سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

غذاهای محلی خوشمزه از جاذبه‌های گردشگری کردستان

غذاهای محلی استان کردستان به علت تنوع و استفاده فروان از گیاهان خوراکی، پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری در ایام مختلف سال بخصوص ایام نوروز است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، يکي از معيارهاي مهم سفر، غذا است و گردشگري غذا و خوراک يکي از انواع گردشگري محسوب می‌شود.

گردشگری غذایی یکی از شاخه‌های گردشگری سلامت است و گردشگرانی که با هدف تجربه و تنوع در مواد غذایی و نوشیدنی ها استان کردستان سفر می‌کنند علاوه بر بهره مندی از جاذبه های تاریخی از امکانات غذا و نوشیدنی در محل‌های مورد بازدید گردشگری نیز بهره مند می‌شوند.


محمدی مدرس دانشگاه درباره گردشگری غذایی در کردستان می گوید: استان کردستان به دلیل آب وهوای معتدل کوهستانی دارای مراتع زیادی است که هرساله بانزدیک شدن به فصل بهار گیاهان خوراکی و مفید زیادی را روانه بازار می کند و مردم نیز بیشتر غذاهای خود را از این گیاهان متنوع خوراکی تهیه می کنند که این باعث شده است ، هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی این استان را به عنوان مقصد سفرخود انتخاب کنند. 


گردشگرانی که به استان کردستان سفر می کنند در کنار ديدار از ساير جاذبه‏‌هاي گردشگري،سعی می‌کنند با غذاهای محلی استان نیز بیشتر آشنا شوند و از آن استفاده کنند.


در هر تور گردشگری وعده های غذایی یکی از برنامه های اصلی سفر است و متولیان و مسوولان تورهای گردشگری با گنجاندن غذاهای محلی هر منطقه،می توانند اقامت و سفر در منطقه مورد نظر را برای مسافران لذت بخش تر کنند.


یکی از آشبزهای سنندجی می گوید: کردستان غذاهای محلی خوشمزه ای دارد که یکی از بهترین آنها کلانه با  دۆخه‌وا است و از نان و پيازچه با کره محلى تهیه می شود و به دلیل این که کاملا از مواد خوراکی طبیعی تشکیل شده بسیار مفید و مغذی است.

عطا مردان گفت: از دیگر غذاها و خوراک های متنوع محلی کردستان می توان به دانوله، کفته‌شۆربا، ‌شیره‌وا ، ترخێنه‌، دۆینه‌ ، که‌ شکه‌کین، نیسکێن، پرپۆڵه‌، شۆربا، سایله‌، پیازاو، ھه‌ڵوژاو، بۆریاو، گونێنه‌ورۆن، یاپراخ، قبوڵی، په‌ڕشه‌، بڕوێشێن، سڵقاو، له‌تکاو، فڕوجاو، قه‌یسیاو، قه‌یماخ، شلکێنه‌، کولێره‌گاڵگاڵی، نان ساجی و کباب اشاره کرد.


در استان کردستان هرساله وبه ویژه در ایام نوروز جشنواره‌ی غذاهای محلی برگزار می‌شوند و گردشگران در آن می‌توانند با نحوه پخت این غذاها آشنا شوند.


علوی کارشناس گردشگری کردستان می‌گوید: به دلیل تنوع غذاهای محلی در استان کردستان بهتر است مدیران تورهای گردشگری و هتل‌ها و مسافر خانه ها ، غذاهای محلی کردستان را در منوی غذایی خود و به ویژه در ایم نوروز بگنجانند.

وی می‌افزاید: استان کردستان يک قطب گردشگري غذايي در ايران بشمار می‌آید و چه خوب است که غذاهاي اين خطه از کشور هنوز زنده بوده و در رستوران‌ها و محافل غذايي ارائه ‏شود.


تنوع غذاهای محلی کردستان از جمله راهکارهای جذب گردشگر به این استان است و هر ساله در ایام نوروز سبب جذب صدها هزار گردشگر به سرزمین و خواستگاه اصلی این غذاها شده است.

مسافران نوروزی می توانند با سفر به کردستان از خوردن این غذاهای محلی و سالم و مقوی لذت ببرند. 

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.