست بلكه هميشه با تركيب رنگ‌های مختلف، چشم‌ها را به خود جلب می‌كند .لباس کردی همانند زبان کردی، دارای تنوع خاص در مناطق مختلف است.

كردها طی قرون متمادی با لباس محلی خود پيوند عاطفی، عقيدتی و سنتی شديدی برقرار كرده‌اند و علاقه زيادی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود كه نشانگر هويت فرهنگی آن‌هاست، دارند به طوری که در ابتدای حكومت پهلوی در زمان زمامداری رضاخان هنگامی كه مقرر شد تمام مردم ايران لباس واحدی بپوشند، كردان در مقابل اين دستور مقاومت نشان داده، لباس خود را تغيير ندادند.

 استاندار کردستان با بیان اینکه ملت‌های جهان می‌توانند اصالت قوم کرد را در جاذبه‌های فرهنگی این استان ببینند، گفت: لازمه نشان دادن این اصالت‌ها، فراهم کردن بستر و زمینه آن است که لباس کردی یکی از جذابیت‌های  کردستان است که این پوشش در عین زیبایی دارای نجابت و قداست خوبی بوده و از مهمترین جذابیت‌ها به شمار می‌رود.

 البته در شهرهای بزرگ استان مانند سنندج، برخی از جوانان، لباس محلی را فقط در مراسم و جشن‌های خاص می‌پوشند و علاقه‌ای به استفاده از آن به طور معمول ندارند به همين دليل در سنندج كمتر ديده می‌شود كه فردی با لباس محلی در خيابان ظاهر شود اما در ساير شهرها مانند سقز، بانه و مريوان غالباً تمامی زنان و مردان با لباس محلی در شهر ديده می‌شوند.

 آژیر مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان، لباس کردی را دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاص، ذکر و بیان کرد: این لباس در عین زیبایی و جذابیت بسیار پوشیده است لذا جوانان کرد باید با داشتن چنین لباس و فرهنگی به خود ببالند.

لباس بانوان کردستانی از پيراهن بلندی تا روی پنجه پا كه گاهی با پولک‌های رنگارنگ تزئين شده و روی آن يک نيم‌تنه به نام «سوخمه»، از پارچه زری يا مخمل پوشيده و بالای سوخمه گاهی پوششی به نام «كوا» كه از پشت تا پايين پا كشيده شده و روی آن را نيم‌تنه‌ای به نام «سلته» می‌پوشند، تشكيل می‌شود. 

پارچه‌ای توری به عنوان روسری و پارچه ديگری به نام «شتونيه» يا «شال»، به طول 3 متر كه روی ناحيه كمر بسته می‌شود، نیز جزو لباس زنان كرد است. 

لباس مردان شامل نیم‌تنه‌ای به نام چوخه و از جنس پشم یا کتان است و شلواری گشاد به‌نام رانک که مچ‌ پای آن تنگ است. شال مردان که به آن «پشت ون» یا «پشت ینه» نیز گفته می‌شود، 3 تا 10 متر طول دارد که در ناحیه کمر بر روی لباس بسته می‌شود. دستار یا «کلاقاه» نیز به عنوان کلاه کاربرد دارد.

 در كوه‌های كردستان جنوبی، مردان لباس گشادتری می‌پوشند كه با نياز بالا رفتن از کوه سازگارتر است. شلوار آن گشاد و كت كوتاه و از جنس نمد سفيد است. يک دستار سفيد و آبی با تصوير چشم پرنده  نيز به دور سر می‌پيچيند و از كمربند رنگارنگ نيز استفاده می‌كنند. همچنين لباس مردانه كردی تابع مقتضيات محيط و شيوه زندگی است و در عين حال گاهی در آن تنوع‌های بسيار جالبی ديده می‌شود. لباس مردان عموماً تيره رنگ است.

مسافران به خطه ی فرهنگی کردستان اگر قصد خرید لباس کردی به عنوان سوغات داشتند می توانند به سنندج و بازار تاریخی آصف بیایند و لباس زیبای کردی مردانه و زنانه را در رنگ ها و قیمت های مناسب در این بازار خریداری کنند.


انتهای پیام/ض

برچسب ها: لباس ، کردی ، سوغات ، اصالت ، کردستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.