سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

بازار قدیمی سقز با اجناس و سوغاتی‌های فراوان

بازار قدیمی سقز با معماری اصیل ایرانی و اسلامی یکی از دیدنی‌های این شهر است که سالانه هزاران گردشگر برای خرید و بازدید از آن بار سفر می‌بندند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، مجموعه بازار قدیمی شهر سقز در مرکز اصلی این شهر قرار دارد و با توجه به احداث مراکز تجاری در مجاورت آن به یکی از مراکز ‏تجاری اصلی شهر تبدیل شده است.


شهر فعلي سقز ابتدا در اطراف بازار به وجود آمد و قديمي‌ترين محله، همان محله بازار شهر است كه بعداً در اثر ارتباط با تبريز، سنندج و بانه طرفين جاده‌های آن آباد شد.
 

بازار قدیمی سقز امروزه به محلی برای کسب و کار و عرضه لباس‌های محلی و سوغات این شهرستان تبدیل شده است.

انواع تخمه بوداده آفتابگردان، آدامس طبیعی که از درخت ون تهیه می‌شود، خشکبار مرغوب وصنایع دستی که از سوغاتي‌های‌ مهم شهرستان سقز محسوب مي‌شود که در این بازار بسیار زیاد یافت می‌شود.


این بازار که یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های شهر سقز است اکنون به جز راسته‌ها چیزی از آن باقی نمانده است و این بقایا نیز بر اثر مرمت و تعمیرات به لحاظ معماری کاملا تغییر یافته و دگرگون شده است.


اما هم اکنون بازار به عنوان محل معامله کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب شده تا عرضه‌ی انواع تولیدات محلی و کالاهای سنتی علاوه بر بنا و ظاهر خود بازار به عنوان بستری به منظور جذب گردشگر باشد.


با توجه به اینکه از بازار اصلی و قدیمی شهر سقز بقایای زیادی موجود نیست آما آثار کاروانسرای تاجوانشیر نشانگر اهمیت این بازار در گذشته بوده است.


شهرستان سقز در 198 کیلومتری شمال‌غربی سنندج قرار دارد که از غرب به شهر بانه، از جنوب به منطقه سرشیو و مریوان و از شرق به تکاب افشار منتهی می‌شود.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۷
سلام بر تمام اهالی شریف سقز من سالها زیادی دربین این مردم زندگی کردم اما تقدیر این بود که از این دیار کوچ کنم ودلم همیشه آنجاست سلام بر خانوادها محمدی بانه وپیرحیاتی وعادلی وکمانگر منصور فتاحی وحسن سلطانی و خانواده مسلم کرمانشاه