سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گشت و گذار در فارس؛

سفری به ارسنجان از شهرستان های استان فارس

شهرستان ارسنجان به مرکزیت شهر ارسنجان در شمال شرقی استان فارس قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اين شهرستان از شمال با شهرستانهاي پاسارگاد و بوانات، از شرق با شهرستان نیریز، از غرب با شهرستان مرودشت و از جنوب با شهرستان خرامه مرز مشترك دارد.

گستردگي این شهرستان 1439 کیلومتر مربع است . شهر ارسنجان در 120 کیلومتري شمال شرقي شيراز قرار دارد.

این شهرستان از آب و هوای معتدل بر خوردار است و از جهت باغداری و کشاورزی و دامپروری محیطی مساعد دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: از جاذبههاي طبیعی، گردشگري و آثار باستانی شاخص این شهرستان می توان به مسجد جامع ارسنجان و مدرسه سعدیه که متعلق به دوره صفویه است و جنگل های سر سبز طبیعی بناب ، چشمه سارها ارتفاعات دال نشین ، دریاچه طشتک، غار ضحاک، ایوان قدمگاه، بندبست، مدرسه سعیدیه، پیر باصفا اشاره کرد.

بهادری پور در خصوص ایوان قدمگاه (مقبره چاشتخوار) این شهرستان بیان کرد:در انتهاي جنوبي كوه رحمت و در شمال روستاي چاشتخوار، ايواني سنگي از دوران هخامنشیان به نام «قدمگاه» قرار دارد كه در دل كوه تراشيده شده است. اين ايوان دربرگيرنده 2 طبقه است كه توسط دو رديف پلكان سنگي به هم مرتبط ميشوند.

وی با بیان اینکه مسجد جامع ارسنجان یکی از كهنترین بناهاي دوران صفویه در این شهرستان است افزود: این مسجد با دو ایوان در شرق و غرب بنا شده و شبستان آن با مصالح جدید تعمیر شده است. مسجد بزرگتری با گنبدي رفیع در نزديكي این مسجد قدیمی ساخته شده است.

این مسوول ادامه داد: مدرسه سعیدیه این شهرستان در دوران صفویه و در سال 1085 هجری قمری توسط مردی نیکوکار به نام «حاج سعيدالله» ساخته شده است. سر در ورودی مدرسه به وسیله گچ مقرنس کاری شده و در زیر آن کتیبه ای به خط ثلث بر کاشی معرق شده و مدرسه به شکلی زیبا ساخته شده و در نوع خود بيمانند است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه از بند بست، ویرانههای دیواری که پيرامون ارسنجان را فراگرفته است سخن گفت و افزود: این دیوارها در چند قسمت، گذرگاهها را بسته و به مناطق سختگذر پيوند خورده است.

قسمت اصلی دیوار، طولی حدود 4 کیلومتر دارد که دو رشته کوه شمالی و جنوبی ارسنجان را به هم وصل کرده است.

وی در خصوص تل تیموران نیز بیان کرد: در كنار روستای کوشک از توابع ارسنجان، تپهای به طول 200 متر و پهنای 140 متر قرار گرفته كه به نام تل تیموران خوانده میشود. ارتفاع بلندترین نقطه آن به 6 متر میرسد.

با انجام گمانهزنیهای علمی معلوم شده است که از 2500 سال پیش از میلاد مسیح تا دوران اسلام، مردگان را در این محل دفن می كردند.

بهادری پور ادامه داد: غار ضحاک از مكانهای طبیعی و بسیار زیبایی است که دستیابی به آن جز با وسایل مجهز به کوهنوردی و غارپیمایی به آسانی امكانپذير نخواهد بود. روایتهای گوناگوني درباره این غار گفته شده است؛ مانند زندانی شدن ضحاک به دست فریدون، پيش از بردن ضحاک به کوه دماوند.

وی افزود: قالی، جاجیم، رودوزی های سنتی و گیوه از صنایع دستی ارسنجان و انار، رب انار و آب نبات از سوغات معروف این شهرستان است.

این مسوول گفت: آش انار، آش رشته و آش دوغ از غذاهای محلی ارسنجان است.

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.