به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام داشت: امروزه هدف نهایی هر کشوری دستیابی به توسعه انسانی پایدار است؛ این هدف بدون توسعه یادگیری مادامالعمر و آموزش عالی فراگیر تحقق نخواهد یافت؛ البته توسعه یادگیری مادامالعمر و آموزش عالی فراگیر نیز به خودی خود به توسعه انسانی پایدار منجر نمیشود.
شرط لازم برای اثربخشی آموزش عالی در این رابطه، اشتغال پایدار و کارآفرینی موثر دانشآموختگان آموزش عالی در نظام اقتصادی است. هدف گزارش حاضر راستی آزمایی وجود این شرط در اقتصاد ایران است. بررسیها نشان میدهند که دانشآموختگان دانشگاهی در ایران، اشتغال و کارآفرینی اثربخشی در اقتصاد کشور ندارند.
همچنین عوامل متنوعی در ایجاد این مسئله دخالت دارند؛ ضعف ساختاری نظام اقتصادی، دانشبری پایین فعالیتهای اقتصادی، سطح پایین فناوری و نوآوری، ضعف کارآفرینی مبتنی بر دانش، کیفیت پایین آموزش عالی، ضعف مهارت های اشتغالپذیری و کارآفرینی در دانش آموختگان، عدم تطبیق عرضه و تقاضای سرمایه انسانی و سیاستهای نامناسب در اقتصاد و آموزش عالی، از این جملهاند.
انتهای پیام/