سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

حمام خان سنندج ، میراثی برجای مانده از دوره قاجاریه

حمام خان سنندج که يكي از بزرگترين حمام هاي استان كردستان به شمار مي آيد یکی از آثار ملی کشورمان است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، این اثر تاریخی که با شماره ثبت۲۶۰۳ به‌عنوان یکی از اثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است و امروزه به عنوان موزه استفاده می شود.



                                                      

حمام خان که یکی از مکان‌های عالی و باشکوه شهر سنندج است، دراواخر زندیه تصمیم به توسعه وساخت این بناي تاریخی می شود یعنی در دوره خسروخان والی کردستان که درعمران وآبادانی شهرنقش بسزایی داشته وهمچنین بعدهادرسالهاي 1214 ه.ق به بعدتوسط امان ا...خان اردلان و فرزندشان که حکمیت کردستان راداشته و باپشتوانه پولی و ارزي میرابوطالب اصفهانی مشغول ساختن این حمام می گردند و تا تاریخ 1220 ه.ق مطابق کتیبه سردرب ورودي به اتمام می رسد.

تزيينات معماري حمام شامل آهك بري هاي پركار با نقوش گل و گياه و حيواني . كاشي كاري هاي هفت رنگ با نقش مايه هاي بومي و محلي و نيز سنگ فرش مرمرين است .


                                                    

حمام خان به سبک حمام‌های دیگر ایرانی طراحی و ساخته شده و دارای بخش‌های مختلفی شامل در ورودي هشتی منتظري،سربینه حمام سرد، هشتی کوچک مربوط به سرویس بهداشتی، حمام گرم ،گرم خانه، خلوتی هاي سمت راست وچپ همراه باآبنما وخزینه بزرگ ودیگرفضاهاي خدماتی، وجودآبنماهاي متعدد درحمام سردوگرم وتزئینات وابسته به معماري شامل آهک بري پرکاروکاشیکاري هاي هفت رنگ که نقوش رومی ومحلی دارندکه ازجمله مشخصات بارز این بناي با ارزش است.



                                                  

در دو سکوی این حمام دو آب نما وجود داشته و در پی گردی و کار مرمت کشف شدند. هرچند که تمام سنگ‌ها و فواره آن‌ها از بین رفته بودن ولیکن براساس قرائن و شواهد بازسازی شدند و این مسأله یکی از ویژگی‌های بارز حمام خان است.

در کنار آن استفاده از فضاهای کفش کن در زیر سکوها، هم کاری جالب توجه است. به طور کلی حمام در بخش سرد دارای سه آب نما و در بخش حمام گرم دو آب نما و در هر یک از خلوتی‌ها آب نمایی در کف تعبیه شده است. کف حمام ازسنگ مرمره وسقف تمام فضاهای حمام از ترکیب طاق و گنبدمی باشد که در استحکام و ایستایی ساختمان بسیار مؤثر بوده است.



                                                          

«محمد امینیان»پژوهشگر گرمابه ها در اداره میراث فرهنگی کردستان از کاشی کاری دیواره ،کف و تزیینات تاقچه به عنوان شاخصه های تزیینی این بنا یاد کرد و افزود : دیواره های حمام از کف تا ارتفاع یک و نیم متر مربع به سبک کاشی های دوره قاجاریه کاشی کاری شده اند و روی این کاشی ها نقوشی از داستان های شاهنامه و پهلوانان آن همچون رستم ،سهراب، افراسیاب و گودرز نقش بسته است.

وی از کشف چهار دوره کاشی کاری در این حمام خبر داد و افزود : در این حمام از دوره زندیه تا کنون مرمت های بسیاری صورت گرفته و در هر دوره کاشی های جدیدی نیز کار شده است.

این حمام به عنوان یک عنصر معماری شاخص در نزد مردم شهر سنندج از ارزش والایی برخوردار است.

در حمام خان سنندج که اکنون به موزه تبدیل شده است ماکت هایی از چگونگی آداب شستشو و استفاده از حمام به عنوان اسراحتگاه به نمایش در آمده است.


انتهای پیام/ض


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.