سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

بهره گیری از مالچ بهانه‌ای برای محافظت از خاک

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: محافظت از خاک و جلوگیری از تبخیر آب با استفاده از مالچ توصیه شده است.

فریبرز زارع در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن بيان اين مطلب افزود: مالچ از موادی مانند شلتوک برنج، کاه و کُلش گندم، پوست چوب بلال خُرد شده و ساقه‌های خُرد شده حاصل از هرس درختان تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: مالچ یا خاکپوش به هر گونه پوششی اطلاق می‌شود که برای محافظت و ارتقاء کیفیت خاک، بر روی سطح خاک گسترده می‌شود.

زارع از راهکاری برای جلوگیری از رسیدن نور به علف‌های هرز گفت و ادامه داد: برای جلوگیری از رسیدن نور به علف‌های هرز باغ و حفظ رطوبت خاک می‌توان مالچ را با ضخامت بیش از هفت سانتی‌متر روی علف‌های هرز باغ پاشید.

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: جلوگیری از رشد و توسعه علف های هرز از مهم ترین مزایای مالچ است.

وی افزود: متعادل شدن حرارت خاک، کاهش فشردگی خاک و کاهش فرسایش خاک توسط باد و آب از مزایای اصلی بهره گیری از مالچ در کشاورزی عنوان شده است.

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز مالچ را در کاهش مصرف آب تاثیرگذار دانست و گفت: کاهش مصرف آب با در نظر گرفتن ظرفیت نگهداری آب در خاک با بهره گیری از مالچ به اثبات رسیده است.

زارع تاکید کرد: بهره گیری از مالچ در زراعت و باغبانی دلیلی برای کاهش نیاز گیاه به آب تا ۷۰ درصد است و به نوعی صرفه جویی در مصرف آب با مصرف مالچ تحقق می یابد.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.