به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تاخیر پرواز شرکتهای هواپیمایی در پورتال فرودگاههای کشور همچنان خودنمایی میکند و این شرکتهای هواپیمایی رکوردهای باورنکردنی را در تاخیر پروازها به ثبت رساندهاند، و در آخرین مورد پرواز هفته گذشته بندرعباس به مشهد یکی از شرکتهای هواپیمایی با تاخیر بیست ساعته به مقصد رسید.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری از مجموع ۴۲۸۱ پرواز در آذر امسال، یک هزار و ۷۶۴ پرواز با تاخیر انجام شدند و این تاخیرها باعث موج نارضایتی شده و در برخی موارد گلایه های مسافران را در پروازها به همراه داشته است و از جمله گلایهها میتوان به مسافرانی اشاره کرد که از ترک کردن هواپیما خودداری میکنند و این امر باعث میشود هواپیما با تاخیر به پروازهای بعدی برسد و در نتیجه تمام پروازهای بعدی هواپیما نیز با تاخیر همراه شوند.
البته با وجود نارضایتیها و اعتراضات مسافران، مسولان شرکتهای هواپیمایی تاکنون پاسخی در مقابل تاخیر پروازها ندادهاند و این خود یکی دیگر مواردی است که گلهمندی مسافران هواپیماها را دو چندان کرده است.
نکته دیگر در مورد تاخیر پروازها ایجاد مزاحمت برای ساکنین اطراف فرودگاهها است؛ برای مثال طبق مصوبه شرکت فرودگاههای کشور انجام پرواز هواپیما از ساعت 12 شب تا 5 صبح در فرودگاه مهرآباد با هدف جلوگیری از ایجاد سر و صدا ممنوع اعلام شده است اما دیده شده پروازهای شبانهای که قرار است قبل از ساعت 12 وارد فرودگاه شوند پس از آنکه پرواز هواپیماها دچار تاخیر میشوند بعد از ساعت 12 و در نیمه شب وارد فرودگاه میشوند و عملا این مصوبه شرکت فرودگاههای کشور را نقض میکنند.
اما در بررسی تاخیر شرکت های هواپیمایی نکته دیگری نیز نهفته است و آن هم ابلاغ نشدن حقوق متقابل مسافر و شرکت هواپیمایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است که می تواند موجب عدم نگرانی شرکت های هواپیمایی بابت افزایش تاخیر پروازها باشد.
علی شمس مدير ارزيابی عملكرد و پاسخگويی به شكايات سازمان هواپيمايی كشوری در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: هنوز حقوق متقابل مسافر و شرکت هواپیمایی توسط این سازمان ابلاغ نشده اما بر اساس بند دوازدهم پیمان بین المللی هوانوردی شیکاگو، شرکت های هواپیمایی موظف به پرداخت خسارت ناشی از تاخیر پروازها هستند که البته این شرکت ها به بهانه های گوناگون از جمله تحریم ها از رسیدگی به حقوق مسافر و پرداخت خسارت ناشی از تاخیر پروازها خودداری می کنند.
این مدیر سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: در حال حاضر تاخیر پروازها اکثرا به دلایل رعایت ایمنی بیشتر رخ می دهد چرا که باتوجه به بالا بودن سن ناوگان هوایی کشور انجام برخی چک ها قبل از پرواز ضروری است و گاهی به علت نقص فنی هواپیما در یک فرودگاه و انتقال قطعه از فرودگاه دیگر، پرواز با تاخیر مواجه می شود.
شمس می گوید: مسافران برای دریافت خسارت باید از شرکت هواپیمایی به دادگاه شکایت کرده و این دادگاه است که بر اساس مستندات موجود و میزان خسارتی که در اثر تاخیر پرواز به مسافر وارد شده تعیین می کند که چه میزان خسارتی باید از طرف شرکت هواپیمایی به مسافر پرداخت شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه انجام پروسه رسیدگی به شکایت می تواند زمان بر باشد به همبن علت مسافران از این کار خودداری می کنند.
به نظر می رسد که باتوجه به افزایش تاخیر پروازها باید برنامه ای برای تسریع رسیدگی به شکایات مسافران از شرکت های هواپیمایی به علت تاخیر تدوین شود تا بلکه این مساله به اهرم فشاری تبدیل شود تا شرکت های هواپیمایی هم برنامه ای برای کاهش تاخیر پروازها در نظر بگیرند.
انتهای پیام/